کد خبر : 68625

بحران تراشه | پایان 90 سال پادشاهی جنرال موتورز

بحران تراشه | پایان 90 سال پادشاهی جنرال موتورز

جنرال موتورز ممکن است به سبب کمبود تراشه، عنوان پرفروش‌ترین خودروساز بازار آمریکا را از دست بدهد.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، نیک بانکلی سردبیر اتومتیونیوز در توییتی نوشت، بر اساس داده‌های اتونیوز، جنرال موتورز از سال ۱۹۳۱ از فورد در تعداد فروش پیشی گرفت و به عنوان پرفروش‌ترین خودروساز آمریکا این عنوان را ۹۰ سال حفظ کرد.

حالا با جمع و تفریق تعداد خودروهای فروخته شده، هم در دسته‌بندی خودروهای سبک و هم فروش وانت و کامیون، دیگر جنرال موتورز نمی‌تواند این عنوان را حفظ کند. بر اساس آمار اتونیوز، تویوتا ۸۰ هزار و ۴۰۱ دستگاه در فصل سوم سال ۲۰۲۱ از جنرال موتورز جلو افتاده است. بدتر اینکه جنرال موتورز از رکورد تاریخی ۱۹۵۸ خود به‌شدت عقب مانده است. در همین اثنی، نیویورک‌تایمز هم چند آمار ناخوشایند دیگر درباره جنرال موتورز منتشر کرده است.

از جمله آنکه این خودروساز آمریکایی در سال ۲۰۲۱ در فصل سوم ۳۳ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ تولید کرده است. در حالی که فصل سوم در سال ۲۰۱۹ تاریک‌ترین روزهای همه‌گیری و شیوع جهانی ویروس کرونا بوده است.

به بیان دقیق‌تر در فصل سوم ۲۰۱۹ رقم فروش ۶۶۵,۱۹۲ دستگاه بوده که در سال ۲۰۲۱ به رقم ۴۴۶,۹۹۷ دستگاه رسیده است. در حالی که مقایسه ۲۰۲۰ با ۲۰۱۹ فقط کاهش ۱۳ درصدی داشته است. تویوتا در عوض در فصل سوم سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش هر چند ناچیز اما یک درصدی داشته است و رقم فروش امسال در فصل سوم ۵۶۶,۰۰۵ برای تویوتا بوده است. البته اگر به آمار دقیق‌تر شویم، تویوتا دو گام به جلو و یک گام به عقب برداشته است. تویوتا در ماه سپتامبر ۲۲ درصد کاهش فروش نسبت به سال ۲۰۲۰ را تجربه کرد.

با این حال جنرال موتورز تا آخر سال امید دارد که این عقب افتادن در مسابقه را جبران کند. مدیر عملیات جنرال موتورز در بازار آمریکای شمالی می‌گوید: انتظار داریم در فصل پاییز محیط عملیاتی ما ثبات بهتری پیدا کند. ریشه اصلی این عقب افتادن جنرال موتورز در مسابقه آمار فروش، کمبود تراشه بوده که هنوز هم رفع نشده و اتفاق نظری هم در بین دولت‌مردان و خودروسازان درباره زمان و چگونگی پایان یافتن این بحران وجود ندارد. فوربس در ماه گذشته تیتر زد که «هیچ پایانی در افق دید مشاهده نمی‌شود»‌‌.

رسانه رالتکوایر در تیتر خود نوشت: «بدتر از آن است که تصور می‌شد».  نیویورک‌تایمز نوشته است که موجودی انبار نمایندگی‌های جنرال موتورز در آمریکا از ماه ژوئن تا به حال ۴۰ درصد کاهش یافته است و در کل ۱۲۹هزار دستگاه در انبارها موجود است. این تعداد با روزهایی که اوضاع عادی بود ۸۴ درصد اختلاف دارد. زمانی کل نمایندگی‌های این شرکت ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو در انبارهای خود داشتند.

جنرال موتورز اعلام کرده بود که همه تسهیلاتش در ایالات‌متحده تا هفته آینده آنلاین خواهد شد هر چند تعدادی هم وجود دارند که با حداکثر ظرفیت آنلاین نخواهند شد. نمایندگی‌های جنرال موتورز از این اقدام شرکت خوشحال می‌شوند، چون هیچ زمانی تا به این حد برای فروش محصولات درمانده نشده بودند. به هر حال حفظ عنوان ۹۰ ساله در معرض خطر قرار گرفته است.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها