کد خبر : 61469

دورکاری به سبک جنرال موتورز

دورکاری به سبک جنرال موتورز

برنامه دورکاری جدید جنرال موتورز برای کارکنان، گرچه در لفظ ساده است و می گوید «مناسب کار کنید» اما در عمل مبهم است.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، رویکرد جنرال موتورز برای بازگشت به حالت عادی به شکل شگفت آوری ساده است و می گوید: «مناسب کار کنید» Work appropriately

این پیامی بود که مری بارا مدیر عامل جنرال موتورز به 155 هزار نفر از کارکنان این خودروساز در سرتاسر جهان فرستاد. زمانی هم که از سال 2009 تا 2011 معاون منابع انسانی شرکت بود مشابه همین پیام را فرستاد و گفت مناسب لباس بپوشید.

پیامی ساده برای دوران پیچیده ی  پساکرونا که نوعی خط مشی منعطف و در عین حال پیشرو است و نشان می دهد که از کارمندی به کارمند دیگر متفاوت است و به شرایط و اوضاع بستگی دارد.

یک معنی این پیام ساده تغییر روش آموزش از راه دور برای 87 هزار کارگر ساعتی در کارخانه های جهانی این خودروسازا است. این کارگران حتماً باید در کارخانه حضور داشته باشند چون به طور مجازی نمی توان قطعات واقعی را کنار هم نصب کرد. برخی از کارکنان حقوق بگیر هم یا مجبور می شوند از منزلشان کارها را پیگیری کنند یا به صورت ترکیبی،‌ ساعاتی را در اداره حضور پیدا کنند و ساعاتی دیگر را بیرون از شرکت کار کنند.

لورا جونز Laura Jones معاون استعدادیابی جهانی جنرال موتورز می گوید: «نمی توان یک سیاست یا رویکردی را انتخاب کرد که به قامت همه ی کارکنان اندازه و مناسب باشد. برای همین فرهنگ کار برای همه در حال تغییر و تحول است.»

این برنامه بر اساس بازخوردهایی تدوین شده که از کارکنان در یک سال گذشته به مدیران ارشد جنرال موتورز انتقال داده اند. خیلی از این کارکنان در یک سال گذشته به صورت دورکاری، از منزل به کنترل و هدایت کارها پرداخته اند.

بخش عظیمی از پشتیبانی و مالی شرکت ها به کمک کامپیوتر و اینترنت انجام می شود و به همین دلیل کسانی که هدایت کارها را با ابزارهای الکترونیکی متصل به اینترنت انجام می دهند لزومی ندارد که به طور فیزیکی در اداره حضور پیدا کنند. به همین خاطر جنرال موتورز به تحقیق و نظرسنجی و گردآوری آرای کارکنانش پرداخته و از آنها پرسیده است که ترجیح آنها برای کار در آینده به چه صورت است.

مری بارا در سال های 2009 تا 2011 خط مشی پوشش در شرکت را با عنوان سیاست ها و اصول پوشش در کارخانه را در 10 صفحه تهیه و تنظیم کرده بود که در دو کلمه خلاصه می شد: مناسب بپوشید:  Dress appropriately.

این سیاستگذاری منعطف و دوپهلو به مدیران و معاونان شرکت توانایی می داد که مسئولیت معاونت و کارکنان خود را متناسب با نیازهایشان برعهده بگیرند. اخیراً جنرال موتورز 52 کارگاه آموزشی برای 1100 نفر از رهبران و مدیران خود برگزار کرده و نحوه صحیح دورکاری را به آنها آموزش داده است. در این کارگاه های آموزشی، مدیران هر بخش فرا می گیرند که چه طور با کارکنان خود به بهترین جدول زمانبندی برای کار مناسب برسند.

مری بارا پیام خود را در لینکدین منتشر کرد که در آن آمده است: «یادگیری ها و موفقیت های سال گذشته باعث شد کارها را برای آینده مدیریت کنیم که نام آن را کار مناسب گذاشته ایم. معنی آن این است که هر جا ممکن بود، کارکنان خودشان مشخص کنند که از کجا وظایف خود را دنبال می کنند و چه طور می توانند بیشترین تأثیر را روی رسیدن به اهداف داشته باشند.» در حقیقت حضور فیزیکی در اداره لزوماً به معنی بیشترین تأثیر در رسیدن به اهداف نیست.

جنرال موتورز در مورد این که این اقدام یا ابتکار عمل تا چه حد باعث صرفه جویی و کاهش هزینه می شود اظهار نظر نکرده است. همچنین مدیران اجرایی که این اقدام را پیگیری می کنند به طور دقیق مشخص نکرده اند که چه تعداد از کارکنان جنرال موتورز دورکار باقی می مانند و استدلال آنها این است که عنوان کردن برآوردها و تخمین ها در این زمینه «مغایر فلسفه ای است که پشت این ماجرا است.»

می توان گفت جنرال موتورز یک ماه دیرتر از فورد موضوع دورکاری و جدول زمانبندی هیبریدی را معرفی کرده است. این سیاست جدید که جنرال موتورز علاقه دارد به جای سیاست یا خط مشی از واژه طرز فکر mindset‌ استفاده کند، موجب استخدام بیشتر افراد در جنرال موتورز می شود اما شیوه کاری این کارکنان جدید دیگر به روش سنتی و حضور در مکان یا اداره نخواهد بود.

انعطاف پذیری در خصوص حضور کارکنان، دست کارفرمایان را باز می گذارد تا به نحو صحیحی از نیروی کار بهره مند شوند و شیوع ویروس کرونا تسهیل گر روش های جدید استخدامی شده است.

سیریل جورج Cyril George‌ از اداره استعدادیابی جنرال موتورز می گوید: «از نقطه نظر جذب نیرو، دست مان باز شده و به دریایی از استعداد دست پیدا کرده ایم. موضوع دورکاری خیلی از محدودیت ها را کاهش می دهد.» او می گوید که در فصل اول سال 2021 جذب نیرو بیشتر از سال 2020 و 2019 بوده است. 20 درصد از 3300 شغل جدید به طور کامل دورکاری است.

به گفته ی سخنگوی جنرال موتورز حدود 25 درصد از کارکنان غیرتولیدی این شرکت در سطح جهان به صورت فیزیکی در محل کار خود حاضر می شوند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها