کد خبر : 5109

چرا ترامپ جنرال‌موتورز را تهدید می کند؟

چرا ترامپ جنرال‌موتورز را تهدید می کند؟

تصمیم جنرال‌موتورز برای تعطیلی پنج کارخانه در آمریکای شمالی و کاهش دستمزد 15 درصدی کارگران موجب خشم در هر دو سوی مرز آمریکا و کانادا شد.

به گزارش خودروتک، تصمیم جی‌ام برای تعطیل کردن 5 کارخانه در آمریکای شمالی، واکنش‌های شدیدی به همراه داشت؛ ازجمله تهدید به قطع یارانه توسط ترامپ و خشم اتحادیه کارگران خودرویی.

«جاستین ترودو»، نخست‌وزیر کانادا، نخستین واکنش را با یک توییت به این تصمیم نشان داد. به اعتقاد ترودو «کارکنان جنرال‌موتورز برای نسل‌های متمادی بخشی از قلب و روح اوشاوا بوده‌اند؛ و ما هر کاری که می‌توانیم برای کمک به خانواده‌های متاثر از این اتفاق انجام می‌دهیم تا بتوانند دوباره روی پای خود بایستند.»

ترودو در ادامه گفت که یکشنبه با «ماری بارا» مدیرعامل جی‌ام گفت‌وگو خواهد کرد.

واکنش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز یک‌رشته توییت بود. ترامپ با لحن مخصوص به خودش نوشته است: «بسیار ناامید شدم، از جنرال‌موتورز و مدیرعاملش، «ماری بارا»، برای بستن کارخانه‌های اوهایو، میشیگان و مریلند. هیچ‌چیز در مکزیک و چین بسته نشد. ایالات‌متحده، جنرال‌موتورز را نجات داد و آن‌ها این‌جوری از ما تشکر می‌کنند!»

او در ادامه گفت: «حالا ما هم قطع همه یارانه‌های آن‌ها را مدنظر داریم، ازجمله برای خودروهای برقی. چند سال پیش جنرال‌موتورز یک «شرط چینی بزرگ» بست؛ زمانی که کارخانه‌هایی در آنجا و در مکزیک ساختند. فکر نکنم این شرط‌‌بندی به نفع آن‌ها تمام شود. من اینجا هستم تا از تمام کارگران آمریکایی دفاع کنم!»

تصمیم جنرال‌موتورز باعث عصبانیت اتحادیه‌های کارگری آمریکایی هم شده است. «اتحادیه کارگران خودرویی» (UAW) اعلام کرده است که «این تصمیمات هزاران کارگر را بیکار خواهد کرد و مطمئناً بی‌پاسخ نخواهد ماند.» به گفته اعضای این اتحادیه جنرال‌موتورز مدل‌هایی (پرفروشی) مثل شورلت بلیزر و بیوک انویژن که می‌توانست در کارخانه‌های داخلی ساخته شود را به چین و مکزیک منتقل کرده است.

با شدت گرفتن ماجرا جنرال‌موتورز اعلام کرده است که بسیاری از کارگران را می‌تواند به کارخانه‌های دیگر منتقل کند.

منبع: باما

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها