کد خبر : 49103

پای مرسدس بنز هم به پرونده دیزل گیت باز شد | جریمه 2.8 میلیارد دلاری

پای مرسدس بنز هم به پرونده دیزل گیت باز شد | جریمه 2.8 میلیارد دلاری

شرکت مالک مرسدس بنز یعنی دایملر، به واسطه دستکاری میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای خودروهای دیزلی در آمریکا به پرداخت جریمه‌ای معادل ۲٫۸ میلیارد دلار محکوم شده است. این جریمه پس از توافق دایملر با نهادهای مدنی آمریکایی صورت پذیرفت.

به گزارش خودروتک به نقل از دیجی کالا ، احتمال می‌رود حدود ۲۵۰ هزار خودرو دیزلی با برند مرسدس بنز در ایالات متحده شامل این جریمه شوند. گروه‌هایی همچون سازمان حفاظت از محیط‌زیست، هیأت حفاظت از هوای کالیفرنیا، وزارت دادگستری آمریکا و اداره گمرک و مرزبانی آمریکا طرف‌های شاکی از مرسدس بنز بوده‌اند.

پرونده دیزل گیت دایملر دو بخش دارد. بخش اول مربوط به شکایت سازمان‌های دولتی نظیر مرزبانی آمریکا می‌شود. دایملر و سازمان‌های دولتی آمریکا به توافقی برای پرداخت ۱٫۵ میلیارد دلار دست یافته‌اند تا پرونده‌های این دادخواهی مختومه اعلام شود.

بخش دوم مربوط به شکایات مطرح شده از سوی سازمان‌های مختلف و جوامع مردم نهاد می‌شود. دایملر تخمین می‌زند رقم توافق شده برای مختومه شدن این شکایات حدود هفتصد میلیون دلار باشد.

دیزل گیت مرسدس بنز

علاوه بر آن رسیدگی به این شکایات و انجام دادرسی‌های حقوقی، هزینه‌های قانونی مختلفی را به دایملر اعمال کرده است که مجموع آن‌ها حدود ۶۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود. با مجموع این ارقام کل هزینه‌های دایملر ۲٫۷۹ میلیون دلار برآورد می‌شود.

دو میلیون و هشتصد هزار دلار غرامت دایملر به شاکیان پرونده دیزل گیت پس از انجام توافق نهایی با سازمان‌های غیردولتی پرداخت خواهد شد. انتظار می‌رود کل فرآیند پرداخت تا اواسط ماه سپتامبر طول بکشد.

دیزل گیت، از فولکس واگن تا مرسدس بنز

رسوایی دیزل گیت نخستین بار در مورد فولکس واگن اتفاق افتاد. این رسوایی سازمان حفاظت از محیط‌زیست ایالات متحده را مجبور کرد تا ارزیابی‌های دقیق‌تری برای تعیین میزان آلایندگی خودروهای دیزلی وضع کند.

پس از این اتفاق، دایملر در تصمیم خود برای عرضه مرسدس بنز کلاس C‌ دیزلی به بازار آمریکا تجدید نظر کرد. در مرحله بعدی مرسدس بنز از این حد نیز فراتر رفت و تصمیم گرفت تا هیچ خودرو دیزلی جدیدی را به بازار ایالات متحده عرضه نکند.

مشکل انتشار میزان آلایندگی از اروپا تا آمریکا

پیش از آمریکا، رسوایی دیزل گیت یا تولید بیش از حد آلودگی‌های دیزلی در اروپا دامان دایملر را گرفته بود. سال ۲۰۱۸ اداره حمل و نقل فدرال آلمان پنج روش نرم‌افزاری را کشف کرد که به منظور تقلب در میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای استفاده می‌شدند.

دیزل گیت

در نتیجه‌ی این رسوایی، مرسدس بنز ناچار شد تا ۷۷۴ هزار دستگاه خودرو در سراسر اروپا را فراخوان کند و سیستم نرم افزاری آن‌ها را اصلاح کند. این اتفاقات بر فرآیندهای توسعه موتور دایملر نیز تأثیر چشمگیری داشته است.

در حال حاضر مرسدس بنز از برنامه‌های توسعه موتورهای درون سوز دیزلی کنار کشیده است و علاقه‌ای نیز به توسعه موتورهای بنزینی ندارد. به جای آن این غول خودروسازی آلمانی بر تولید موتورهای الکتریکی تمرکز کرده است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها