کد خبر : 48798

پایان عصر خودروسازی در جزیره

پایان عصر خودروسازی در جزیره

بریتانیا یکی از پایگاه‌های مهم تولید خودرو در اروپا محسوب می‌شود و علاوه بر برندهای مطرح این کشور همچون مک لارن، جگوار، لندروور و مینی، سایر خودروسازان همچون هوندا نیز در این کشور سایت مونتاژ خودرو دایر کرده‌اند.

به گزارش خودروتک به نقل از دیجی کالا ، با این وجود از دو سال پیش و به دنبال اجرای طرح برکسیت یا خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، فعالیت‌های حوزه‌ی خودروسازی این کشور دچار وقفه شده است. شیوع همه‌گیری کووید ۱۹ نیز دردسر دوبرابری برای فعالیت‌های خودروسازی بریتانیا ایجاد کرده است.

حال سطح تولید خودرو در انگلستان به کمترین میزان تیراژ از سال ۱۹۵۴ تاکنون سقوط کرده و در شش ماهه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی، تنها ۵۶٫۵۹۴ دستگاه خودرو در انگلیس به تولید رسیده است.

در نتیجه‌ی این سقوط تولید قابل توجه، انجمن تولیدکنندگان و تجار موتوری انگلستان یا SMMT هشدار داده که بیش از ۸۲۰ هزار نیروی فعال در حوزه خودروسازی انگلستان با خطر اخراج و بیکاری روبرو شده‌اند.

خودروسازی انگلستان به‌شدت تحت فشار قرار دارد

این انجمن در بیانیه‌ی خود اعلام کرد که به دلیل توقف کامل تولید در سایت‌های تولیدی آستون مارتین، بنتلی، مک لارن و نیسان، در حال حاضر ۱۱ شغل در حوزه خودرو از بین رفته است.

این گزارش تنها به خسارت‌های بخش تولید پرداخته و در آن اشاره‌ای به افراد فعال در حوزه خرده‌فروشی خودرو، همچون نمایندگی‌ها و دفاتر فروش نشده است.

با این وجود انتظار می‌رود پس از آنکه کمک‌های مالی دولت که به بهانه کرونا پرداخت شده بود تمام شود، این قسمت با یک بیکاری گسترده روبه‌رو باشد و متحمل خسارات فراوانی شود.

امسال تولید خودرو در بریتانیا  افتی برابر با ۳۰۰ هزار دستگاه داشته است. این کاهش تولید ناشی از افت تقاضای جهانی برای خودروهای جدید و تعطیلی کارخانه‌ها ناشی از شیوع بیماری کرونا بوده است.

اکنون هم که خطوط تولید خودرو در بریتانیا به آرامی در حال بازگشایی هستند، به دلیل رهنمودهای مرتبط با فاصله‌گذاری اجتماعی و لزوم پاسخگویی به تعهدات قبلی، تولید خودرو همچنان با رکورد سابق خود فاصله معنی‌داری دارد.

خط تولید کوماتسو

موانع صادرات خودرو از بریتانیا به اتحادیه اروپا

با این حال مایک هاوز، رئیس انجمن تولیدکنندگان و تجار موتوری انگلستان اعتقاد دارد صنعت خودرو به‌خوبی توانسته موانعی همچون تغییرات مداوم فناوری، آشفتگی‌های دنیای تجارت و زیان‌های مالی ناشی از شیوع کرونا را پشت سر گذاشته و در مسیر احیا گام بردارد.

هاوز اعتقاد دارد که احتمالا کل میزان تولید خودرو انگلستان برای سال جاری به کمتر از یک میلیون دستگاه برسد؛ یعنی معادل آمار تولید این کشور در سال‌های میانی دهه هشتاد میلادی.

به طور معمول بیشتر خودروهایی که در انگلیس به تولید می‌رسند، در بازار اتحادیه اروپا به فروش خواهند رسید. با این وجود پس از برکسیت انگلستان و اتحادیه اروپا به توافق تجاری جدیدی دست نیافته‌اند و لازم است تا راه صدور خودرو برای شرکت‌های بریتانیایی هموار شود.

این مسأله درآمدزایی صنعت خودروسازی انگلستان را تحت‌الشعاع قرار داده و روند صادرات خودرو را با مشکل مواجه کرده است. مذاکرات بین دولت انگلستان و اتحادیه اروپا برای دستیابی به توافق تجاری جدید نیز تاکنون موفقیت‌آمیز نبوده است.

بدون این توافق، سطح تولید خودرو در انگلستان کمتر از یک میلیون دستگاه خواهد بود و این کشور درآمد عظیم نشأت گرفته از خودروسازی را از دست خواهد داد. انتظار می‌رود دولت انگلستان یک طرح تشویقی برای تحریک بازار خودرو و محافظت از افراد شاغل در این حوزه اجرایی کند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها