کد خبر : 48247

تعریف و تمجید ایلان ماسک از چینی ها

تعریف و تمجید ایلان ماسک از چینی ها

ایلان ماسک شخصیت مردم چین را هوشمند و سخت کوش توصیف کرد در عوض از «حق به جانب بودن» و «از خود راضی بودن» شخصیت مردم آمریکا لب به شکایت گشود.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، ایلان ماسک می گوید تسلا کمترین حمایت را از جانب حکومت آمریکا در بین خودروسازان دریافت کرد مخصوصاً نوک پیکان انتقاد او ایالت های مهم نیویورک و کالیفرنیا بود با این که این دو ایالت معافیت های مالیاتی قابل توجهی به این شرکت اختصاص داده اند و از سوی ناظران و تنظیم کنندگان بازار هم اعتبار و کمک های دیگر دریافت کرده است.

ایلان ماسک در مصاحبه با جیسن استاین ناشر اتومتیونیوز در پاسخ به این پرسش که «چین به عنوان پیشاهنگ راهبردهای خودروهای برقی در دنیا چطور؟» گفت: «چین به نظر من آدم را به وجد می آورد. انرژی در چین بسیار بالا است. مردم بسیار هوشمند و سخت کوشی دارد. آنها حق به جانب نیستند. آنها از خودراضی نیستند، در حالی من این خصلت ها را در آمریکا رو به افزایش می بینم مخصوصاً در بی اریا، لس انجلس و نیویورک.»

سال گذشته حاکمیت در چین برای ساخت و تولید خودرو 1.6 میلیارد دلار وام به این خودروساز اختصاص داد و تسلا هم آن را صرف کارخانه خودروسازی تسلای شانگهای کرد. امسال هم بعد از شیوع کرونا، حاکمیت در شانگهای چین به تسلا کمک کرد به سرعت در این کارخانه نوپا و تازه تأسیس به وضع عادی برگردد و عملیات تولید را از سر بگیرد.

ماسک همچنین به این نکته اشاره کرد که کمکی که از دولت چین دریافت کرده به مراتب کمتر از خودروسازان داخلی چین بوده است و گفته است: «آنها [چینی ها] بسیار حامی بودند و طبیعی نیست که انتظار داشته باشیم حمایت آنها از شرکت های غیرچینی بیشتر از تولید کنندگان داخلی خودشان باشد.»

حالا این اشتیاق و اظهار نظرهای جانبدارانه و آتشی از چینی ها در تضاد کامل با اظهارنظرهای پیشین ایلان ماسک و سخنان تحقیرآمیزش نسبت به کمونیسم است. همین هفته گذشته در توییتر برنامه های رفاه اجتماعی و مفهوم Das Kapital کارل مارکس را به سخره گرفته بود.

ایلان ماسک

ایلان ماسک، نیویورک و کالیفرنیا را به دو تیم مسابقه ای تشبیه کرد که در حال از دست دادن جایگاه برنده در مسابقه هستند. وی در این زمینه هم گفت: «وقتی برای مدت زمان طولانی احساس برنده بودن داشتی باشید، به تدریج همه چیز را مسلم فرض می کنید. ایالت متحده، به ویژه کالیفرنیا و نیویورک، برای مدت های طولانی برنده بودند. وقتی عنوان قهرمانی را چندبار به دست آورید، به خودتان غره می شوید و شروع به باختن می کنید.»

در ماه ژوئن سال 2009، در دوره ریاست جمهوری اوباما، تسلا موفق به دریافت وام 456 میلیون دلاری برای ایجاد کارخانه در فرمونت کالیفرنیا برای تولید خودروهای برقی مدل3 شد که تا ماه مه 2013 آن را بازپرداخت کرد. یعنی 9 سال پیش از موعد. این وام در مقایسه با وام های میلیاردی نجات از ورشکستگی جنرال موتورز در سال 2008 بسیار ناچیز است. در عوض تسلا از حمایت های دیگر حکومتی برخوردار شده است. براساس محاسبات و تحلیل های لس انجلس تایمز حمایت های حکومتی از تسلا از 4.9 میلیارد دلار هم بیشتر است. که شامل 200 میلیون دلار معافیت فروش و استفاده به خاطر به کارگیری از انرژی های جایگزین و سرمایه گذاری در حمل و نقل پیشرفته بوده است. همچنین برخی از این معافیت ها به دلیل استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، اعتبارهای نهادهای نظارتی و غیره بوده که به سودآفرینی و افزایش ارزش برند آنهم درست در دروان گسترش ویروس کرونا انجامیده است.

سی ان بی سی هم در گزارش های پیشین خود خبر از صرف 959 میلیون دلار در کارخانه پنل های خورشیدی در بوفالوی آمریکا کرده است که از آثار آن خلق 1000 شغل در عرصه تولید و فناوری بوده است.

در نیویورک، تسلا به وعده های اشتغال زایی خود عمل نکرده است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها