کد خبر : 47870

قوانین جالب شرکت های بزرگ تاکسی اینترنتی در روزهای کرونایی

قوانین جالب شرکت های بزرگ تاکسی اینترنتی در روزهای کرونایی

میلیون ها نفر در سراسر دنیا سوار خودروی غریبه می شوند تا به مقصد برسند. فرض را هم بر این می گذارند که قوانین و مقرراتی برای محافظت از آنها برقرار است.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، بعضی از حقوقی که مسافران تاکسی های اینترنتی و اشتراک سواری rideshare دارند از قانون ناشی نمی شود بلکه این حقوق را شرکت های تاکسی های اینترنتی در دنیا مثل اوبر و لیفت برای مسافران خود قائلند.

با شیوع ویروس کرونا شرکت های اشتراک سواری مثل اوبر و لیفت در قوانین خود تغییراتی برای محافظت بیشتر از مسافران و رانندگان وضع کرده اند. بر اساس این قوانین پوشیدن ماسک هم برای مسافر هم برای راننده اجباری است. اما چه کسی مسئول یا متولی اجرای این تصمیم است. فرض این شرکت ها این است که راننده و مسافر خودشان مجری این قانون هستند.

با این حال اوبر از رانندگان خود می خواهد که روزانه چند بار عکس از خود با پوشش ماسک ارسال کنند. اگر در ای عکس ها راننده با ماسک نباشد، اپلیکیشن به طور خودکار مانع ورود رانندگان به اپلیکیشن می شود. اما برای رانندگانی که اعتقاد به ماسک ندارند، گرفتن عکس با ماسک و ارسال آن کار پرزحمتی نیست و بعد از ارسال دوباره ماسک خود را برمی دارند. البته رانندگانی هم هستند که خودشان بسیار مقید و منظم هستند وشکایت شان از مسافرانی است که اعتقادی به پوشیدن ماسک ندارند و این رانندگان هم حوصله بحث و درگیری با مشتری را ندارند.

در حال حاضر وقتی شما به عنوان مسافر وارد خودروی اشتراک سواری یا تاکسی اینترنتی می شوید حق شما است که از راننده بخواهید ماسک بپوشد هر چند بر اساس قوانین کشور الزام ندارد اما بر اساس قوانین شرکت موظف است. راننده هم بر اساس قوانین شرکت می تواند از مسافر انتظار رعایت این حق را داشته باشد.

چون بعد از پایان سفر، هم مسافر به راننده رأی می دهد هم راننده به مشتری، و بدون انجام این مرحله،‌ اپلیکیشن اجازه درخواست جدید به مشتری یا راننده نخواهد داد. حالا اگر هر کدام از این دو اعتقادی به ماسک نداشته باشد و از طرف مقابل با اجبار پوشیدن مواجه شود هنگام رأی دادن تلافی می کند و امتیاز پایینی می دهد. اپلیکیشن هم به الگوریتم هایی مجهز شده است به مسافران و رانندگان با امتیاز پایین، خدمات ضعیف تر ارائه می دهد. یعنی مسافر مجبور است زمان بیشتر انتظار بکشد تا به درخواستش پاسخ داده شود و زمان بیشتری طول می کشد که تاکسی اینترنتی از راه برسد. راننده ای هم که امتیاز پایین دارد از مسافران بهتر با امتیاز بالاتر محروم می شود.

به طور متداول از اگر شما اعتقاد راسخ به پوشیدن ماسک راننده دارید، اگر به اندازه کافی وقت داشته باشید و در محلی که قرار دارید تعداد زیادی راننده آماده حرکت وجود داشته باشد، به طور طبیعی ترجیح می دهید بدون درگیری لفظی یا ریسک امتیاز پایین با دیدن راننده بدون ماسک آن سفر را کنسل کنید. حتی ممکن است از راننده محترمانه خواهش کنید که ماسک بپوشد و اگر اصرار به نپوشیدن داشت باز هم بهترین روش کنسل کردن سفر است چون در صورتی که کنسل نکنید، با ریسک امتیاز پایین وی مواجه خواهید بود.

اوبر و لیفت هم کنسل شدن سفرها را به دقت بررسی می کند و اگر دلیل کنسل شدن، نپوشیدن ماسک باشد،‌ کنسلی را به پای راننده می نویسد و از مسافری که سفر را کنسل کرده دلیل کنسلی سؤال می شود، اگر نپوشیدن ماسک راننده را انتخاب کرده باشد، مجبور به پرداخت خسارت کنسلی نیست.

به همین ترتیب حق راننده است که از مسافر بخواهد ماسک بپوشد و اگر مسافر امتناع کرد بهترین راه پیدا کردن یک راننده دیگر است. بدترین کار این است که راننده از مسافر بخواهد و مسافر علاوه بر این که انجام ندهد، امتیاز پایینی به راننده بدهد و موجب شود که به دلیل امتیاز پایین از حق و حقوق خود بماند مخصوصاً که بسیاری از رانندگان، به خاطر حفظ شغل خود از قوانین وضع شده توسط شرکت،‌ پیروی می کنند و نباید به دلیل رعایت قانون دچار آسیب شوند. در دوران شیوع ویروس کرونا، بسیاری از مسافران به حق و حقوق خود آشنا هستند و برخی از آنها آن بخشی که نشسته اند را خودشان ضدعفونی می کنند.

بر اساس قوانین داخلی شرکت های اوبر و لیفت،‌ راننده موظف به ضدعفونی کردن صندلی عقب،‌ محل نشستن مسافر نیست، بلکه خود مسافر باید برای محافظت از خودش این کار را انجام دهد و باید به صورت توافقی با راننده باشد. با این حال اوبر با شرکت کلوروکس Clorox‌ وارد قرار داد شده و مواد ضدعفونی کننده در اختیار تاکسی های اینترنتی قرار داده است. اما این بار هم معلوم نیست که رانندگان این حقوق مسافر را رعایت کنند و بهترین کار برای حفظ  سلامت، احساس مسئولیت خود مسافر است.

یک سفر امن، حق هم راننده است و هم مسافر. شرکت های تاکسی اینترنتی مسافران را بیمه می کنند و وظیفه مسافر است که این حق و حقوق را مطالبه نماید. رانندگان شرکت های اشتراک سواری اینترنتی هم مستحق دریافت خدمات بیمه از شرکت هایی مثل اوبر و لیفت هستند.

همچنین، شرکت هایی مثل اوبر و لیفت از سیاست هایی پیروی می کنند که آنان را از اعمال تبعیض منع می کند. رانندگان حق اعمال تبعیض بین مسافران ندارند. اگر رانندهای به هر دلیلی –نژادی،‌ جنسیتی یا هر دلیل دیگر- تبعیض قائل شد، مراتب باید به کمپانی ارائه دهنده اشتراک سواری گزارش شود تا جلوی این رفتارها با اعمال قانون گرفته شود.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها