کد خبر : 47674

بازار جهانی خودرو | بازگشت رونق یا تداوم رکود؟

بازار جهانی خودرو | بازگشت رونق یا تداوم رکود؟

شیوع بیماری کرونا در سراسر جهان، کسب و کارهای بسیاری را به اغما فرو برد. این بیماری ناخوشایند تاثیر منفی قابل توجهی نیز بر بازار خودرو جهان گذاشت و سبب کاهش شدید آمار فروش خودرو شد. اکنون این سوال مطرح است که آیا می‌توان به آینده بازار خودرو امیدوار بود؟

به گزارش خودروتک به نقل از دیجی کالا ، نمایندگی‌های فروش خودرو در بریتانیا پس از مدتی تعطیلی، حدود یکماه پیش فعالیت خود را از سر گرفتند.

در طی این مدت تحلیل‌گران بازار به بررسی الگوهای فروش پرداخته‌اند، هرچند برای اعلام نتیجه نهایی زود است.

توقف فعالیت شرکت‌های خودروسازی طی دوران اپیدمی کرونا و عدم عرضه خودروهای صفر کیلومتر به بازار، موجب شد تا بازار خرید خودروهای کارکرده در جهان رونق بگیرد و این خودروها رشد ارزش را تجربه کنند.

اکنون به مرور این وضعیت در حال بهبود است و حضور خودروهای نو در نمایندگی‌ها همراه با ارائه شرایط فروش مختلف، روند بازار را به نفع خودروهای صفرکیلومتر تغییر خواهد داد. این روند هنگامی مثبت به نظر می‌رسد که خرده فروشان خودرو از افزایش سالانه سود فروش خود خبر می‌دهند.

داده‌های وب‌سایت‌های خرید و فروش خودرو در اروپا نشان می‌دهند که تمایل به خرید خودرو پس از پایان قرنطینه در حال افزایش است و به نظر می‌رسد این روند رو به رشد در پاییز امسال به اوج خودش برسد.

آیا واقعا فروش خودرو در جریان است؟

پاسخ سوال فوق مثبت است. مطابق آمار رسمی خرده‌ فروشان خودرو در بریتانیا، هر هفته حدود شش هزار درخواست برای خرید خودرو جدید ثبت می‌شود. البته پاسخگویی به این درخواست‌ها زمان‌بر است، چرا که روند تولید خودرو هنوز به سرعت قبلی بازنگشته است.

این افزایش شدید تقاضا را مدیون تخفیف‌های فوق‌العاده ارائه شده از سوی نمایندگی‌ها و شرکت‌های خودروساز هستیم. با توجه به رونق بازار خرید و فروش خودروهای کارکرده در غیاب نبود خودروهای صفر، این تخفیفات الزامی بوده‌اند.

نمایندگان و خرده فروشان بازار خودرو برای جذب مشتری، ناچار شده‌اند تا تخفیفات قابل توجهی را برای سفارشات جدید در نظر بگیرند. به همین منظور سیل مشتریان به سمت نمایندگی‌ها سرازیر شده است. حتی برخی از شرکت‌ها روز به روز بر تخفیف‌های خود می‌افزایند.

در حال حاضر، دوازده برند خودرویی در بازار اروپا دچار کاهش شدید فروش شده‌اند. این دوازده برند به ترتیب نزولی عبارتند از: ولوو، فولکس واگن، مرسدس بنز، اشکودا، مزدا، جگوار، رنو، واکسهال، هیوندای، پژو، سیتروئن و میتسوبیشی.

خودروهای کارکرده، راهکار فرار از کرونا!

اکنون در بازار خودرو اروپا، خودروهای کارکرده و مسن سهم بالایی از خرید و فروش را به خود اختصاص داده‌اند. این خودروها معمولا قیمت اندکی دارند و به مالکان فرصت فرار از خطرات سیستم حمل و نقل عمومی را اهدا می‌کنند.

رشد خرید و فروش و افزایش رونق در بازار خودروهای کارکرده قدیمی آن‌قدر زیاد بوده که ارزش برخی از خودروهای کهنسال تا بیست درصد افزایش یافته است. تعیین قیمت‌ها همچنان به سلامت خودرو وابسته است و پس از آن برند خودرو اهمیت دارد.

آیا سلایق مصرف کنندگان تغییر یافته است؟

آن‌طور که مشخص است، سلایق و خواسته‌های مصرف کنندگان بازار خودرو پس از پایان قرنطینه و بازگشایی کسب و کارها تغییر کرده است.

هم اکنون گروه فولکس واگن بیشترین سهم را از بازار خودرو انگلستان و تا حدودی اتحادیه اروپا دارد، اما به گفته مدیران این شرکت، سلیقه مشتریان در حال تغییر است و باید روز به روز این تغییر و تحولات را دنبال نمود.

بر مبنای نظرسنجی صورت گرفته هنگام قرنطینه، ۴۹ درصد از مشتریان خودرو در بریتانیا به خرید خودروهای دوستدار محیط زیست علاقمند هستند. از میان آن‌ها ۲۶ درصد قصد خرید خودروهای هیبریدی یا پلاگین هیبریدی را دارند و تنها نه درصد از مشتریان به دنبال خرید خودروهای تمام الکتریکی هستند.

همچنین بسیاری از مشتریان نسبت به آینده کاری خود بدبین بوده‌اند، بنابراین تمایل دارند تا هرچه سریع‌تر نسبت به خرید خودرو اقدام کنند. عده‌ای دیگر از مشتریان که نگرانی چندانی در خصوص آینده شغلی ندارند، عجله‌ای هم برای خرید خودرو جدید از خود نشان نمی‌دهند.

مشکلات دوران پسا کرونا

شرکت‌های هواپیمایی و نمایندگی‌های فروش خودرو، به واسطه شیوع بیماری کرونا متحمل ضرر و زیان‌های فوق‌العاده‌ای شده‌اند و برای کسب حیات دوباره نیازمند حمایت‌های دولت هستند.

به همین منظور هرکدام از دولت‌های اروپایی بسته‌های مختلفی را برای بازگشت رونق به این کسب و کارها در نظر گرفته‌اند. برای مثال دولت فرانسه حدود هفت میلیارد پوند پول به صنعت خودرو تزریق خواهد کرد. خریداران خودروهای الکتریکی نیز ۱۲ هزار پوند کمک هزینه دریافت خواهند کرد.

کاهش مالیات بر ارزش افزوده نیز یکی دیگر از مشوق‌هایی است که مصرف‌کنندگان بریتانیایی را به سمت خرید خودروهای نو سوق خواهد داد. دولت بریتانیا سعی دارد خرید خودرو را از شمول مالیات بر ارزش افزوده خارج کند.

توقف طرح‌های مربوط به جایگزینی خودروهای قدیمی نیز موجب شده تا خریداران تمایل بیشتری به خرید خودروهای نو نشان دهند، چرا که قادر به جایگزینی خودرو نو با خودرو فرسوده نیستند و ناچار به خرید خودرو نو با صرف هزینه بیشتری خواهند بود.

تاثیر شدید کرونا بر بازار خودرو جهان

پیش‌بینی‌های اقتصادی حاکی از آن هستند که تا ماه سپتامبر یعنی شهریورماه سال جاری، تاثیرات دقیق شیوع کرونا و تعطیلی‌های گسترده بر صنعت خودر آشکار نخواهد شد. در حال حاضر بسیاری صنعت خودرو را به فردی تشبیه می‌کنند که بر روی تخت خوابیده است.

احتمال دارد این فرد به خواب رفته در ماه سپتامبر از تخت برخاسته و به روال عادی حیات خویش بازگردد. این احتمال نیز وجود دارد که فرد از روی تخت به زمین افتد و در نتیجه صنعت خودرو شاهد تعطیلی‌های گسترده باشد.

برخی از کارشناسان نظر خوش بینانه‌ای در مورد آینده صنعت خودروسازی دارند. آن‌ها متعقد هستند افراد شاغل در خودروسازی به فعالیت خود ادامه خواهند داد و شاهد بیکاری‌های گسترده در این صنعت نخواهیم بود.

در سوی مقابل کارشناسان بدبین اعتقاد دارند خسارات وارد شده به خودروسازی بسیار عظیم است و زمان زیادی طول می‌کشد تا حجم دقیق خسارات ارزیابی شود و افت گسترده‌ای در تراکنش‌های مالی خودروسازان در راه است.

براساس داده‌های دریافت شده از انجمن تولیدکنندگان اتومبیل و معامله‌گران خودرو در بریتانیا، فروش خودرو در این کشور برای سال ۲۰۲۰ تاکنون ۲۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش را نشان می‌دهد. این تاثیرات هنگامی که با پیامدهای برگزیت ترکیب شوند، مخرب‌تر خواهند شد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها