کد خبر : 47583

اوضاع عجیب در تسلا | اول تحویل بعد رفع عیب

اوضاع عجیب در تسلا | اول تحویل بعد رفع عیب

تسلا به وضعی افتاده که اول تحویل می دهد بعد مشکلات مشتری را رفع می کند. وقتی مشتری ها صف کشیده باشند، به ناچار خودروساز با دستپاچگی عمل می کند.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، این جمله مهندسان هرگز قدیمی نمی شود که از خرید اولین تولیدات از یک محصول جدید خودداری کنید چون ریسک آن بسیار بالا است. شاید مشتری می خواهد اولین کسی باشد که جلوی دوست و فامیل خودی نشان دهد و موفقیت خود را به رخ بکشد اما همواره عیوب یک محصول جدید در تولیدات اول آن رخ نشان می دهند و سازنده این عیوب را به تدریج رفع می کند.

در مورد تسلا این مشکل فقط محدود به چند تولید اولیه نیست چون به قدری مشتری صف کشیده اند که این خودروساز اصلا فرصت بهبود و رفع نواقص فعلی را پیدا نمی کند. در حال حاضر تمام تمرکز تسلا روی افزایش سرعت تولید است تا خود را با تقاضای رو به افزایش مطابقت دهد.

گفت و گوی الون ماسک مدیر عامل تسلا با فلیپ چین Philippe Chain‌ قائم مقام کیفیت این شرکت در زمان عرضه تسلای مدل S‌ همچنان در مورد محصولات این شرکت صدق می کند. ترجمه ی این گفت و گو در ذیل آمده است:

قائم مقام کیفیت: ممکن است  با مسائلی مواجه شویم که نیاز به اصلاح در محصول داشته باشد.

مدیر عامل: بله،‌ می دانم، اگر لازم باشد تغییرات را بعداً انجام می دهیم.

- حتی اگر مجبور به فراخوان شویم؟

- بله. برای بقیه هم اگر لازم شد به صورت آنلاین و اینترنتی با روزآمدی OTA Upgrades‌ رفع می کنیم.

وقتی این گفت و گو را در بطن مسائل روز قرار می دهیم مشخص می شود که درست همان نقطه قوت تسلا در رقابت به نقطه ضعف آن در کیفیت تبدیل شده است. آن چه که برای خودروسازان قدیمی مشکل کیفی غیرقابل قبول بود و صدای مشتریان را در می آورد، از نظر مدیر عامل تسلا بخشی از فرایند عادی به حساب می آمد.

از روی ظاهر خودروهای تسلا نمی توان تشخیص داد سال و مدل تولید آن چیست. آن چه بیشتر در محصولات تسلا اتفاق می افتد، روزآمدی نرم افزاری است که به طور دائمی و به شکل اینترنتی در محصولات این شرکت انجام می شود و تمام محصولات گذشته مشمول این روزآمدی می شوند. همین طرز تفکر هم در مهندسی بدنه خودرو حاکم است. برای مثال در خودروهای فعلی مدل Y‌ تسلا در بخش عقب بدنه از قالب گیری دو تکه استفاده کرده که بعد موفق شده است آن را یکپارچه طراحی کند و حالا قرار است مدل3 تسلا هم از این روزآمدی بهره مند شود. اما آیا کارخانه گیگا شانگهای که محصولات تسلا را در چین تولید می کند از این روزآمدی بهره مند می شود؟

آن چه برای خودروسازان قدیمی مشکلات تولید،‌ نارضایتی مشتری،‌ مخدوش شدن تصویر برند در افکار عمومی، حل و فصل مسائل حقوقی به حساب می آید و در مجموع غیرقابل قبول بود گویی در مورد تسلا صدق نمی کند. با این که مشکلات کیفی عدیده ای در مدل Y‌ از جمله گپ و فاصله،‌ مشکلات رنگ و در مدل3 مشکلات باتری منجر به شکایت مشتریان شده، اما نه تنها ارزش سهام این شرکت مثل راکت رو به افزایش بوده، بلکه از برخلاف تمام خودروسازان در دو فصل اول سال 2020 و با وجود بحران کرونا همچنان سودده باقی مانده و صف مشتریان برقرار است. اما باید دید تا چه زمانی چنین روشی جواب می دهد و از چه زمانی مخدوش شدن تصویر ذهنی مردم و مسائل حقوقی مترتب آن رخ نشان می دهند. در حال حاضر مشکلات کیفی و شکایت مشتریان رو به افزایش است باید دید چه زمانی آثار خود را نشان خواهند داد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها