کد خبر : 46762

نقش خودروهای خودران در پیشگیری از تصادفات رانندگی

نقش خودروهای خودران در پیشگیری از تصادفات رانندگی

چند سالی است که تب استفاده از خودروهای خودران در دنیا بالا گرفته و بسیاری از شرکت‌های خودروسازی سعی دارند تا از ابزارهای خودران در محصولات خود بهره بگیرند. با این وجود مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد خودروهای خودران تاثیر قابل توجهی بر کاهش تصادفات ندارند.

به گزارش خودروتک به نقل از دیجی کالا ، این مساله با توجه به دلیل اصلی توسعه خودروهای خودران عجیب به نظر می‌رسد. این اتومبیل‌ها ساخته شده‌اند تا ایمنی حمل و نقل را افزایش داده و با افزایش هوشمندی هنگام رانندگی، از اشتباهات انسانی بکاهند اما با توجه به تحقیقات اخیر، این آینده ممکن است هیچ‌وقت از راه نرسد.

مطالعه جدیدی که توسط موسسه ایمنی بزرگراه‌ها در آمریکا انجام شده است، نشان می‌دهد استفاده از خودروهای خودران تنها یک سوم از تصادفات و حوادث رانندگی را کاهش می‌دهد.

این تحقیق با استفاده از پنج هزار گزارش پلیس از صحنه حادثه تهیه شده است.

خودروهای خودران

مطابق تحقیقات موسسه IIHS، تصادفات رانندگی ناشی از پنج عامل هستند: خطا در سنجش و درک، خطا در پیش‌بینی، خطا در برنامه ریزی و تصمیم‌گیری، خطا در اجرا، عدم توانایی و عملکرد ناصحیح.

تنها ۲۴ درصد از تصادفات ناشی از خطاهای پیش آمده هنگام سنجش و درک هستند و ده درصد تصادفات نیز ناشی از ناتوانی در اجرای درست فنون رانندگی هستند. بنابراین استفاده از خودروهای خودران تنها وقوع ۳۴ درصد از تصادفات را مانع می‌شود.

برای از بین بردن دو سوم دیگر از تصادفات، خودروسازان نیاز به ابزارهای دیگری دارند تا ایمنی خودرو را بالا برده و میزان بروز تصادفات را کاهش دهند. حتی اگر تمامی خودروهای موجود در جاده خودران باشند، بازهم تصادفات مرگباری رخ خواهند داد و ایمنی کامل در سیستم حمل و نقل حاصل نمی‌شود.

موسسه IIHS موارد متعددی را در این زمینه ذکر می‌کند، از جمله تصادفات خودرو خودران اوبر در سال ۲۰۱۸ با یک عابر پیاده که منجر به مرگ وی شد. سیستم خودران اوبر عابر پیاده را شناسایی کرد اما نتوانست تعیین کند که وی از خیابان عبور کرده است.

متاسفانه سیستم خودران اوبر پس از تشخیص عابر پیاده که یک زن بود، نتوانست مانورهای مناسب را اجرا کند و در نتیجه به عابر پیاده برخورد کرد. این حادثه نشان داد خودروهای هوشمند همچنان یک رویا هستند و خطا در اجرا یکی از کاستی‌های مشترک انسان و ماشین محسوب می‌شود.

خودروهای خودران

هنوز زمان بسیاری زیادی باقی مانده تا بتوان رانندگی را به طور کامل به خودرو سپرد و هنگام حرکت به مشاهده فیلم، خواندن روزنامه، چرت زدن یا لذت بردن از مناظر پرداخت. با این وجود و بنابر مطالعات IIHS، خودروسازان باید توجه بیشتری به ایمنی محصولات خود نشان دهند.

حقیقت این است که فناوری‌های خودران مختلفی معرفی شده‌اند و شاهد استفاده از آن‌ها در برخی خودروها هستیم، با این وجود نقصان در ایمنی همچنان موضوع اصلی خودروسازی باقی مانده است و باید تلاش‌های بیشتری برای رفع مشکلات صورت بگیرد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها