کد خبر : 45742

بحران اقساط 3 میلیون خودرو در بازار آمریکا

بحران اقساط 3 میلیون خودرو در بازار آمریکا

نزدیک به 3 میلیون آمریکایی از عهده بازپرداخت وام خودروی خود برنمی آیند. هر چه تعداد این افراد بیشتر می شود، راه حل های ممکن هم متنوع تر می شوند.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، از دست رفتن امنیت مالی همیشه در کمین انسان ها است،‌ نمونه آن شیوع ویروس کرونا است که تعداد زیادی از مردم را با مشکل عدم توانایی بازپرداخت وام خودرو کرده است. در این بین وام دهندگان،‌ بانک ها و مؤسسه های اعتباری باید همواره به دنبال راه حل هایی باشند که مشکلاتی از این دست را با حداقل آسیب پشت سر بگذارند.

اگر شما یک یا دو قسط خودروی تان عقب افتاده یا آن که این ماه را واقعا نیاز دارید که بازپرداخت حداقل برای یک ماه عقب بیفتد،‌ نباید احساس تنهایی کنید،‌ چون این فقط مشکل شما نیست. بر اساس آمارها و داده های منتشر شده توسط آژانس اعتباری ترانس یونین TransUnion به خاطر کرونا و به خاطر بیکاری

 گسترده ناشی از آن همین حالا در آمریکا 3 میلیون نفر هستند که از برنامه های خاص طراحی شده برای چنین مواردی استفاده می کنند.

به طور رایج، عدم پرداخت به موقع وام به امتیاز اعتباری شما در آمریکا آسیب جدی می زند. اگر این عدم پرداخت به درستی مدیریت نشود، وام دهنده یا بانک اجازه دارد خودروی مشتری را در فرایند جدیدی قرار دهد و احتمال از دست رفتن خودرو و بخشی از سرمایه مشتری وجود دارد. اما با شیوع کرونا، اکثر وام دهندگان و مؤسسات اعتباری، که از قبل به ماجراهایی نظیر این فکر کرده اند،‌ برنامه از قبل طراحی شده در این زمینه را به اجرا در می آورند. بنابراین، مشتریان به جای پشت گوش انداختن و این دست و آن دست کردن،‌ باید به وام دهنده مراجعه کنند و کمک بخواهند، چون آنها برای چنین موقعیت هایی آمادگی پیدا کرده اند. در ایالات متحده،‌ ایالت به ایالت قوانین فرق دارند و برخی حمایت و حفاظت بیشتری از مشتریان را در قوانین خود لحاظ می کنند.

تمامی نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش در آمریکا برنامه های خود را در وبسایت های خود منتشر می کنند و وبسایت ادموندز   Edmunds هم این اطلاعات را بازنشر می کند.

برخی از مردم خودروهای خودشان را با اخذ وام از بانک یا مؤسسه اعتباری خریداری کرده اند که در آن صورت طرف گفت و گوی مشتریان همان وام دهنده است. انجمن بانکداری آمریکا هم فهرست برنامه های اضطراری برای مشتریان را در این فهرست منتشر کرده است.

مرکز حقوقی مصرف کنندگان ملی آمریکا هم خود را حافظ منافع مردم از لحاظ حقوقی می داند و خدماتی را به صورت غیرانتفاعی در اختیار می گذارد.

رسانه های خودرویی نیز از جمله رودشو هم برنامه های موجود برای مشتریان در خصوص تعویق یا تأخیر وام خودرو را منتشر می کنند.

در آمریکا اگر بازپرداخت وام را 90 روز به تأخیر انداخته باشید،‌ این حق به وام دهنده داده میشود که خودروی شما را در «فرایند انتقال به پارکینگ برای تعیین تکلیف»  قرار دهند که در اصطلاح به آن repo‌ مخفف reprocessing هم می گویند. معمولا وام دهندگان برای خوش حساب هایی که گرفتار مسائلی مانند کرونا شده اند،‌ حتما انعطاف در نظر می گیرند اما برای کسانی که خوش حساب نیستند و سابقه تأخیر داشته اند،‌ کمتر احتمال انعطاف وجود دارد. و کسانی که سه ماه اقساط خود را پرداخت نکرده اند باید انتظار آن را داشته باشند که مأموران خودروی آنها را جلب کند.

باید این را در نظر داشته باشید که اگر مسائلی مانند کرونا نباشد و وام گیرندگان اقساط را به تأخیر بیندازند،‌ حتی اگر خودروی آنها در «فرایند انتقال به پارکینگ برای تعیین تکلیف» قرار نگیرد اگر توافقی با وام دهنده صورت گیرد،‌ بدون استثنا‌ وام دهنده بهره تأخیر را در بازپرداخت ها لحاظ خواهد کرد. برنامه های خاص شرایط اضطراری مثل کرونا،‌ فقط نمره منفی امتیاز اعتباری شما را پاک خواهد کرد والا وام دهندگان از سود تأخیر خود نمی گذرند.

خیلی از وام دهندگان که آمادگی بهتری دارند بهتر هم عمل می کنند و کار به سادگی پر کردن یک فرم است. اگر این درخواست شما تأیید شود‌،‌ به راحتی تأخیر و سود آن لحاظ شده و مشتری از دغدغه از دست دادن سرمایه های خود نجات پیدا می کند. در برخی از موارد وام دهندگان این قدر به روز نیستند و در آن صورت وبسایت های خصوصی وجود دارند که راهنمایی میکنند مشتری چگونه کمتر زیان ببیند.

اکثر وام دهندگان هم به این نتیجه رسیده اند که با اگر با مشتری راه بیایند،‌ ممکن است بخشی از سود آنی را از دست بدهند اما در نهایت و در بلند مدت،‌ حفظ مشتری برای آنها ارزش بیشتری دارد.

در ایالات متحده،‌ شرکت های دائر شده اند که تخصصشان خودروهایی است که بازپرداخت آن به قدر به تأخیر افتاده که وام دهنده،‌ وثیقه ها را به جریان گذاشته یا اقدام به فروش یا اجاره مجدد خودرو کرده است. این شرکت ها حتی به یدک کش مجهزند و آدرس محل کار و زندگی مشتری را دارند و در شرایط که وام دهنده روند قانونی را آغاز کرده،‌ به راحتی خود را با یدک کش به پارکینگ منتقل می کنند. از زمانی که خودرو به پارکینگ منتقل میشود مشتری با دردسرهای بیشتر مواجه خواهد بود و در آن صورت علاوه بر نیاز به توافق با وام دهنده،‌ حالا باید مراحل آزاد کردن خودرو از پارکینگ را انجام دهد که مهمترین هزینه آن هزینه پارکینگ است که روزانه بین 25 تا 75 دلار است.

در ایالات متحده شرکت هایی مخصوص خرید بدهی شکل گرفته اند که با اصطلاح عامیانه شر خر هستند. در مورد وام خودرو در ایالات متحده،‌ وام دهندگان برای تصاحب خودرویی که بازپرداخت آن به تعویق افتاده نیازی به حکم قضایی ندارند. اما حق شکستن قفل گاراژ یا درگیر شدن با مشتری را ندارند. آنها آن قدر شما را تعقیب می کنند که یک لحظه از خودرو خود قافل شوید. در این بازی آنها حرفه ای ترند پس بهتر است در این بازی با آنها به رقابت نیفتید و از مخفی کردن خودرو به تأخیر انداختن کارها پرهیز کنید،‌ هر چه زودتر به وام دهنده،‌ نمایندگی فروش یا بانک مراجعه کنید زیان کمتری می بینید.

اگر اقساط عقب مانده و خسارت های ناشی از آن را پرداخت شوند،‌ وام دهندگان ملزم به پس دادن خودروی مشتری هستند. اگر مشتری ظرف زمان تعیین شده،‌ تکلیف بدهی های خود را روشن نکند،‌ خودرو از طریق مزایده به فروش می رسد. حتی این روند هم امکان مصالحه دارد و کافی است که مشتری از وام دهنده تقاضا کند و فرم های مخصوص آن را پر کند تا وام دهنده با کمترین زیان متقابل قائله را ختم به خیر کرده و با فروش مزایده ای،‌ هر کس حق خود را بردارد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها