کد خبر : 45418

طرح تشویقی پلاک سبز برای خودروهای برقی در انگلستان

طرح تشویقی پلاک سبز برای خودروهای برقی در انگلستان

بریتانیا برای تقویت حمل و نقل با آلایندگی صفر مشوق های مالی در نظر گرفته اما در کنار آن به روش های تشویق اجتماعی هم روی آورده است.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، بریتانیا یک پلاک متمایز و خاص برای خودروهای برقی طراحی کرده است که از اواخر سال 2020 اجرایی می شود و با این اقدام می خواهد رونق و گسترش خودروهای پاک تر را ارتقا دهد. به گفته وزیر حمل و نقل بریتانیا، تا سال 2050، آلایندگی گازهای گل خانه ای در این کشور به صفر خواهند رسید.

این پلاک های خودرو مثل کارت آفرین نیست، که فقط جنبه آفرین گفتن به شهروندان داشته باشد،‌ صاحبان این نوع خودروها از انواعی از مشوق ها برخوردار خواهند شد. در حقیقت علاوه بر معافیت های مالیاتی و معافیت های خاص آلایندگی صفر،‌ خودروهایی که گوشه پلاک شان یک نوار سبز رنگ دارد از انواعی از مزیت های برخوردار می شوند که یک مورد آن استفاده از فضای پارکینگ ها است،‌ معضلی که در شهرهای بزرگ دنیا،‌ آن قدر پیچیدگی پیدا کرده،‌ که استفاده از حق پارکینگ به یکی از مزیت های جدی در شهرهای بزرگ تبدیل شده است.

گرانت شاپس Grant Shapps وزیر حمل ونقل در بریتانیا میگوید این اقدام سطح آگاهی مردم نسبت به خودروهای پاک تر را بالا می برد و به مردم بریتانیا نشان می دهد «آینده حمل ونقل سبزتر در دسترس ما است».

در بیانیه ای که انتشار یافته از قول وزیر حمل و نقل آمده است: «بازگشت سبز به حالت عادی،‌ کلیدی است که به ما کمک می کند به الزامات آلایندگی های کربنی صفر دست بیابیم و در عین حال رشد اقتصادی را ارتقا ببخشیم.»

علاوه بر این مشوق ها، حاکمیت در بریتانیا 12 میلیون پوند (معادل 15.17 میلیون دلار) را به تحقیقات برای فناوری آلایندگی صفر اختصاص داده است که شامل توسعه و تکوین خودروهای سبزتر و بهبود فناوری شارژ باتری های خودروهای برقی می شود. البته لازم به یادآوری است که این مبلغ فقط به تحقیقات اختصاص یافته و مبلغ اصلی 1.5 میلیارد پوند است که به «استراتژی جاده ای به سمت صفر» Road to Zero اختصاص یافته و قرار است بر اساس آن آلاینده ها در سیستم حمل ونقل کاهش یابند.

فقط به خودروهایی که آلایندگی آنها صفر باشد پلاک سبز اختصاص پیدا می کند.

شرکت RAC Ltd که بزرگترین ارائه کننده خدمات خودرو در بریتانیا است می گوید،‌ این اقدام حاکمیت بعید است که تغییرات واقعی در رفتار مصرف کنندگان به وجود آورد،‌ اگر دولت می خواهد تغییرات واقعی ببیند باید طوری برنامه های خود را به اجرا بگذارد که رانندگان این مشوق های مالی را به طور عینی در تغییر رفتار خود مشاهده کنند. راد دنیز Rod Dennis سخنگوی راک لیمیتد می گوید: «ما علاقه داریم مشوق های مالی را به صورت مستقیم مشاهده کنیم،‌ یعنی باید خودروهای برق ارزان شوند،‌ این را رانندگانی می گویند که قیمت خودروهای برقی را مهمترین مانع گرایش به این خودروها می دانند.»

به گزارش روزنامه تلگرام‌ از قول بوریس جانسن نخست وزیر این کشور،‌ قرار است برای جایگزینی خودروهای بنزینی و گازوئیلی 6000 پوند مشوق در نظر گرفته شود.

ادموند کینگ، رئیس انجمن خودروسازی بریتانیا می گوید،‌ پلاک متمایز ممکن است در دارندگان این خودروها یک حس غرور و پرستیژ ایجاد کند و یک سوم اعضای این انجمن از این اقدام پشتیبانی می کنند.

وی می گوید: «برای بعضی از رانندگان، نوار سبز روی پلاک مثل نشان افتخار روی سینه است.»

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها