کد خبر : 43363

دورخیز فولکس واگن برای طراحی اولین پلتفرم خودروهای برقی

دورخیز فولکس واگن برای طراحی اولین پلتفرم خودروهای برقی

فولکس واگن سرمایه گذاری هنگفتی روی «پلتفرم منعطف تمام برقی» موسوم به پلتفرم ام ایی بی و مدل های برقی کرده است. اما حالا می گوید اشتباه است که پلتفرم های تخصیصی برای خودروهای برقی مورد استفاده قرار نگیرند.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، خودروسازان بزرگ دنیا رویکردهای بسیار متنوعی در خصوص طراحی خودروهای برقی دارند. برخی مثل تویوتا تغییر تدریجی از بنزینی تا برقی را در پیش گرفته اند و در حال حاضر در دوره گذار با کمک فناوری های هیبریدی هستند و با تغییرات یک باره و دور از انتظار مشتری موافق نیستند. فولکس اعتقاد دارد حالا که قرار است به سمت خودروهای برقی برویم، همه چیز را از نو ببینیم و متناسب با آن طراحی کنیم و زیرساخت ها را از همین حالا دگرگون کنیم. خودروسازانی مثل گروه PSA فرانسه، ب ام و آلمان و ولوو سوئد راهی میانه این دو در پیش گرفته اند. آینده نشان خواهد داد که مردم تا چه اندازه از مدل های خاص برقی استقبال خواهند کرد. آیا پوست اندازی و دگردیسی لازم است یا تغییرات آهسته و پیوسته جواب می دهد.

شاید بتوان گفت بلندپروازانه ترین رویکرد نسبت به خودروهای برقی، متعلق به فولکس واگن باشد، چون سرمایه گذاری بزرگی روی پلتفرم مدولار برقی یا Modular Electric Drive Toolkit (MEB)  انجام داده است. حالا قرار است یک دوجین مدل خودرو روی این پلتفرم طراحی و تولید شوند و چون گروه فولکس واگن متشکل از برندهای متنوعی است، همگی حق استفاده از این پلتفرم مدولار برقی را دارند. پلتفرم منعطف مدولار فولکس تنها پلتفرم این گروه نیست که امکان طراحی خودروهای برقی روی آن میسر باشد.

کلاوس بیشاف Klaus Bischoff رئیس طراحی فولکس واگن در مصاحبه با اتوکار در باره خودروهای تمام برقی گفته است، عدم استفاده از سایر پلتفرم های اختصاصی dedicated platform در طراحی خودروهای برقی «تصمیم اشتباهی» است. از نظر رئیس طراحی در فولکس واگن، راه صحیح برای استفاده کامل از پتانسیل های قوای محرکه برقی، علاوه بر مدل های خاص، استفاده از پلتفرم های خودروهای تمام برقی است. لزومی ندارد که یک خودروساز دست و بال خود را محدود کند مخصوصاً زمانی که صحبت از تولید انبوه باشد، در آن صورت امکان به حداقل رساندن هزینه ها وجود دارد.

کلاوس بیشاف می گوید: از نقطه نظر طراحی، خودرو برقی خاص (در مقایسه با حالتی که مشتری چند انتخاب مختلف برای قوای محرکه داشته باشد) «فرصتی است که یک بار به دست می آید» و مشتری از یک تجربه خاص و یک طراحی خاص بهره مند می شود، و این به طراح اجازه انتخاب «یک رویکرد جدید در طراحی» می دهد که با خود فرصت های جدید می آورد. در صورتی که طراحی خاص خودروی برقی باشد، فضای داخلی خودرو جادارتر می شود و تمامی امکانات در داخل کابین خودرو دیجیتالی خواهند شد.

بیشاف می گوید: «طراحی یک خودروی برقی در فضای داخلی خودروهای قدیمی کار اشتباهی است». با این حال طراحان باید مراقب باشند زیاده روی نکنند والا ممکن است نتیجه عکس بدهد و مشتری اصلا نپسندد. بیشاف می گوید: «این سفری است که طراح و مشتری با هم طی می کنند. اما اگر زیاده روی کنید و دست را در طراحی باز بگذارید، ممکن است از تعادل خارج شد و مشتری از دست برود. درست است که در طراحی باید شجاعت به خرج داد اما نشان دادن این شجاعت هم پله پله است.»

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها