کد خبر : 43072

سقوط 5 میلیارد دلاری صنعت خودرو ترکیه

سقوط 5 میلیارد دلاری صنعت خودرو ترکیه

آمار و داده های انجمن صادرات خودروی اولوداغ Uludag Automotive Exporters' Association (OIB) نشان داده است صادرات فصل اول سال جاری میلادی 10 درصد کاهش یافته و به 6.98 میلیارد دلار رسیده است. در ماه مارس صادرات ترکیه 28.5 درصد کاهش یافت و به 2.1 میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، ویروس کرونا باعث شده است که صنعت خودروی ترکیه از تولید خودرو به ارزش 5 میلیارد دلار (4.59 میلیارد یورو) در سال جاری میلادی باز بماند. به بیان دقیق تر، روزنامه حریت، به نقل از کمال یازیچی، قائم مقام رئیس هئیت مدیره انجمن صنعت تأمین خودرو حمل و نقل تایساد Transport Vehicles Supply Industry Association

نوشته است که در سال 2020 ترکیه 250 تا 300 هزار دستگاه خودرو کمتر از سال 2019 تولید می کند و دلیل آن کاهش شدید تقاضا، هم در وطن و هم در بازارهای خارجی است. یازیچی می گوید فقط 3 میلیارد دلار از این زیان را صنعت تأمین قطعه متحمل می شود که دلیل آن کاهش فروش داخلی و صادرات است.

انجمن یاد شده [تایساد] 450 عضو دارد که یک سوم آن تولید خود را از ماه آوریل متوقف کرده اند. حالا بخشی از این اعضا تولید خود را از نو آغاز کرده اند و عده ای دیگر هم از 15 اردیبهشت آغاز می کنند.

آمار و داده های انجمن صادرات خودروی اولوداغ Uludag Automotive Exporters' Association (OIB)  نشان داده است صادرات فصل اول سال جاری میلادی 10 درصد کاهش یافته و به 6.98 میلیارد دلار رسیده است. در ماه مارس صادرات ترکیه 28.5 درصد کاهش یافت و به 2.1 میلیارد دلار رسیده است.

اویاک رنو و مان ترکیه از روز دوشنبه (8 اردیبهشت) تولید را شروع کرده اند و بعد از آنها آنادولو ایسوزو، هوندای ترکیه، هیوندایی آسان، کارسان، مرسدس بنز، اتوکار و ترک تراکتور تولید را از سر گرفتند.

فورد اتوسان و توفاژ از 15 اردیبهشت به تولید باز می گردند. اما تویوتا تا 21 اردیبهشت صبر خواهد کرد.

شرکت های تأمین کننده در ازمیر و اکسارا هم از 20 آوریل (دوم اردیبهشت) به کار بازگشته اند.

از دلایل اصلی زیان صنعت خودروی ترکیه، پایین آمدن تقاضا در بازار اتحادیه اروپا است. بر اساس آمار انجمن سازندگان اتومبیل اروپا ACEA، فروش در اروپا در فصل اول سال 2020 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 26.3 درصد کاهش یافته و به 3.54 میلیون دستگاه رسیده. بزرگترین زیان را هم ایتالیا با 35 درصد کاهش و فروش 347,193 دیده است. بعد از ایتالیا فرانسه با 34.1 درصد کاهش مقام دوم را دارد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها