کد خبر : 42008

رژیم لاغری نیسان با کاهش یک میلیون دستگاهی تولید

رژیم لاغری نیسان با کاهش یک میلیون دستگاهی تولید

حتی پیش از شیوع ویروس کرونا، سود و فروش نیسان رو به افول بود و همچنان نقدینگی به باد می داد، چون همچنان به سیاست های انبساطی کارلوس گون رهبر سابق این شرکت اصرار داشت. حالا جهانگیر شدن ویروس، فوریت و فشار برای نوسازی و چابک سازی را تشدید کرده است.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، هنوز هیچ تارگت جدیدی برای فروش نهایی نشده است و حتی بعید به نظر می رسد که حتی اگر نهایی شده باشد، رسماً اعلام شود. با این حال برنامه تجدید ساختار نیسان تا ماه مارس 2023 بر این فرض بنا شده که بتواند به فروش 5 میلیون دستگاه در سال بازگردد و این به معنی آن است که بخش مهمی از ظرفیت تولید در این شرکت روند کاهشی به خود خواهد دید.

مدیر عامل سابق نیسان هیروتو سایکاوا، در اهداف فروش قبلی 6 میلیون دستگاه را هدفگذاری کرده بود که خودش نسبت به هدفگذاری زمان کارلوس گون، 3 میلیون دستگاه کمتر بود. سال 2019 فقط 5 میلیون دستگاه نیسان در سراسر جهان به فروش رسید و سال 2020 هم از این کمتر خواهد شد و با 8 میلیون کارلوس گون فاصله زیادی دارد.

سالیان سال بود که نیسان برای 7-8 میلیون دستگاه هدفگذاری کرده بود اما هیچوقت از 5 میلیون دستگاه بیشتر نشد. از نظر کارشناسان نیسان، دیگر این شرکت فرصت برای رؤیابافی ندارد. کوچک سازی روی عملیات سال های 2020 تا 2022 تأثیر عمیقی دارد. شیوع ویروس کرونا هم روی هدفگذاری 5 میلیون دستگاه اثر گذاشته است و تقاضا برای خودرو در سراسر دنیا روند نزولی داشته است.

چابک سازی و کاهش 1 میلیون دستگاه تولید و فروش نیسان به معنی تعطیلی 3 تا 4 کارخانه دیگر است که معنی دیگر آن از دست رفتن تعداد زیادی شغل هم هست. رقمی که رسماً اعلام شده، کاهش 10 درصدی نیروی انسانی است که به طور قطع و یقین آثار آن در سازندگان و تأمین کنندگان چند برابر خود نیسان خواهد بود.

سخنگوی نیسان در مورد وجود برنامه میان مدت اظهار نظر نکرده و گفته همه چیز در ماه مه (اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد) مشخص می شود.

برای اندازه گیری موفقیت این برنامه چابک سازی در نیسان باید حاشیه سود عملیاتی آن را در مارس 2021 مشاهده کرد.  ماکوتو اُچیدا به احتمال زیاد همان حاشیه 6 درصد دوران سایکاوا را مدنظر خواهد داشت. در فصل سوم سال 2019 این حاشیه فقط 0.9 درصد بود. برای مقایسه حاشیه سود عملیاتی دو خودروساز بزرگ دنیا یعنی تویوتا و گروه فولکس واگن در سال 2019 و پیش از جهانگیر شدن ویروس کرونا، 8 درصد بوده است.

اولویت بعدی نیسان حفظ نقدینگی و جلوگیری از هدر رفتن آن است. در ماه دسامبر 2019، عملیات خودروسازی نیسان جریان نقدینگی این شرکت منفی 670.9 میلیارد ین بود که نسبت به سال 2018، 6 برابر شده بود که اصلا قابل قبول نیست. شاید به همین دلیل بوده که نیسان از مؤسسات اعتباری تقاضای 4.6 میلیارد خط اعتباری کرده تا دوران جهانگیر شدن ویروس کرونا را پشت سر بگذارد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها