کد خبر : 38322

شرکت خودروسازی هولدن به تاریخ پیوست

شرکت خودروسازی هولدن به تاریخ پیوست

سرانجام جنرال موتورز تصمیم گرفت کابل حیات مصنوعی و علائم حیاتی برندِ در حال احتضارِ «هولدن» در استرالیا را از برق بیرون بکشد.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، بر اساس گزارش های رسیده از رسانه های استرالیایی، از سال 2021 برند هولدن تمامی فروش خودروهای نو را متوقف خواهد کرد که پایان حضور این مارک در استرالیا و نیوزلند خواهد بود. تمامی فعالیت ها اعم از طراحی، مهندسی، خدمات مالی و فروش و حتی برنامه اشتراک سواری ماون Maven هم در بازار استرالیا تعطیل خواهند شد.

هولدن بخشی از هویت صنعت خودروی منطقه بود و جنرال موتورز اولین خودروسازی بود که تسهیلات و امکانات خود را به این منطقه دور افتاده از جهان در سال 1948 برده بود.

بدحالی این برند از سال 2013 خود را نشان داد اما از سال 2017 به احتضار افتاد. در این فاصله، جنرال موتورز عواملی نظیر با ارزش تر شدن دلار استرالیا در برابر دلار آمریکا، بالا رفتن هزینه های تولید در این کشور، پایین آمدن تقاضا برای محصولات این برند، شدیدتر شدن رقابت بین خودروسازان و مسائلی از این قبیل را مطرح کرده بود. در فاصله بین 2013 تا 2017 دو خودروساز فورد و تویوتا هم از صنعت خودروی استرالیا قطع امید کرده بودند و سالیان متمادی را با یک زنجیره تأمین معیوب سر کرده بودند.

وقتی کارخانه تولیدی جنرال موتورز در اکتبر 2017 در استرالیا تعطیل شد، مدیران ارشد جی ام قصد داشتند که حداقل نام و نشان و برند هولدن را زنده نگه دارند و بخشی از خودروهای وارداتی را با برند هولدن در استرالیا عرضه کردند. طبیعی است که چنین تاکتیکی در بلندمدت جوابگو نیست. مخصوصا که اکثر کشورهای دنیا فرمان چپ هستند اما استرالیا مانند انگلیس  فرمان راست است. شاید برای ژاپنی ها آسان تر بود که در استرالیا بمانند چون آنها هم فرمان راست هستند اما برای آمریکایی ها باید خودروهایی تولید می شد که برخلاف شیوه عادی و متداول شان بود.

جولیان بلیست  Julian Blissett،  قائم مقام عملیات بین الملل جنرال موتورز هم اذعان می کند برای زنده نگه داشتن این برند، چندین استراتژی و راه جایگزین پیشنهاد و به اجرا گذاشته شد اما مؤثر نبود.

جالب این است که برند هولدن استرالیا قدمت و تاریخ 160 ساله دارد. این برند فقط خودرو نمی ساخت بلکه قوای محرکه صنعت استرالیا و نیوزلند به حساب می آمد. اما در چند سال اخیر دگرگونی های چشمگیری هم در بعد جهانی و هم در بعد محلی برای این برند ایجاد شد. در این باره بلیست می گوید: «بعد از ارزیابی های جامعی که انجام شد، متأسف هستیم که این را می گوییم، ما نمی توانیم اولویت سرمایه گذاری را به هولدن اختصاص دهیم چون موفقیت بلندمدت هولدن را نمی توانیم در استرالیا و نیوزلند تضمین کنیم به ویژه با توجه به ملاحظاتی که در سطح جهانی داریم. این تصمیم به خاطر اولویت های جنرال موتورز در سطح جهانی است والا به هیچ عنوان بازتابی از سخت کوشی و استعداد و حرفه ای گری تیم هولدن نیست.»

با این حال جنرال موتورز گفته است به تمامی تعهدات وارانتی و گارانتی خود پایبند است و تمامی سرویس های برنامه ریزی شده، تعمیرات و نگهداری دوره ای و پشتیبانی های لازم را حداقل تا 10 سال حتما ادامه خواهد داد. تمامی فراخوان ها نیز در این بازار به قوت خود باقی خواهد ماند.  

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها