کد خبر : 38298

معضل کم صدایی کامیون های برقی

معضل کم صدایی کامیون های برقی

در ذهن همه وقتی نام کامیون به میان می آید، این موضوع خطور می کند که این وسایل نقلیه، بزرگ، کُند و بسیار پر سر و صدا هستند و همیشه دود غلیظ از اگزوز آنها خارج می شود. اما اکنون ولوو حداقل 3 باور آخر را زیر سؤال برده است.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، شاید یکی از مزایای خودروهای برقی، که ممکن است چندان هم به چشم نیاید، کاهش صدای خودرو است. در واقع برقی شدن خودروها به نیت کاهش آلایندگی و مصرف سوخت های فسیلی در حال گسترش است اما از مزایای جانبی آن کاهش سر و صدا هم هست.

صدای کم کامیون ولوو در حد آئودی A8 نیست، اما این صدای کم، تا حدودی وحشتناک هم هست.

ولوو هنوز مشخصات فنی و قیمت و حتی زمان دقیق عرضه این محصول را اعلام نکرده اما این که رویدادی برای خبرنگاران برای تست این کامیون برنامه ریزی کرده نشان می دهد که تا اواخر سال 2020 آماده می شود.

یکی از مهمترین دغدغه دارندگان وسایل نقلیه برقی، پیمایش به ازای هر بار شارژ است. به نظر می رسد که پیمایش VNR برقی ولوو با 30 تن وزن به ازای هر بار شارژ حدود 75 مایل (120 کیلومتر) باشد. اما از این دغدغه مهمتر هم هست. مسیر وسایل نقلیه سنگین، بسیار طولانی است و در مسیر راه نیاز به زیرساختهای شارژ باتری دارند، ضمن آن که فناوری های وسایل نقلیه سنگین برقی هنوز در ابتدای راه است و نمی توان در هر گوشه و کناری یک متخصص خدمات و تعمیرات کامیون و تریلی برقی پیدا کرد. برای همین هم هست که برای برقی شدن وسایل نقلیه سنگین باید کل اکوسیستم حمل و نقل، حال و هوای این سیستم نوین را پیدا کند و زیرساختهای آن فراهم شود.

ولوو هم می داند که برقی شدن خودرو کافی نیست و تنها نیمی از راه است، باید کل اکوسیستم محل زندگی با این طرز تفکر طراحی شود. برای همین طرحی به نام «راه حل های حمل و نقل سنگین سبز کم اثر» Low Impact Green Heavy Transport Solutions یا به طور خلاصه LIGHTS در این زمینه مطرح شده است.

شاید سنگ بنای این طرح را VNR برقی تشکیل دهد که شروع کار است، اما در ادامه باید کل محیطی که قرار است این وسیله نقلیه سنگین در آن فعالیت کند، وفق پیدا کند. شاید شکل و شمایل کامیون برقی ولوو با کامیون های متعارف تفاوت چشمگیری نداشته باشد اما طراحی آن بر اساس یک مفهوم جدید است که در آن تمامی زیرساخت ها، بر اساس این اکوسیستم طراحی می شوند. و چون حرف از اکوسیستم است، تمامی نهادهای ذیربط باید در آن مشارکت داشته باشند. در این اکوسیستم، علاوه بر برقی شدن خودروها، مکان های عمومی شارژ، آموزش عمومی و تخصصی خدمات و تعمیرات و همه مسائل مرتبط به آن باید همسو و هماهنگ شوند.

طرح نامبرده در حال حاضر در ایالت کالیفرنیای آمریکا از اینلند امپایر تا لوس انجلس به عنوان طرح اولیه شروع شده و قرار است بسط و گسترش پیدا کند. برای این کار بنادر، نمایندگی ها و اماکن خاصی برای شارژ سریع این خودرو در حال توسعه است. با این حال تعمیرات این نوع خودروها دشوارترین بخشی است که این طرح با آن رو به رو است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها