کد خبر : 35111

کنایه هوندا به برنامه عجیب برقی سازی فولکس واگن

کنایه هوندا به برنامه عجیب برقی سازی فولکس واگن

در مورد آینده خودروهای برقی شرکت خودروسازی ژاپنی هوندا اصلا مثل شرکت خودروسازی آلمانی فولکس واگن فکر نمی کند و نوع شرط بندی آنها فرق دارد.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، فولکس واگن تا سال 2023 یک میلیون دستگاه خودروی برقی روانه بازار خواهد کرد و مدیر عامل هوندا می گوید مردم خودروی با مصرف بهینه می خواهند، نه خودروی برقی. کدامیک درست فکر می کند و چه قدر طول می کشد تا معلوم شود کدامیک درست یا به عبارتی درست تر می گوید؟

گروه خودروسازی فولکس واگن آلمان برنامه تولید خودروهای برقی خود را 2 سال جلو انداخته است و از سال 2023 توانایی عرضه ی 1 میلیون دستگاه خودروی برقی را پیدا می کند در حالی که قبلا این برنامه برای سال 2025 بود.

در عوض مدیر عامل هوندا هنوز خودروهای هیبریدی را بسیار حیاتی می داند و فکر می کند مردم واقعا خودروهای برقی نمی خواهند.

خودروسازان دیگر هم دست روی دست نگذاشته اند تا ببینند کدامیک درست تر می گوید. هر یک به فراخور حال و روز خود و میزانی که می تواند، روی خودروی برقی سرمایه گذاری کرده است.

وقتی قرار باشد ظرفیت تولید یک خودروساز به 1 میلیون دستگاه خودروی برقی در سال برسد، معنی آن این است که فکر می کند بازی دیگر عوض شده است، نگاه به آمار هم این را تأیید می کند، چون فولکس امسال فقط 70 هزار دستگاه خودروی برق فروخت که فقط 20 هزار دستگاه بیشتر از سال گذشته بود.

صنعت خودرو در دنیا به گونه ای است که برای بقا در آن، خودروسازان باید نیم دهه زودتر برنامه ریزی کنند. چون تغییر پارادایم یا تغییر بنیادی در یک خودروساز برای اجرا به زمان زیادی احتیاج دارد. اگر تفاوت دیگر دو خودروساز تا این حد بزرگ باشد، حداقل 5 سال بعد خود را نشان خواهد داد. چون خودروسازان باید قطعه و مجموعه سازان را نیز با خود هماهنگ کنند.

هوندا هرگز طرفدار خودروهای تمام برقی یا حمل و نقل با باتری نبوده است. درست است که در سبد محصولاتش خودروی Fit EV و یک نسخه برقی از کلاریتی Clarity دارد و به بازار چین هم فقط VE-1 CUV عرضه کرده است اما تعداد آنها بسیار محدود بوده است. همین حالا هم رویکرد  هوندا توجه به خودروهایی که با پریز برق شارژ می شوند نیست. با این که هوندا گفته است تا سال 2030  دو سوم محصولاتش به نوعی به سیستم ها یا قوای محرکه برقی مجهز می شوند، ناکاهیرو هاچیگو Takahiro Hachigo در مصاحبه اش با اتونیوز اروپا گفته است انتظار دارد خودروهای هیبریدی برقی-بنزینی «نقش حیاتی» در آینده شرکت ایفا کنند. در این مصاحبه وی گفته است: «هدف اصلی، فی نفسه، برقی شدن نیست، بلکه بهینه سازی مصرف سوخت است. و ما باور داریم خودروهای هیبریدی راهی برای رعایت قوانین محیط زیستی است. وقتی از وی در باره خودروهای تمام برقی سؤال شد، وی گفت که مطمئن نیست که خریدارانی وجود داشته باشند که واقعا خودروی برقی بخواهند، مخصوصاً با توجه به چالش های زیرساختی و سخت افزاری. به نظر او این وضعیت در آینده نزدیک تغییر نخواهد کرد.

هاچیگو می گوید: «باور ندارم که تقاضا برای خودروهای باتری دار به صورت تصاعدی بالا برود و باورم این است که این وضعیت در سطح جهانی واقعیت دارد. در کشورهای مختلف هم قوانین محیط زیست، مصرف سوخت و آلایندگی با هم تفاوت دارند و ما هم باید بر اساس آن قوانین خود را وفق دهیم. ما باید به تحقیق و توسعه ادامه بدهیم. اما باور ندارم که این [خودروهای برقی] به جریان اصلی امور به این زودی تبدیل شود.»

در عوض فولکس واگن اصلی خریدار چنین ایده ای نیست و سبد متنوعی از محصولات آینده خود را به خودروهای برقی اختصاص داده است. اولین این سبد خودروی خودروی هاچ بک ID.3 است که در اروپا به فروش خواهد رسید. در بازار آمریکا فولکس خودروی برقی بزرگتری را در نظر گرفته که قد و قواره آن هم کراس اور است و نام آن را ID. Crozz گذاشته است.

فولکس تا به حال 250 هزار دستگاه خودروی برقی از جمله تمام برقی و هیبریدی قابل شارژ با پریز عرضه کرده است. در سبد خودروهای برقی فولکس خودری e-Golf و Golf GTE و Passat GTE و خودروی شهری e-Up، Bora  و Lavida برای بازار چین هم وجود دارند. 100 هزار دستگاه از این تعداد e-Golf هستند، همان خودروهای تمام برقی که مدیر عامل هوندا اصلا به آن اعتقاد ندارد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها