کد خبر : 35001

قانون جنجالی برای حمایت از رانندگان تاکسی های اینترنتی

قانون جنجالی برای حمایت از رانندگان تاکسی های اینترنتی

در ماه ژانویه سال 2020، که تا آن موقع زمان زیادی هم باقی نمانده، قانونی به اجرا در می آید که به احتمال زیاد تحول بسیار مهمی در بحث تاکسی های اینترنتی و سواری اشتراکی به وجود خواهد آورد.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، بر اساس قانون جدید رانندگان تاکسی های اینترنتی اوبِر و لیفت در آمریکا بر اساس قانون جدید به کارکنان این شرکت ها تبدیل خواهند شد. این ماجرا به احتمال زیاد روی درآمد و کسب و کار تاکسی های اینترنتی اثر عمیقی به جا خواهد گذاشت.

سال 2019 شاهد اعتراض های رانندگان تاکسی های اینترنتی اوبِر و لیفت علیه این کمپانی ها بود. کالیفرنیا اولین ایالت در آمریکا است که قانونی را در حمایت از رانندگان تاکسی های اینترنتی به تصویب رساند. از این به بعد هم انتظار می رود که ایالت های دیگر هم از این رویه پیروی کنند و طبیعی است که کمپانی های گرداننده تاکسی های اینترنتی در برابر این قوانین مقاومت کنند و بر مواضع خود پافشاری نمایند. مخصوصا که تاکسی های اینترنتی در زمانی بسیار کوتاه، رشد بسیار زیادی داشته اند و اکنون از سرمایه و پول کافی برای پافشاری های خود برخوردار هم هستند.

کار قراردادی مستقل چند دهه است که وارد عرصه کار و کارگری شده است، سیلیکون ولی، مهد ظهور و صعود خیره کننده کمپانی های فناوری کامپیوتر و اینترنت در یک یا دو دهه گذشته، صدها هزار شغل جدید خلق کرده اند و آنها را بر اساس همین «کار قراردادی مستقل» به استخدام درآورده اند. خیلی از مردم به تاکسی های اینترنتی روی آوردند که کمک خرج آنها باشد اما بعد به تنها منبع درآمد تبدیل شده است. حالا این رانندگان که به کارگران روزمزد تبدیل شده اند و ساعت های زیاد و درآمد کم را تجربه می کنند و از هیچ مزایای دیگری برخوردار نیستند، به قانون گذاران روی آورده اند تا بلکه آنها حق و حقوق آنان را احقاق کنند.

قانون جدید کالیفرنیا موسوم به AB 5 می گوید که رانندگان تاکسی های اینترنتی باید به کارمند یا کارگر با حق و حقوق و مزایای بیمه کارگری تبدیل شوند. سایر ایالت های آمریکا از جمله واشنگتن، اورگان، نیویورک و نیوجرسی هم همصدا شده اند و در حال تصویب همین قوانین هستند.

تا به حال رانندگان تاکسی های اینترنتی از مزایای همچون خدمات درمانی، استعلاجی و اضافه کاری برخوردار نبودند. همچنین آنها مجبور بودند بدون استفاده از هیچگونه مزایا و یارانه، بیمه یا کمک، تمامی هزینه های خودروی خود را خودشان پرداخت کنند و هیچ تسهیلاتی برای آنان قائل نشده بودند.

بسیاری از رانندگان این شیوه کمپانی های اینترنتی را «سوءاستفاده و استثمار» توصیف کرده اند.

اما باید به کمپانی های اینترنتی گرداننده تاکسی های اینترنتی هم حق داد، چون تعداد رانندگان و کارکنان آنها با اعداد و ارقام متعارف بسیار متفاوت است. در شرکت ها و کارخانه ها معمولا کارگران و کارکنان بین 50 تا  5 هزار نفرند اما تعداد رانندگان در کلان شهرها ارقامی نجومی هستند و اداره امور بیمه، تأمین اجتماعی و نظایر آن کار آسانی نیست. حتی غول های تاکسی های اینترنتی آمریکا اوبر و لیفت، برای سودآوری دست و پا می زنند. بیمه کارگری و مزایای کارمندی برای این شرکت های میلیون ها دلار هزینه به بار خواهد آورد. محاسبات شرکت تحلیلی بارکلیز Barclays در ماه ژوئن محاسبه کرده است که سالانه به هزینه های اوبر 500 میلیون دلار و لیفت 290 میلیون دلار افزوده خواهد شد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها