کد خبر : 34718

مرسدس بنز و ب ام و از بازار خودروهای اشتراکی خارج می شوند

مرسدس بنز و ب ام و از بازار خودروهای اشتراکی خارج می شوند

دو خودروساز پرتجمل آلمانی، بنز و ب ام و از بازار اشتراک خودرو آمریکای شمالی خارج می شوند و فعالیت خود را در اروپا به حداقل ممکن می رسانند. ظاهر امر نشان میدهد که مردم سواری به اشتراک می گذارند نه خودرو. برای همین ridesharing یا همسواری رونق یافته اما carsharing یا اشتراک خودرو افت کرده است.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، بنز و ب ام و به سرمایه گذاری مشترک در عملیات اشتراک گذاری خودرو در شهرهای مونترال، نیویورک، سیاتل، واشنگتن دی سی و ونکوور پایان می دهند و تمرکز خود را روی بازار اروپا قرار می دهند.

شرکت شرناو SHARE NOW  و واحد کارتوگو Car2Go این شرکت با دو خودروساز لوکس ساز آلمانی سرمایه گذاری مشترک دارند. از ماه فوریه 2020 این جوینت ونچر به فعالیت خود در ایالات متحده و کانادا پایان خواهد داد. دلیل آن هم هزینه های بالای عملیات و متزلزل بودن بازار جهانی اشتراک گذاری خودرو اعلام شده است.

در سه شهر مهم اروپا، فلورانس، لندن و بروکسل نیز عملیات این شرکت ها متوقف شده است. حالا قرار است که تمرکز آنها روی شهرهای باقی مانده ای باشد که هنوز امکان نوآوری و رشد سودآوری وجود دارد.

درایوناو DriveNow هم بخش دیگری از این جوینت ونچر است که در شهر لندن از دسامبر سال 2014 شروع به کار کرد اما با این واقعیت تلخ رو به رو شد که تعداد کسانی که به این خدمت روی می آورند به اندازه کافی نیست که این کسب و کار به حیات خود ادامه دهد.

خروج بنز و ب ام و از این بازار حاکی از معضلات بزرگتر در بازار حمل و نقل نوین است. این باور که اشتراک خودرو می تواند به حل معضل آلودگی هوا و ترافیک سنگین کمک کند نیز در معرض تردید قرار گرفته است. برخلاف اشتراک سواری ridesharing (به آن همسواری هم می گویند) که خدمات رو به رشد و بسیار سودآوری شده است، اشتراک خودرو طرح موفقیت آمیزی نبوده است.

تحقیق و مطالعه در سال 2016 هم نشان داد که مالکیت خودروی خصوصی در واحد کارتوگو روند نزولی پیدا کرده است. کارتوگو در آمریکا 1 میلیون و در سطح جهانی 3 میلیون عضو دارد. خدمات این شرکت به مصرف کنندگان اجازه می داد خودرویی را کرایه کنند و استفاده از آن به صورت دقیقه ای محاسبه می شد. این خودروها جای پارک مخصوص داشتند و مشتری بابت جای پارک هزینه ای نمی پرداخت. این خدمات با رقابت بیرحمانه ی اشتراک سواری از سوی شرکت هایی مثل اُبِرUber، لیفت Lyft و اسکوترهای برقی قرار گرفت و بازار را تا حدود زیادی واگذار کرد.

در ماه اکتبر کارتوگو به عملیات خود در شهرهای دنور، آستن، تگزاس، پورتلند، اروگان و کالاگاری پایان داد و اعلام کرد که در شیکاگو هم متوقف خواهد شد.

در سال 2018، دایملر 25 درصد از سهام یورکار در کارتوگو را به مبلغ 70 میلیون یورو (معادل 78 میلیون دلار) خرید. در همان سال ب ام و با دایملر در بخش اشتراک خودرو واحدهای کارتوگو و درایوناو را در هم  ادغام کردند و به اشتراک گذاری سواری و خدمات پارکینگ روی آوردند.

الیور زیپسه Oliver Zipse، مدیر عامل ب ام و ماه گذشته گفت یک کسب و کار جدیدی شکل گرفته که کسب و کار قدیمی مشابه را تهدید کرده است و تکیه این کسب و کار روی اشتراک گذاری است اما این اشتراک گذاری در مورد سواری گرفتن یا سواری دادن riding است نه مالکیت خودرو یا به اشتراک گذاری خودرو. ضمن این که موقعیت مکانی بخش هایی از شهر با تراکم جمعیت بالا این قابلیت را ایجاد کرده و برای تمامی نواحی یک شهر صادق نیست.  

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها