کد خبر : 3105

رویای جگوار برای تبدیل شدن به خودروساز تمام برقی

رویای جگوار برای تبدیل شدن به خودروساز تمام برقی

مدیران جگوار لندرور طرحی را در نظر گرفته‌اند تا طی دهه آینده شرکت جگوار را تبدیل به یک برند تمام برقی کنند.

به گزارش خودروتک، استراتژیست‌های خط تولید این شرکت، یک استراتژی تولید برای اتمام و خروج این شرکت از تولید خودروهای معمولی درونسوز جگوار طی پنج و هفت سال و ورود به عرصه تمام برقی ارائه کرده‌اند.

هایبرید پلاگ-این جگوار XJ

تحت این استراتژی قرار است تا این شرکت یک خودروی سدان لوکس تمام برقی تمام عیار طی دو سال به عنوان جایگزین برای خودروی نامحبوب XJ ارائه کند.

این خودرو قرار است تا رقیبی برای خودروی تمام برقی پیشرو پورشه به نام تایکان باشد و در همین عین به رقابت شانه به شانه با خودروی پرفروش و محبوب تسلا مدل S بپردازد.

با توجه به لزوم بازنویسی طراحی خودرو به عنوان خودروی برقی، XJ جدید هم نقش نقاط قوت مدل 1967 اصیل را با پیشنهاد دادن اصلاح قطعات پیشرو بازی می‌کند و هم راندن و ظاهری به مانند آینده را با کاملاً باز خلق کردن طراحی داخلی کلاسیک جگوار ، ارائه می‌دهد.

پس این موضوع قابل درک است که جگوار XJ جدید یک خودروی لوکس بدون هرگونه ممنوعیت و محدودیتی در هر زمینه‌ای است چون برخلاف رقبایش مثل مرسدس اس کلاس یا حتی مهمیز پرواز‌کننده بنتلی یک آلترناتیو برقی بدون آلاینده است.

تفکر این است که جگوار که گوی رقابت را با تولید یک خودروی واقعی لوکس تمام برقی در بخشی که شاید بیشترین بحث محیط زیستی و آلایندگی را دارد، بدزد و سودآوری بیشتری را به ازای هر خودرو نسبت به بخش‌های پایین‌تر پیشنهاد دهد.

تمام برقی‌ها همچنین با اصلاحات و بهبود عالی مکانیکی ( عدم خراب شدن زیاد به علت مشکلات مکانیکی چون یک بخش محرک در موتور بیشتر ندارند) و توانایی ورود به محدوده‌های طرح ترافیک شهر‌ها بدون جریمه‌های مالی به خوبی با رانندگان امروزی و مدرن که رانندگان خصوصی استخدامی‌اند، سازگار است.

از آنجایی که XE و XF به در سال 2023 تولیدشان پایان می‌پذیرد، آن‌ها می‌توانند به راحتی با خودرو‌های تمام‌برقی کراس‌اوور کمی بزرگ‌تر از آئودی E-tron جایگزین شوند. I-PACE جدید در سال 2025 تولید خواهد شد (نسل دوم I-PACE) در حالی که در همان زمان تولید F-PACE و  E-PACE پایان می‌پذیرد.

جگوار بر این اساس تا سال 2026 تقریباً تمام برقی خواهد شد با کراس‌اوور پرچم‌دار لوکس J-PACE که تا سال 2027 یا کمی بعدش تولید خواهد شد.

با هیچگونه جایگزینی برای F-TYPE در برنامه حاضر و توقف تولید آن در اولین نیمه سال 2020 ، انتظار یک خودروی اسپرت تمام برقی با توجه به اینکه جگوار با حضورش در فرمول E و همینطور ایجاد یک سری تورینگ تمام‌برقی به نام E-Trophy سابقه و تجربه خوبی در این کار را تا آن زمان خواهد داشت،دور از انتظار نخواهد بود.

تخمین‌های اولیه داخلی نشان داده است که یک خط تولید چهار یا پنج مدل تمام‌برقی می‌تواند به اندازه 300 هزار واحد در سال به فروش برساند که از قیمت‌های خرده‌فروشی بالاتر سود می‌برد و روندی را ایجاد ‌می‌کند که در آن انتظار می‌رود دیده شود تکه بزرگی از بازار خودروهای سواری لوکس به تمام‌برقی سویچ کنند.

از طرف دیگر این حرکت برای کاهش میانگین مصرف سوخت خودروهای تولیدی شرکت جگوار لندرور بسیار حیاتی و مهم است.

خودروی تمام برقی E-PACE بر اساس موفقیت2های I-PACE تولید خواهد شد

تحت این شرایط ، قلعه برومویچ به یک کارخانه متخصصان خودرو برقی جگوار مبدل خواهد شد که خودروهایی براساس پلتفرم خودروی برقی چهارچرخ متحرک MLA بنا شده‌اند را تولید خواهد کرد. باطری‌های پلتفرم MLA انتظار می‌رود که از کارخانه جدید Coventry Hyperbat که توسط مهندسان و قطعات ویلیامز مدیریت می‌شود بیایند.

خودروی برقی پیشنهاد شده، انگیزه دوچندان از نسخه بسیار قوی برای جگوار یعنی I-PACE تمام برقی جدید و همینطور حضور پیوسته جگوار در فرمول E  (جگوار I-TYPE 3 نسل دوم فرمول E هم به تازگی معرفی شده است) دریافت می‌کند تا با استناد به افراد داخل این شرکت، معرفی و تعریف عالی را برای اتفاق افتادن انقلابی در این برند ارائه دهد.

بر اساس اخبار اتوکار، اگرچه طرح‌کلی بازنویسی جگوار به مراحل انصافاً پیشرفته‌ای رسیده است، اما پروژه هنوز چراغ سبز دریافت نکرده است.

طرح‌های دراماتیک جگوار لندرور برای مقابله با پیش‌زمینه‌ی فروش‌های متوسط برای انواع سه مدل سدان جگوار که شرکت را مجبور کرده است تا سه روز هفته را فقط برای کار در باقی‌مانده سال 2018 در یکی از کارخانه‌‌هایش یعنی قلعه برومویچ تعیین کنند، تعیین شده است. همچنین به مجریان تاتا، کمپانی هندی مادر جگوار، از طرف کسانی که سرمایه‌گذاری‌های سنگین شرکت را انجام داده‌اند، گفته شده است که نسبت به عملکرد اخیر برند ناخشنود هستند.

اگرچه فروش جگوار به وسیله‌ی دو نگرانی مهم از جمله آینده دیزل و شک و تردید در اجرای برگزیت تحت الشعاع قرار گرفته است، اما آخرین فروش‌های جگوار XE، XF و XJ ( که همه‌ی آن‌ها در قلعه برومویچ تولید می‌شوند) نشان از این دارد که خریداران از خرید سدان‌های جگوار اجتناب می‌کنند و این به مسئله مهمتری بدل شده است.

جگوار XE آن فروشی که انتظار می‌رفت را نتوانست بدست آورد

اما خبر خوب این است که E-PACE در حال حاضر بعد از F-PACE دومین مدل پرفروش‌ شرکت است اگرچه فروش ماه آگوست این مدل نسبت به مدل قدیمی‌تر نسبت به خودش شرکت خواهر یعنی رنجروور ایووک کمتر بوده است.

دوراهی که مدیریت شرکت جگوار لندرور با آن مواجه است واضح است. از آنجایی که طرح‌های تولیدی این شرکت برای نسل بعدی خودرو‌هایش بر پایه‌ی پلتفرم آلومینیومی ALM طرح‌ریزی شده است،آیا سرمایه‌گذاری در سه مدل سدان جایگزین جگوار توجیه‌پذیر است؟

حقیقاً آیا آینده سودآوری برای هر نوع از سدان‌های معمول جگوار وجود دارد؟

اگر سه مدل XE, XF و XJ به همین فرم‌های حال حاضرشان بعد از این نسل ارائه بشوند، بنابراین چه آینده‌ای برای برند جگوار که نهایتاً به سه مدل کراس‌اوور رسیده است، وجود خواهد داشت؟ فروشندگان ممکن است با چنین محدوده و انواع مدل کوچک و کم و چنین منابعی نتوانند رشد کنند. در چنین نقطه‌ای است که با این نگرانی‌ها حمایت از برند جگوار سخت خواهد شد.

همه‌ی این دلایل نشان می‌دهند که چرا هیئت مدیره جگوار خودش را در موقعیت نزدیک به تست یک طرح که می‌تواند منجر به تمام‌برقی شدن خط تولید جگوار بشود یافته است.

XE می‌تواند در سال 2023 با یک مدل تمام‌برقی جایگزین شود

مزیت بزرگ دیگر تمام‌برقی شدن انواع جگوار این است که به جگوار لندرور کمک می‌کند تا موقعیت و چهره مصرف سوخت یکپارچه شده (لندرور + جگوار) شرکت را کاهش بدهد ( در واقع به لندرور هم کمک کنه).

در مقابل این می‌تواند این معنی را داشته باشد که در مدل‌های آینده از سه برند اصلی و رکن شرکت لندرور یعنی رنجروور، دیسکاوری و دیفندر هم بتوانند با استفاده از تکنولوژی هایبرید خفیف 48 ولتی ( یه موتور الکتریکی کوچک جایگزین استارت می شود و خارج از عمل استارت هم عمل می کند و بیشتر استاپ اند استارت) موفق شود.

منابع می‌گویند که توسعه مدل‌های تمام‌برقی قابل اعتماد لندرور، بدون اینکه ارزش برند را رقیق و ضعیف نکند، بسیار سخت است.

مشکلات شامل نیاز به تغییراتی اساسی در استایل خودرو برای ایجاد فضای کوچک در جلوی آن ( طراحی کابین به سمت جلو یا Cab Forward که درباره‌ی آن در مقاله‌ی مقایسه جگوار I-PACE و F-PACE به وضوح و کامل توضیح داده‌ایم) و همچنین پیچیدگی امن کردن خودرو‌های‌برقی در شرایطی مثل عبور از رودخانه است.

( این تصور غلطی است که به وجود آمده در حالی که باطری‌پک‌های موجود حتی در صورت سقوط خودرو در رودخانه امن هستند و به راحتی خراب نمی‌شوند. دلیلش هم این است که چون سیل و بسته شده هستند. همچنین نمونه‌های تصادف کرده‌ای در رودخانه وجود دارد که اتفاقاً شرکت‌های تبدیل کننده خودروی بنزینی به برقی از همان باطری‌پک‌ها دوباره بهره‌مند شده‌اند تا خودروی خود را بسازند).

خیلی‌ها در جگوار لندرور به این معتقد‌اند که این طرح‌ رادیکال یک طرح برنده-برنده است. این طرح شاید برای جگوار بهترین شانس آخر باشد تا به یک برند حمایت‌شونده از طرف خودش مبدل شود و رشد یابد. این طرح همچنین ورود شایع‌شده جگوار به بازار در حال رشد خودرو‌های تمام‌برقی لوکس را حتمی ‌می‌کند.

اگر این طرح موفق شود، تولید میانگین CO2 کمپانی را کاهش می‌دهد که منجر به کاهش فشار بر لندرور برای تولید خودروهای تمام‌برقی که مناسب این برند نیستند می‌شود!!!!

I-PACE خودروی تمام‌برقی جگوار ممکن است مدیران JLR را به سمت یک طرح خودروی تمام‌برقی سوق دهد

تعداد تولید نشان از مخمصه و بدبختی جگوار دارد:

برای فهم بهتر مقیاس مناسبی از مشکلات جگوار، باید نگاهی به خروجی کارخانه قلعه برومویچ در بین ماه‌های ژانویه و آگوست امسال انداخت.

با اعداد و ارقامی که در این زیر برای میزان تولید هر مدل به مدل در کارخانه برومویچ اعلام شده، مجموع خروجی کارخانه در طی یک تولید هشت‌ ماه 52،476 عدد بوده است.

تولیدات XF و XE به طرز قابل توجهی افت داشته و به اعداد به ترتیب 17 و 25 درصد در سال رسیده است.

در همان بازه ، 63،815 نمونه از F-PACE و E-PACE در خارج از این کارخانه تولید شده‌اند. با احتساب فروش 522 عدد I-PACE مجموع تولید جگوار در هشت ماه اول سال 2018 رقم 116،849 بوده است.

با تخمین فروش در بازه یکساله، خروجی قلعه برومویچ چیزی در حدود 78،700 واحد خواهد بود و خروجی کل جگوار در حدود 175،200 واحد.

برای یک برند با سه سدان و دو اس یو وی جریان اصلی، این آمار و نتایج بسیار ضعیف است.

حتی اس یو وی‌های جگوار هم حالی به حالی هستند. فروش F-PACE هم در حدود 23 درصد در ماه‌های ژانویه و آگوست امسال افت داشته است اگرچه در کارخانه قلعه برومویچ تولید نمی‌شود.

E-PACE تا الان ثابت کرده است که فروشش به طور معقولی موفق بوده است، اما دامنه سوددهی برای جگوار در این خودرو نسبت به باقی مدل‌های جگوار بسیار کم است.

سقوط در فروش باعث شد تا جگوار کارخانه برومویچ را فقط سه روز در هفته برای تولید باز نگه دارد که 3000 کارکنان آن را تحت الشعاع قرار داده است. این کاملاً بر خلاف لندرور است که امسال در حال رسیدن به سقف فروش سالانه 300 هزار دستگاه در سال 2018 است. فروش مدل‌هایی مثل دیسکاوری و رنجروور اسپرت قوی باقی‌مانده است علی رقم اینکه در طی این سال‌ها تغییراتی هم داشته‌اند.

تولید مدل جگوار XE به میزان 20،737 دستگاه و جگوار XF به میزان 20،395 دستگاه ، جگوار XJ به میزان 3884 دستگاه و جگوار F-TYPE به میزان 5460 دستگاه بوده است.

حال من می‌خواهم از شما آن قسمتی از تاپ‌گیر را متصور شوید که در آن جرمی کلارکسون سعی در نمایش قدرت صنعت خودروی بریتانیا با جگوار F-TYPE رودستر را داشت! همانقدر سیاسی همانقدر بد؟

خودروی فرمول E نسل دو جگوار I-TYPE 3

آیا جگوار با برند تمام برقی گوی رقابت را به مانند تسلا از رقبا خواهد ربود و دوباره به اوج باز خواهد گشت و رقبا را به مانند تسلا عصبی و درمانده خواهد کرد؟


منبع: فرمول یک ایران

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها