کد خبر : 2554

آستون مارتین در رویای تبدیل شدن به فراری

آستون مارتین در رویای تبدیل شدن به فراری

«پورشه، فراری، کنار بروید: استون‌مارتین بازگشته است!» اندی پالمر، مدیرعامل استون‌مارتین با رونمایی از ونتیج جدید دقیقاً این جمله را می‌خواست به دنیا بگوید. نسل دوم ونتیج را می‌توانیم یک رقیب بسیار جدی برای پورشه 911 بدانیم. ولی اینجا بحث در مورد شرکتی است که سال پیش 33 برابر فروش کمتری در مقایسه با پورشه داشته است، ما اینجا درباره استون‌مارتین صحبت می‌کنیم، شرکتی که اندی پالمر به‌عنوان مدیرعاملش گفته می‌خواهد آن را به بهترین سازنده خودروهای پرفورمنس دنیا تبدیل کند.

به گزارش خودروتک، اندی پالمر می‌خواهد فراری را به‌عنوان یک معیار سنجش برای استون‌مارتین در نظر بگیرد، از رقابت در مسابقات فرمول یک گرفته تا ساخت محصولات جدید و مسائل تجاری. از فرمول یک تا اقتصاد شناور، از تبدیل کردن استون به برندی لوکس تا توسعه ابرخودروهای موتور وسط، استون‌مارتین وارد جنگی تن‌به‌تن با فراری شده است. این نقشه راهی بسیار جاه طلبانه است که پس از موفقیت‌های مالی سال گذشته، استون نخستین بار آن را رونمایی کرد. چیزی که با نگاهی اولیه به این نقشه راه متوجه می‌شوید، برنامه‌ریزی استراتژیک بسیار خوب و باوری عمیق به توانایی‌ها و پتانسیل این شرکت 105 ساله است.

پالمر اعتقاد دارد که در این نقشه راه، فراری را باید به‌عنوان متر و معیار شرکت قرار بدهد. البته این بحث معیار بودن در مورد خودروها مطرح نیست و بیشتر، منظور پالمر شیوه کار و نوع برنامه‌ریزی‌هاست. البته نمی‌توان استون را از نظر خودرویی شرکتی دست‌وپابسته در برابر فراری دانست. سال 2019 شرکت از ابرخودروی هیبریدی والکایری رونمایی خواهد کرد. ابرخودرویی که با همکاری آدرین نیوی (Adrian Newey)، مهندس تیم فرمول یک ردبول ساخته شده و قرار است سریع‌ترین خودروی تاریخ شرکت باشد. این اصلاً خبر خوبی برای لافراری نیست!

پیشرفت

اندی پالمر

پالمر زمانی که زمام امور را در استون‌مارتین در سال 2014 به دست گرفت، شرکت 72 میلیون پوند ضرر و زیان را تجربه کرده بود. حال این طرف قضیه را ببینید: فروش DB11 در سال 2017 با 876 میلیون پوند رکورد زد! ولی بااین‌حال، استون‌مارتین هنوز راه زیادی تا رسیدن به فراری دارد! این شرکت ایتالیایی در همان سال، 3 میلیارد دلار فروش کرده بود. 5117 دستگاه فروش استون تقریباً 3 هزار دستگاه کم‌تر از فروش کلی فراری است. امسال ولی بریتانیایی‌ها فاصله را کم‌تر خواهند کرد. DB11 هشت سیلندر کل 12 ماه امسال در بازار خواهد بود و از سویی دیگر، دو مدل وولانته رودستر و ونتیج جدید هم به این افزایش فروش کمک خواهند کرد. رکورد فروش استون سال 2007 با 7200 دستگاه زده شده، البته درآمد شرکت در آن سال تقریباً نصف کل درآمد سال 2017 بوده است.

افزایش تولید

حال سوالی که مطرح می‌شود این که؛ محدودیت تولید در نقشه راه جدید استون مارتین چقدر است؟

14 هزار دستگاه؟ کمتر؟ بیشتر؟ نکته‌ای که باید در نظر داشت این که خط تولید گایدون (Gaydon) دیگر قابل گسترش نیست و محدودیت‌های زیادی دارد. با یک سیستم بهینه و با بهترین راندمان تولید، استون در خط تولید مذکور سالانه 7 هزار دستگاه می‌تواند بسازد و احتمالاً شرکت نیمه دوم سال جاری به این رکورد دست پیدا خواهد کرد. استون یک خط تولید دیگر در جنوب ولز هم دارد. این خط تولید در St Athan واقع شده و قرار است کراس‌اور DBX از سال 2019 در آن جا مونتاژ شود. ظرفیت این کارخانه در فاز اول سالانه 5 هزار دستگاه است، ولی بعدها امکان افزایش آن تا سالانه 7 هزار دستگاه هم وجود دارد. این دو کارخانه روی‌هم‌رفته بین 12 تا 14 هزار دستگاه خودرو می‌توانند تولید کنند.

ولی این که در افکار پالمر، ظرفیت تولید حداکثر استون چقدر است را کسی نمی‌داند. قطعاً این عدد 250 هزار دستگاه پورشه یا 40 تا 50 هزار دستگاه مازراتی نیست، ولی آیا می‌تواند 20 هزار دستگاه باشد؟ کسی در حال حاضر چیزی نمی‌داند! قطعاً پالمر افکار جاه‌طلبانه‌ای در سر دارد. بهترین کار این است که شرکت اول ظرفیت‌سازی بکند، سپس با حداکثر سرعت در آن ظرفیت کار خود را انجام دهد.

مدل‌های جدید برای بازارهای جدید

ابرخودروی جدید موتور وسط استون با ورود به خط تولید گایدون و هم‌زمان با نزدیک‌تر شدن DB11 و ونتیج به پایان عمر خود، با نهایت ظرفیت تولید خواهد شد. چرا باید استون این ابرخودروی جدید را تولید کند؟ آیا دلیل دیگری به جز علاقه شخصی اندی پالمر به‌عنوان یک ماشین‌باز قهار به داشتن یک مدل اسپرت موتور وسط در مجموعه محصولات شرکتش وجود دارد؟

ظاهراً که دلیل مهم دیگری هم هست. داستان به قیمت این خودرو باز می‌گردد. در حال حاضر گران‌ترین مدل استون، خودروی ونکوئیش است که 200 هزار پوند قیمت دارد. اگر می‌خواهید مردم به چشم فراری یا رولزرویس به شما نگاه کنند، باید خودروهایی به قیمت 250، 300 و 350 هزار پوند هم داشته باشید. پالمر می‌گوید ورود به سگمنت‌های دیگر این امکان را برای استون فراهم خواهد کرد.

استون‌مارتین والکایری

والکایری از همین دست است، یک ابرخودروی موتور وسط که با همکاری تیم تکنولوژی‌های پیشرفته ردبول طراحی شده است. برای کار روی این پروژه، استون‌مارتین 130 نفر از کارکنان خود را به مرکز فرمول یک ردبول فرستاده و دپارتمانی را آن جا تأسیس کرده است. تمرکز اصلی این همکاری روی کاهش وزن خودرو است. پالمر در این مورد می‌گوید «آدرین نیوی بهتر از همه می‌داند چگونه وزن یک خودرو را کاهش دهد! وزن بالا اصلی‌ترین دشمن یک خودرو است.» آیا پیشرانه آن هم از یک شریک فرمول یکی دیگر مانند مرسدس–آام‌گ تأمین خواهد شد؟

پالمر خیلی موافق خرید پیشرانه از دیگران نیست و به اعتقاد وی، پیشرانه 12 سیلندر خورجینی شرکت می‌تواند کار آن‌ها را راه بیندازد. سوال دیگری که مطرح می‌شود این که آیا برای رسیدن به 800 اسب‌بخاری که فراری به آن دست پیدا کرده، این پیشرانه الکتریکی سازی خواهد شد؟ پالمر می‌گوید شرکت از یک سیستم هیبریدی KERS روی آن استفاده خواهد کرد؛ تا سال 2025، تمامی مدل‌های استون حداقل یک نسخه هیبریدی خواهند داشت. پالمر همچنین اعلام کرده که شرکت به تولید پیشرانه‌های V شکل ادامه خواهد داد و ساخت یک مدل تمام الکتریکی هم در برنامه‌های شرکت هست، ولی نباید انتظار مواردی مانند پیشرانه‌های چهار سیلندر خطی، دیزلی یا هیدروژنی را داشته باشیم.

برنامه استون برای زنده کردن دوباره لاگوندا به‌عنوان یک برند تمام الکتریکی یکی از پروژه‌های اولویت‌دار پالمر در این شرکت است. پالمر دراین‌باره می‌گوید: «در شرایط فعلی، رولزرویس و بنتلی بخش اعظمی از بازار را البته با خودروهایی معمولی و سنتی به دست گرفته‌اند و ما با مدل جدید لاگوندا می‌خواهیم شرایط را تغییر بدهیم. به همین دلیل، ما خودرویی طراحی کرده‌ایم که طول بدنه‌ای معادل گوست و فضای کابینی برابر با فانتوم دارد. درست مانند تسلا، این برند فقط تمام الکتریکی خواهد بود.»

تخریب رقبا

بحث تسلا شد! اخیراً اندی پالمر در صحبت‌های خود کنایه‌هایی به تسلا و ایلان ماسک هم زده است. وی در بخشی از صحبت‌های خود گفته: «این روزها همه شرکت‌های خودروسازی دنیا یا یک مدل تمام الکتریکی دارند یا برنامه‌های خود برای ساخت چنین خودرویی را اعلام کرده‌اند. کار برای تسلا بسیار سخت خواهد شد! همه می‌گویند صنعت خودرو مانند یک دایناسور است، ولی ما انگلیسی‌ها در تولید انبوه خودروها بسیار خوب هستیم. امثال تسلا باید خیلی زود به اوضاع خود سروسامان دهند، وگرنه برای همیشه نابود خواهند شد. شما بگویید مدل 3 چند ماه از برنامه تولید عقب است و چقدر مشکلات کیفی دارد؟»

ولی هدف نهایی پالمر تخریب فراری است. استون‌مارتین در حال حاضر اسپانسر اصلی تیم فرمول یک ردبول است و اندی پالمر اعتراف کرده که آن‌ها از این همکاری مشترک، بیشتر از بهره‌مندی فنی و تکنیکی به دنبال بهره‌برداری تبلیغاتی است. وی در این باره گفته: «راس براون (مدیرعامل فرمول یک) مشخصات فنی و استانداردها و محدودیت‌های پیشرانه این فصل فرمول یک را منتشر کرده است. این کار به مذاق فراری و مرسدس خوش نیامده ولی ما از آن استقبال می‌کنیم. رنو و هوندا هنوز نظرات خود را دراین‌باره اعلام نکرده‌اند. اگر این پیشرانه تکنولوژی بازیابی انرژی گرمایی داشته باشد ما وارد بحث طراحی و تولید آن نخواهیم شد. در غیر این صورت، شانس این که یک پیشرانه طراحی کرده و بسازیم بالاست.»

شک نکنید که اندی پالمر در نقشه راه بزرگ خود برای استون‌مارتین به تمامی این احتمالات فکر کرده است. ساخت یک مارانلو در انگلستان؟ شاید باورش الان سخت باشد، ولی اندی پالمر این کار را انجام خواهد داد!

منبع: باما

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها