کد خبر : 24637

چالش جدید خودروهای خودران، مهارت رانندگان است

چالش جدید خودروهای خودران، مهارت رانندگان است

تحقیقات تازه نشان می‌دهد، استفاده از خودروهای خودران سطح مهارت رانندگی در رانند‌ها را به شدت کاهش می‌دهد و در مواقع ضروری امکان واکنش سریع را از راننده گرفته و در واقع تصادفات اجتناب ناپذیر می‌شود.

به گزارش خودروتک ، دانشگاه ناتینگهام در ابتدای سال 2019 تحقیقی را پیرامون فناوری‌های خودروهای خودران انجام داد که روی شرایط رانندگی و وضعیت ترافیک خودروهای خودران تمرکز داشت؛ چون انتظار می‌رود این دسته از خودروها در آینده‌ای نه چندان دور فراگیر شده و تحقیقات حول تکنولوژی این اتومبیل‌ها برای اندازه‌گیری تاثیر آن بر زندگی ادامه دارد. این دانشگاه با استفاده از شبیه ساز روی 49 فرد از سن و جنسیت‌های مختلف در 5 روز در هر روز به مدت 30 دقیقه آزمایش کرد.

آزمایش بدین صورت بود که در ابتدا راننده به صورت دستی خودرو را کنترل می‌کرد و پس از مدتی کوتاه سیستم این امکان را می‌دهد تا خودرو به صورت خودران کنترل شود و شبیه‌ساز پس از بیست دقیقه رانندگی خودران، به فرد مورد آزمایش گفته می‌شود مجددا خودش کنترل اتومبیل را به دست بگیرد و برای او یک دقیقه زمان رانندگی وجود دارد.

 

AutomobileFa Selfdrive

 

محقققان در این آزمایش دریافتند که وقتی شرکت کنندگان بار دیگر کنترل اتومبیل را به دست می‌گیرند به مدت 10 ثانیه وضعیت خودرو و سرعت آن در حالت ناپایدار قرار می‌گیرد اما با تکرار این آزمایش بعد از روز اول به مرور مهارت‌ها کاهش یافته به طوری‌که نیمی از افرادی که در این آزمایش قرار داشتند در روزهای پایانی با توجه به تغییر نگرش آن‌ها در رانندگی باعث شده بود با نگاه کرده به پایین مطمئن شوند پای راست آن‌های روی پدال قرار دارد یا خیر.

در حال حاضر جنبه نگران کننده فرایند رانندگی در خودروهای خودران که راننده نقشی در آن ندارد باعث شود راننده قربانی شود. به طور نمونه سیستم خودروهای خودران نیازی برای نظارت دائمی راننده برای تصمیم‌گیری و انجام عملیات خاصی را ندارد. این امر فهم راننده از عوامل محیطی و حوادث رانندگی را کاهش داده و همچنین پیش داوری لازم برای شرایط ترافیکی پیش رو را از او می‌گیرد، در اصطلاح آگاهی موقعیت از راننده سلب می‌شود.

دیگر مشکلی که محققان دریافتند این است که در صورت اضطرار، آمادگی راننده برای کنترل اتومبیل به هیچ وجه کافی نیست. در آزمایش با استفاده از تجهیزات شبیه سازی رانندگی اتوماتیک، زمانی که وضعیت رانندگی در حالت خودران قرار می‌گیرد 80 درصد رانندگان از تلفن هوشمند استفاده کرده و رفتارهایی مانند خواندن، آرایش و خوابیدن را انتخاب می‌کنند. محققان معتقدند با افزایش استرس رانندگان و آگاه سازی آنان ممکن است از این دست موارد کاهش یابد.

مدیران صنعت خودروسازی معتقدند در چند سال آینده خودروهای خودران جدید وارد بازار شده و راننده قبل از استفاده از این دسته از اتومبیل‌ها نیازمند آموزش بوده و راهنمایی‌های فنی جزئی از آموزش‌ها خواهد بود تا مجوز استفاده راننده از خودروهای خودران داده شود.

منبع: اتومبیل فارسی

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها