کد خبر : 23751

تاسیس کارخانه جدید فولکس واگن در ترکیه

تاسیس کارخانه جدید فولکس واگن در ترکیه

گروه فولکس واگن از ماه‌ها پیش در اروپا به دنبال تعیین محل مناسب برای ساخت تاسیسات جدیدی برای ساخت محصولاتی از برندهای زیرمجموعه خود بوده است. از همان ابتدای کار، این غول خودروساز اعلام کرده بود که محل کارخانه جایی در جنوب‌شرق اروپا خواهد بود. پس از آن ترکیه و بلغارستان به عنوان گزینه‌های مورد علاقه فولکس واگن معرفی شدند. در نهایت به نظر می‌رسد که ترکیه در این رقابت بر همسایه شمال‌شرقی خود پیروز شده و میزبان فولکس واگن خواهد بود.

به گزارش خودروتک ، قطر به واسطه سهام 14.6 درصدی در فولکس واگن، تاثیر بسیاری در پیشی گرفتن ترکیه از بلغارستان در میزبانی این کارخانه داشته است.

براساس گزارش نشریه آلمانی Automobilwoche، هیات مدیره فولکس واگن در جلسه‌ای که روز پنجشنبه برگزار شده شهر ازمیر در ترکیه را نسبت به محلی در بلغارستان (که نام آن اعلام نشده) ترجیح داده و برای تاسیسات فولکس واگن مناسب‌تر تشخیص داده‌اند.

نمی‌توان انکار کرد که اعلام تصمیم نهایی فولکس واگن بسیاری افراد را متعجب ساخته است. یک دلیل می‌تواند این باشد که بلغارستان عضو اتحادیه اروپا است درحالی‌که ترکیه هنوز نتوانسته به این اتحادیه وارد شود. اما نکته جالب این است که براساس اخبار رسیده، قطر تاثیر تعیین‌کننده‌ای بر انتخاب ترکیه داشته و به نوعی می‌توان گفت که لابی‌گری کرده است.

اگر برایتان سوال پیش آمده که چگونه چنین امری ممکن است، باید یادآوری کنیم که این کشور واقع در خاورمیانه یکی از سهامداران عمده گروه فولکس واگن است. در حقیقت 14.6 درصد از سهام شرکت و 17 درصد از حقوق رای‌گیری متعلق به قطر است.

درواقع در هنگام ملاقات مدیرعامل گروه فولکس واگن با اعضای هیات مدیره، قطر بر ساخت کارخانه جدید در ترکیه اصرار زیادی داشته است. سوال بزرگ این است که چطور قطر تا این حد به ساخت این کارخانه در ترکیه علاقمند بوده است. البته یافتن پاسخ این سوال چندان هم آسان نیست زیرا مسائل اقتصادی در برخی مواقع با منافع سیاسی گره می‌خورد.

ترکیه یکی از متحدان سیاسی قطر بوده و حتی در منطقه خلیج فارس با این کشور همکاری‌های نظامی نیز دارد. این اواخر وضعیت اقتصادی ترکیه چندان مساعد نبوده اما سرمایه‌گذاری برند قدرتمندی همچون گروه فولکس واگن در عرصه صنعت این کشور می‌تواند برای آینده اقتصاد ترکیه بسیار امیدوارکننده باشد.

کارخانه جدید گروه فولکس واگن در ازمیر محصولات برندهای فولکس واگن، اشکودا و سئات را خواهد ساخت. این کارخانه قرار است به عنوان تکمیل‌کننده ظرفیت کارخانه اشکودا (که در کشور چک واقع شده) به یاری آن بیاید. براساس گزارش‌هایی که پیش از این منتشر شده، تولیدات کارخانه ازمیر سالانه بالغ بر 350 هزار دستگاه خواهد بود و شامل کراس‌اورهای کوچک زیرمجموعه فولکس واگن یعنی اشکودا کاروک و سئات آتکا نیز خواهد بود.

منبع: باما

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها