کد خبر : 16683

جهش خیره کننده چینی ها در نمایشگاه شانگهای 2019

جهش خیره کننده چینی ها در نمایشگاه شانگهای 2019

نمایشگاه خودرو شانگهای ۲۰۱۹ متفاوت از سال‌های گذشته و برای نمایش توانمندی‌های صنعت خودروسازی چین در سطح جهانی برگزار شد.

به گزارش خودروتک ، آنچه نمایشگاه خودرور چین را مثبت نشان می‌دهد، پیش‌نمایش بزرگ‌ترین بازار خودرو در جهان و اهداف خودروسازان این بخش برای صادرکردن محصولات به سایر کشورها است. پیش‌از‌این، خودروهای حاضر در نمایشگاه‌های خودرو چین اغلب کپی‌برداری از محصولات درجه‌یک اروپایی و آمریکایی بودند. این نکته‌ای است که هر بیننده‌ای به‌راحتی می‌توانست در نگاه اول تشخیص دهد. 

geely preface concept / مفهومی جیلی

بااین‌حال، نمایشگاه خودرو شانگهای ۲۰۱۹ رویداد متفاوتی برای صنعت خودروسازی چین بود که درمقایسه‌با گذشته، اهداف متفاوتی نیز داشت. در این نمایشگاه، خودروسازان محلی می‌توانستند با افتخار محصولات خود را درکنار برندهای غربی نمایش دهند. در بسیاری از مواقع، خودروسازان چینی طرح‌های مفهومی و خلاقانه به‌نمایش گذاشتند که توجه عموم بازدیدکنندگان را به‌خود جلب کرد. به‌عنوان مثال، خودرو مفهومی BYD، جیلی، خودرو الکتریکی جدید نیو (Nio) و سدان ایکس‌پنگ (Xpeng) ازجمله ستاره‌های واقعی نمایشگاه خودرو شانگهای ۲۰۱۹ بودند. 

landwind x7 / شاسی بلند لندویند

ده سال پیش، خودروهای چینی کیفیت مطلوبی نداشتند. پس‌از‌آن، کپی‌برداری از محصولات برندهای دیگر آغاز شد. به‌زودی، محصولاتی وارد بازار چین شد که به هوندا سیویک دهه‌ی ۱۹۸۰ شباهت زیادی داشتند. بااین‌حال در نمایشگاه خودرو شانگهای ۲۰۱۷، طرح‌های ارائه‌شده بیشتر بومی شده بودند و حالا کیفیت ساخت باید بهتر می‌شد. هنوزهم کیفیت خودروهای چینی در سطح مطلوبی نیست؛ اما این پیشرفت در چنین دوره‌ی کوتاه درخورتوجه است.

خودروی چینی

هیچ‌کدام از بازدیدکنندگان نمایشگاه شانگهای نمی‌توانستند خودرو کپی‌برداری‌شده پیدا کنند؛ زیرا اصولا چنین خودروهایی در نمایشگاه حضور نداشتند. آخرین مورد از تخلف آشکار برندهای چینی در کپی‌برداری به استفاده‌ی لندویند (Landwind) از طرح لندرور بازمی‌گردد که با پیروزی دعوی خودروساز بریتانیایی همراه شد. اکنون با پیشرفت خودروسازی، شرکت‌های چینی سعی می‌کردند از ارتباطات واقعی جهانی و فناوری خود برای جلب بازدیدکننده استفاده کنند. 

Hongqi H5

آخرین نکته این است که خودروسازان چینی در نمایشگاه اخیر از طرح‌های خود برای صادرات مدل‌های تولید به اروپا صحبت می‌کردند. درواقع، بیشتر برندهای چینی تاریخ‌های دقیقی برای عرضه مدل‌های خود در بازارهای اروپایی ارائه دادند. Wey اولین برند لوکس چینی است که اولین محصول خود را در نمایشگاه خودرو فرانکفورت ۲۰۱۹ برای بازار اروپا عرضه می‌کند. خودروساز الکتریکی Aiways نیز سال آینده را برای حضور در بازار اروپا اعلام کرده و سایر برندها نیز به تاریخ‌هایی پس‌ازآن اشاره کرده‌اند. 

Hongqi H5

برندهای یادشده اولین خودروسازان چینی بودند که خود را در سطح جهانی مطرح می‌کنند؛ اما قطعا آخرین برندها نخواهند بود. نمایشگاه خودرو شانگهای ۲۰۱۹ نشان می‌دهد چین به یکی از بازارهای اصلی خودروسازی در جهان تبدیل شده است. البته، خودروسازان چین باید بر مشکلات بزرگی مثل برندسازی و افزایش کیفیت سواری غلبه کنند. باوجوداین، باتوجه‌به پیشرفت خودروسازان چینی و موفقیت برندهایی مانند کیا و هیوندای و داچیا در سال‌های اخیر، بعید نیست آن‌ها نیز بتوانند در سال‌های آینده در سطح جهانی عمل کنند.

درادامه، به برخی از خودروسازان چینی و محصولات برجسته‌ی آن‌ها اشاره می‌کنیم. نمایشگاه خودرو شانگهای ۲۰۱۹ میزبان شماری از برندهای تجاری و مدل‌هایی بود که هرگز نام آن‌ها را نشنیده‌اید. در میان آن‌ها، خودرو H5 اسپرت به‌چشم می‌خورد که ساخته‌ی شرکت Hongqi است. Hongqi خودروسازی چینی است که بیشتر به‌دلیل تولید خودروهای لیموزین و سدان باکیفیت برای مقام‌های دولتی شناخته می‌شود. باوجوداین همان‌طورکه می‌بینید، H5 اسپرت به خودروهای رسمی و دولتی شباهتی ندارد. درحقیقت، این خودرو اسپرت که در کلاس سدان اندازه‌متوسط عرضه شده، جایگزینی برای مدل معمولی Hongqi H5 ارائه شده است.

Hongqi H5

H5 اسپرت در‌مقایسه‌با مدل معمولی، با انبوهی از به‌روزرسانی‌ها در فضای بیرونی مواجه شده است. ازجمله‌ی این به‌روزرسانی‌ها عبارت‌اند از: سپرهای جدید جلو و عقب، جلوپنجره‌ی بازطراحی‌شده، رنگ سیاه براق پایین سپر، اسپویلر و خروجی‌های چهارگانه‌ی اگزوز. یکی از ویژگی‌های برجسته‌ی این خودرو که در نمایشگاه شانگهای رونمایی شده، رنگ زرد روشن با سقف سیاه است. از پیشرانه‌ی توربوشارژ ۱.۸ لیتری با ۱۷۸ اسب‌بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن‌متر گشتاور در این مدل استفاده شده است. پیشرانه به جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک ۶ سرعته متصل می‌شود و مانند مدل معمولی H5، از سیستم محرک جلو بهره می‌برد. هر دو مدل H5 و H5 اسپرت براساس پلتفرم Mazda6 ساخته شده‌اند.

2019 Mazda6 Wagon / مزدا 6 واگن مدل 2019

طول و عرض و ارتفاع مدل معمولی H5 به‌ترتیب ۴،۹۴۵ و ۱،۸۴۵ و ۱،۴۷۰ میلی‌متر و فاصله‌ی محوری‌اش ۲،۸۷۵ میلی‌متر است؛ یعنی ۸۰ میلی‌متر طول، ۵ میلی‌متر عرض، ۲۰ میلی‌متر ارتفاع و ۳۵ میلی‌متر فاصله‌ی محوری بیشتری درمقایسه‌با نسل سوم سدان Mazda6 دارد.

Nio ET Preview  / خودروی برقی نیو

برند برقی نیو نیز از سدان مفهومی جدیدی در نمایشگاه شانگهای رونمایی کرد. ای‌تی پریویو (ET Preview) پیش‌نمایشی از سدان برقی بزرگی است که نیو قصد دارد تا سال ۲۰۲۱ راهی بازار کند. ET از طرح بدنه‌ی فست‌بک همراه‌با سقف پانورامیک و رینگ‌های آلومینیومی در ترکیب با قطعات فیبر کربن برای بدنه برخوردار است که باعث بهبود ویژگی‌های آیرودینامیکی خودرو می‌شوند. گفته می‌شود چراغ‌های LED ماتریسی هوشمند با عملکردی مشابه چشم انسان طراحی شده‌اند؛ درحالی‌که چراغ‌های عقب حالتی مشابه ضربان قلب را به‌نمایش می‌گذارند.

Nio ET Preview  / خودروی برقی نیو

در داخل، خودرو الکتریکی نیو ET از قفل الکترومکانیکی به‌جای دستگیره‌های سنّتی استفاده می‌کند و دستیار دیجیتال NOMI برای کمک به راننده ازطریق سیستم سرگرمی‌و‌اطلاعاتی و ناوبری را شامل می‌شود. سیستم سرگرمی‌و‌اطلاعاتی همیشه متصل، از فناوری تشخیص صدا برای عملکرد استفاده می‌کند.

Nio ET Preview  / خودروی برقی نیو

نیو ET از بسته‌ی باتری پرچگالی نیکل-کبالت-منگنز و موتورهای الکتریکی ۲۲۰ کیلووات بهره می‌برد که این شرکت ادعا می‌کند با استاندارد NEDC چین، تا ۵۱۰ کیلومتر شعاع حرکتی را پوشش می‌دهد. موتورهای آهن‌ربایی دائم با بهره‌وری درخورتوجه برای چرخ‌های جلو درکنار موتورهای القایی با عملکرد چشمگیر در عقب قرار دارند. به‌نظر می‌رسد سیستم محرکه شبیه شاسی‌بلند ES6 باشد.

Nio ET Preview  / خودروی برقی نیو

نیو پس از عرضه‌ی نسخه‌ی محدود ابرخودرو برقی EP9، به ساختن مدل‌های شاسی‌بلند روی آورد. شاسی‌بلند ES6 از اواسط سال جاری میلادی وارد بازار خواهد شد و اندازه‌ی آن تقریبا‌ با آئودی Q7 برابری می‌کند. ES6 از بسته‌ی باتری ۸۴ کیلووات‌‌ساعتی با شعاع حرکتی ۵۱۰ کیلومتر طبق استاندارد NEDC بهره می‌برد. 

Nio ET Preview  / خودروی برقی نیو

خودرو مفهومی ET پریویو را تیم طراحی BMW i، ازجمله طراح بیرونی آن، کریس تاماسون، طراحی کرد. ET در مونیخ طراحی شده؛ اما هم‌اکنون فقط برای فروش در بازار چین برنامه‌ریزی شده است. نیو هنوز برنامه‌ای برای صادرات این مدل در آینده نزدیک ندارد.

نیو تاکنون حدود ۱۵,۰۰۰ دستگاه خودرو الکتریکی هفت سرنشین ES8 را در چین تحویل داده است که از اواسط سال گذشته‌ی میلادی، با قیمت حدودا ۶۶,۰۰۰ دلاری عرضه شد. نیو ES6 نیز با قیمتی حدود ۵۳,۰۰۰ دلار بدون محاسبه‌ی یارانه‌ی دولتی عرضه می‌شود. 

Nio ES8

افزون‌براین، نیو یکی از شبکه‌های قدرتمند شارژ خودرو برقی را در چین با نام One click for power گسترش داده که مصرف‌کنندگان سایر برندها نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. شبکه‌ی شارژ نیو ازطریق پلتفرم پیام‌رسان WeChat به‌ازای هربار سرویس با ۴۰ دلار دردسترس است. تاکنون، مالکان خودروهای الکتریکی نیو از این خدمات بیش از ۹۳,۰۰۰ بار استفاده کرده‌اند. 

منبع: زومیت

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها