کد خبر : 14400

احتمال خداحافظی با شرکت خودروسازی Smart

احتمال خداحافظی با شرکت خودروسازی Smart

اسمارت که یکی از زیر مجموعه‌های خودروسازی دایلمر است، این روزها به‌دنبال یافتن یک شریک تجاری چینی است تا بتواند به حیات خود ادامه دهد.

به گزارش خودروتک ، اخیرا در یکی از روزنامه‌های آلمان گزارشی منتشر شده است که نشان می‌دهد شرکت دایملر که برندهای مرسدس بنز و اسمارت را در مالکیت خود دارد، تصمیم گرفته تا پایان امسال اسمارت را واگذار کند.

این اخبار زمانی قوت گرفت که رئیس هیئت مدیره‌ی دایملر اولا کالنیوس که مدیریت مرکز تحقیق‌وتوسعه‌ی دایملر را نیز بر عهده دارد از عدم تمایل خود به حفظ برند اسمارت خبر داد. دکتر دیتر زیتچه، مدیر سابق دایملر که الان مدیر مرسدس بنز است، یکی از حامیان سر سخت اسمارت بود؛ اما به نظر می‌رسد که حالا کالنیوس قصد دارد به این حمایت پایان دهد.smart fortwo

همچنین مدیر اجرایی اسمارت در حال مذاکره برای پیدا کردن یک شریک تجاری جدید از چین است. محتمل‌ترین گزینه‌ها در این خصوص، یکی گروه خودروسازی بایک است که در حال حاضر نیز شریک منطقه‌ای دایملر محسوب می‌شود و دیگر گروه جیلی است که در سال ۲۰۱۸، ۹.۷ درصد سهام اسمارت را خریداری کرد.

smart fortwo

اگر اسمارت موفق به جلب حمایت چینی‌ها شود به احتمال زیاد تولید محصولات این برند در جایی خارج از آلمان انجام خواهد شد. در حال حاضر تولید خودروهای اسمارت در کارخانه‌ی مرسدس بنز در هامباخ انجام می‌شود؛ ولی دایملر گفته که این کارخانه قرار است برای تولید خودروهای برقی مرسدس بنز تغییر کاربری داده شود. فرانسه نیز یکی دیگر از جاهای است که احتمال ادامه تولید خودروهای اسمارت در آن وجود دارد.

smart fortwo

برند اسمارت رویای کودکی نیکولاس هایاک، مدیر اجرایی شرکت ساعت سازی سواچ (Swatch) بود و از سال ۱۹۹۷ با همکاری مرسدس بنز شروع به تولید خودرو کرد.

بازار فروش اسمارت مانند خودروهای آن هیچ وقت بزرگ و گسترده نبوده و به نظر می‌رسد تولید آن سودآوری خوبی نداشته باشد. با اینکه دایملر هیچگاه اعداد ارقام دقیق از سود و زیان اسمارت را منتشر نکرده است؛ اما تحلیلگران تخمین می‌زنند که اسمارت، سالانه ۸۰۰ میلیون تا ۱.۱ میلیارد دلار در سال برای دایملر هزینه دارد.

smart fortwo

براساس آمار منتشر شده، اسمارت در سال ۲۰۱۸ موفق به فروش ۹۷هزار و ۳۴۶ دستگاه خودرو در بازار اروپا شد. بهترین سال اسمارت، سال ۲۰۰۴ بود که در آن سال توانست ۱۳۴هزار و ۸۱۴ دستگاه از خودروهای خود را بفروشد. سال ۲۰۱۴ نیز برای اسمارت سال بسیاری بدی بود و توانست تنها ۵۵ هزار و ۸۷۷ دستگاه خودرو به‌فروش برساند.

smart fortwo

درحالی‌که برنامه‌ی فروش سالانه‌ی اسمارت ۲۰۰هزار دستگاه در سال پیش‌بینی شده بود، اسمارت هیچ وقت نتوانست به این آمار فروش دست پیدا کند. اسمارت در سال‌های اخیر برای حفظ بقای خود اقدام به همکاری با شرکت‌های دیگری مثل رنو و میتسوبیشی نیز کرده است. نتیجه‌ی همکاری با میتسوبیشی تولید میتسوبیشی کلت و اولین نسل از اسمارت ForFour بود.

همکاری با رنو نیز هنوز ادامه دارد و در راستای آن، تولید اسمارت فورفور و رنو توئینگو در یک کارخانه‌ی مشترک متعلق به رنو انجام می‌شود. رنو توئینگو و اسمارت فورفور، هر دو از یک پلتفرم مشترک دیفرانسیل عقب استفاده می‌کنند. اما این همکاری نیز به‌زودی به‌اتمام خواهد رسید و رنو اعلام کرده با پایان تولید نسل فعلی رنو توئینگو دیگر با اسمارت همکاری نخواهد کرد.

باید صبر کرد و دید که اسمارت بالاخره خواهد توانست شریک تجاری برای خود پیدا کند یا نه؟ این برند در سال ۲۰۱۵ از بازار استرالیا خارج شد و اعلام کرده که از سال ۲۰۲۰ تمامی محصولات خود را به‌صورت الکتریکی تولید خواهد کرد.


منبع: زومیت

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها