کد خبر : 9988

آلفارومئو میتو بخریم یا هیوندای i30 ؟

 آلفارومئو میتو بخریم یا هیوندای i30 ؟

چند سالی است که اقبال مردم نسبت به خرید خودروهای هاچبک در کشور بیشتر شده است. این موضوع می‌تواند به دو دلیل عمده باشد؛ اول اینکه جمعیت کلان‌شهرهایی مثل تهران روزبه‌روز بیشتر شده و به‌تبع ترافیک خیابان‌ها نیز بیشتر شده که خودروهای جمع‌وجور توانایی مانور بهتری را در این شرایط پیدا می‌کنند، البته نبود جای پارک مناسب نیز نیاز به خودروهای کوچک و جمع‌وجور را بیشتر کرده است.

به گزارش خودروتک، دلیل دوم افزایش اقبال مردم به سمت خودروهای هاچبک تنوع بالایی است که در چند سال اخیر در کشور به وجود آمده است. امروز خودروهایی نظیر مزدا 3 هاچ‌بک، آلفارومئو میتو، آلفارومئو جولیتا، ام جی 3، برلیانس و... در این خانواده قرار می‌گیرند. اگر تمایل به یک خودروی هاچبک باکیفیت دارید، آلفارومئو میتو و هیوندای i30 می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای شما باشند. ما در این مطلب کوتاه قصد داریم مقایسه‌ای بین این دو خودرو داشته باشیم.

شرکت سازنده

میتو یکی از تولیدات شرکت ایتالیایی آلفارومئو است. شرکت آلفارومئو یکی از باسابقه‌ترین شرکت‌های خودروسازی ایتالیا محسوب می‌شود که با خودروهای لوکس و اسپرت شناخته شده است. آلفارومئو میتو در سال ۲۰۰۸ رونمایی و وارد بازار شد. آلفارومئو میتو توسط شرکت آلفا موتور در ایران عرضه می‌شود.

از طرف دیگر i30 محصول شرکت کره‌ای هیوندای است. شرکتی که عمری تقریباً نصف آلفارومئو دارد؛ اما i30 حدود یک سال زودتر از رقیب و در سال ۲۰۰۷ رونمایی شده است. شرکت آسان موتور نمایندگی فروش و عرضه هیوندای i30 در کشور را به عهده دارد.

مشخصات فنی

هیوندای i30 به یک پیشرانه ۲ لیتری مجهز است که می‌تواند حداکثر ۱۴۱ اسب‌بخار قدرت و ۱۸۶ نیوتن‌متر گشتاور ایجاد کند که ازطریق جعبه‌دنده اتوماتیک به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند. وزن این خودرو ۱۲۱۴ کیلوگرم است. ترکیب وزن و مشخصات فنی پیشرانه باعث شده تا شتاب صفر تا صد حدود ۱۲ ثانیه‌ای پدید آید که شتاب چندان رضایت‌بخشی به‌حساب نمی‌آید اما حداکثر سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت توانسته است تا حدی ضعف شتاب را جبران کند. مصرف سوخت ترکیبی هیوندای i30 نیز ۷.۶ لیتر در هر صد کیلومتر است که از حیث میزان مصرف در رده معمولی و متوسط قرار می‌گیرد.

در دیگر سو آلفارومئو میتو از یک پیشرانه با حجم دقیق ۱۳۶۸ سی‌سی ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ بهره می‌برد. حداکثر قدرت و گشتاور تولیدی در میتو نیز به ترتیب ۱۳۵ اسب‌بخار و ۲۰۶ نیوتن‌متر است. لازم به ذکر است که آلفارومئو میتوهای موجود در ایران از جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک بهره می‌برند. میتو چیزی کمتر از ۱۰۰ کیلوگرم نسبت به رقیبش سبک‌تر است. با تمام مشخصات ذکرشده میتو می‌تواند به شتاب ۸.۲ ثانیه‌ای دست پیدا کند که به میزان قابل‌توجهی بهتر از i30 است؛ اما در حداکثر سرعت از رقیبش کم می‌آورد و نهایتاً می‌تواند به سرعت ۲۰۷ کیلومتر بر ساعت برسد. میزان مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نیز ۵.۶ لیتر در هر صد کیلومتر است که از این حیث از هیوندای i30 بهتر و کم‌مصرف‌تر است.

طراحی داخلی و خارجی

طراحی ظاهری هر دو خودرو زیبا است و بسته به سلیقه می‌تواند مخاطب خاص خود را راضی کند. آلفارومئو میتو که اصالت یک طراحی ایتالیایی را به رخ می‌کشد و از آن‌طرف نیز هیوندایi30 نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در داخل کابین آلفارومئو میتو همه‌چیز برای القای حس اسپرت بودن مناسب است. کیفیت مواد مصرف‌شده نیز بسیار بالاست. هیوندایi30 نیز به‌قدر کافی اسپرت و زیبا هست و طرفداران بسیاری نیز دارد، اما ازلحاظ مدرن بودن طراحی و باکیفیت بودن مواد مصرفی به میتو نمی‌رسد.

وقتی کابین هردو خودرو می‌نشینیم هیوندای i30 را مخصوصاً در صندلی های عقب جادارتر و دل‌بازتر می‌بینیم. حجم صندوق i30 نیز از میتو بیشتر است. اگرچه هر دو خودرو به‌عنوان یک هاچبک شهری شناخت ه‌شده‌اند اما مجموع جادارتر بودن کابین و فضای بیشتر صندوق i30 را برای سفرهای برون‌شهری مناسب‌تر از میتو کرده است.

قیمت

در بازار خودروهای صفر میتو اندکی گران‌تر از هیوندای است؛ اما قیمت هر دو در بازار خودروهای کارکرده را باکمی اغماض می‌توان در یک رنج قرار داد. قیمت آلفارومئو میتو کارکرده در بازار بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان است. رقیب کره‌ای نیز در بازار خودروهای کارکرده در رنج قیمتی کمی پایین‌تر، بین ۱۳۵ تا ۱۹۰ میلیون تومان قرار دارد.

ازنظر میزان نمایندگی، وجود قطعات یدکی، خدمات پس از فروش و هزینه‌های تعمیر و نگه‌داری هیوندای در وضعیت بهتری نسبت به میتو قرار دارد.

جمع‌بندی

در کل آلفارومئو میتو را می‌توان یک سر و گردن ازنظر کیفیت بالاتر از هیوندای i30 دانست. اگر جوان هستید و دنبال یک خودروی اسپرت و زیبا و درعین‌حال باکیفیت می‌گردید باکمی هزینه بیشتر می‌توانید به خرید آلفارومئو میتو فکر کنید؛ اما اگر دنبال خودرویی هستید که هم نیازهای درون‌شهری شما را پاسخ دهد و هم برای سفرهای خانوادگی برون‌شهری شما را زیاد دچار مشکل نکند شاید هیوندای i30 گزینه مناسب‌تری برای انتخاب باشد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها