کد خبر : 8357

نگاهی به بی وای دی S6 کپی چینی لکسوس RX

نگاهی به بی وای دی S6 کپی چینی لکسوس RX

برند BYD را باید در دسته‌ای از خودروسارهای چینی قرار داد که همواره در دنیا به عنوان یک پیش رو شناخته می‌شود. نگاهی به فهرست ده خودروساز برتر چین در ده سال گذشته، خود گویای این موضوع است که باید حساب این خودروساز را از دیگر هموطن‌هایش جدا کرد.

به گزارش خودروتک، نگاه کلی به طراحی S6 ذهن بیننده را به سمت نسل دوم لکسوس RX می¬کشاند که این تصور را ایجاد می‌کند که باز هم شاهد یک کپی نه چندان حرفه‌ای از سوی خودروسازهای چینی هستیم. شایعه‌ای که عده زیادی نیز به آن دامن زدند غافل از اینکه BYD به لطف همکاری با تویوتا هیچ‌گاه به نقض قانون کپی‌رایت متهم نشده است، و البته تغییرات به اندازه‌ای زیاد بوده که جای شکایتی از تویوتا باقی نماند.

محصول سال 2011 BYD را شاید نتوان خیلی جذاب و امروزی تلقی کرد، اما چهره‌ای متناسب دارد و از نظر کیفی نیز در سطح قابل قبولی قرار گرفته است. خوشبختانه طراحان S6 برای خلق طرحی مدرن و جذاب دست به دامن خطوط تیز و افراق آمیز و البته استفاده بیش از اندازه از قطعات کرومی نشده‌اند. بنابراین شاید طراحی اس6 به زیبایی و جذابیت رقبای دیگرش در بازار ایران نباشد، که این خروجی نه چندان گیرا به زمان طراحی S6 باز می‌گردد، اما همین طرح محافظه کار نیز تناسبات و هماهنگی نسبی قابل قبولی دارد. در واقع برای قضاوت در مورد طراحی S6 باید به یک دهه قبل برگردیم و S6 را با طرح‌های آن دوره مقایسه کنیم. چهره تهاجمی و در عین حال ساده S6 در دماغه می‌تواند تا اندازه زیادی دوست داشتنی هم باشد و به نوعی فرم تخم¬مرغی شکل و تهاجمی دماغه خودرو، حتی می‌تواند یک امتیاز مثبت برای S6 تلقی شود، اما هرچه به سمت عقب خودرو حرکت کنیم از میزان این جذابیت نسبی کاسته شده که در نهایت در نمای عقبی با طرحی کسل کننده و بی روح مواجه هستیم که چندان باب سلیقه طیف جوان مشتریان نیست.

با ورود به S6 چیزی که در لحظه نخست توجه شما را به خود جلب می‌کند، فضای بزرگ و زیادی است که این خودرو در اختیار شما قرار می‌دهد. هر پنج سرنشین این خودرو هم برای پا و هم برای سر فضای بزرگی در اختیار دارند. فضای بار نیز برای وسیله‌5 نفر به اندازه کافی بزرگ است. این در حالی است که صندلی‌های 3 تکه ردیف دوم قابلیت تا شدن دارد و علاوه بر آن BYD از فضای زیر محفظه بار استفاده بهینه را برده و محیط ناهموار کف را به بخش‌های کاربردی زیادی تقسیم کرده است. البته این موضوع موجب شده دسترسی به زاپاس از زیر خودرو امکان پذیر باشد.

پشت فرمان S6

با ورود به فضای داخلی کابین اولین موردی که خودنمایی می‌کند این است که داشبورد نیز با الگو برداری از همان لکسوس RX طراحی شده است. فضای بزرگ کابین انبوهی از دکمه‌ها و امکانات را پیش روی شما قرار می‌دهد. پلاستیک خشک، عمده مواد کابین را تشکیل می‌دهد که می‌توان آن را با کیفیت عنوان کرد. بی‌وای‌دی سعی داشته با استفاده از چرم برای پوشش فرمان و صندلی‌ها، و البته ترکیب رنگ قهوه‌ای و مشکی  (قابل سفارش با ترکیب خاکستری و مشکی ) از یکنواخت شدن فضا بکاهد.

S6 از یک موتور 2.4 لیتری با قدرت 160 اسب بخار نیرو می‌گیرد که توان آن توسط یک جعبه دنده 6 سرعته دوکلاچه به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. هر چند شتاب‌گیری این خودرو را نمی‌توان فوق العاده دانست، اما به لطف گشتاور 229 نیوتن‌متری و جعبه دنده هوشمندی که برای ان در نظر گرفته شده، حداقل توقعات را برآورده می‌کند. جعبه‌دنده S6 به طور جالبی برای کاهش مصرف سوخت تلاش می‌کند و حتی زمانی که شما بخواهید به صورت دستی دنده‌ را سبک‌تر کنید، با تشخیص شرایط از این کار اجتناب می‌کند. با این حال یک حالت اقتصادی نیز برای راندن S6 در نظر گرفته شده که مصرف سوخت را تا حدی کاهش می‌دهد. اما چیزی که در S6 خیلی دوست داشتنی است، پایداری بالای آن است، تا جایی که به سختی از کنترل خارج می‌شود. سواری نرم و تکان‌های کم بدنه نیز از دیگر نقاط قوتی است که در این تازه وارد چینی به چشم می‌خورد.

با بالا زدن کاپوت S6‌ نکته‌ای که ممکن است توجه شما را جلب کن پایین بودن بیش از اندازه موتور و فضای خالی آن است، اما دقیقا همین موقعیت قرار‌گیری موتور منجر به پایین آمدن مرکز ثقل خودرو و افزایش پایداری S6 شده است.

امکانات و تجیزات رفاهی

S6 شاید به اندازه رقبای خود در ایران زیبا و متناسب نباشد، اما بی‌وای‌دی به واسطه ایمنی و آپشن‌هایی که برای آن در نظر گرفته، پا به کارزار می‌گذارد. S6 یکی از نخستین خودروهایی است که توانسته به واسطه 6 کیسه هوا و سیستم‌های کمکی ترمز از موسسه تست تصادف چین 5 ستاره ایمنی را دریافت کند. ترمزهای دیسکی هر چهار چرخ که در جلو از نوع خنک‌شونده است، از بوش آلمان تامین شده و به سیستم‌های چون، ABS، EBD و BOS(سیستم ترمز هوشمند) مجهز شده است. چهار سنسور در عقب و دو سنسور در جلو نیز برای پارک خودرو به کمک شما می‌آیند. البته دوربین دید عقب و دوربین جانبی که روی آینه سمت راست نصب شده نیز شما را در پارک خودرو همراهی خواهند کرد.

سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، روشن شدن خودکار چراغ‌های جلو، چراغ‌های روزتاب، سانروف دو حالته، آینه الکتروکرومیک وسط به همراه قطب‌ نمای الکتریکی، آینه‌های جانبی تاشونده برقی به همراه گرمکن، سیستم تهویه مطبوع خودکار دو کاناله، تنظیم 8 حالته صندلی راننده، پاور ویندوز، صفحه نمایش 7 اینجی لمسی به همراه سامانه ناوبری با قابلیت پخش DVD و 9 بلندگو، فهرست مهم‌ترین امکانات این خودرو را تشکیل می‌دهند.

در پایان...

S6 خودرویی بزرگ و مجهز است که به واسطه موتور 2.4 لیتری تنفس طبیعی‌اش نه ضعف تیگو5 را به همراه دارد و نه نگرانی‌های جک را. سطح قابل قبول تجهیزات رفاهی و ایمنی در کنار ویژگی‌های فنی برجسته نسبت به رقبا باعث انتخاب S6 به عنوان یک کراس‌اوور مناسب برای خانواده تلقی شود. البته اگر از طراحی ظاهری و فضای داخل کابین کسل کننده و قدیمی آن چشم پوشی کرد.


منبع: اتومبیل فارسی

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها