کد خبر : 81507

هایما S5 بخریم یا فردا SX5؟

هایما S5 بخریم یا فردا SX5؟

هایما s۵ و فردا sx۵ به عنوان دو شاسی بلند جمع‌وجور و هم‌قیمت در بازار ایران محسوب می‌شوند؛ اما کدام یک را بخریم؟ در ادامه با بررسی طراحی، مشخصات فنی و سطح امکانات آنها به این پرسش پاسخ خواهیم داد.

به گزارش خودروتک به نقل از گجت نیوز ، هایما s۵ و فردا sx۵ به عنوان دو شاسی بلند جمع‌وجور و هم‌قیمت بازار ایران به شمار می‌روند.

از این رو انتخاب میان آنها برای مشتریان کمی دشوار است.

در همین راستا قصد داریم با مقایسه جزئیات طراحی، مشخصات فنی، سطح امکانات رفاهی و ایمنی به این پرسش پاسخ دهیم که کدام‌یک برای خرید گزینه بهتری خواهد بود؟

مقایسه هایما s۵ با فردا sx۵

بخش طراحی

هایما s5

هایما s۵ و فردا sx۵ به عنوان شاسی بلند میان‌رده از طراحی ظاهری قابل قبولی بهره می‌برند. البته در این میان فردا sx۵ نسبت به رقیب خود از طراحی مشابه شاسی بلندهای خانوادگی بهره می‌برد. در طرف مقابل نیز هایما s۵ دارای ظاهری تهاجمی‌تر است.

هایما s5

در بخش طراحی داخلی نیز فردا sx۵ نسبت به هایما s۵ به کابین جذاب‌تری مجهز شده است. ضمن این که این شاسی بلند فردا موتور به واسطه فاصله محوری بیشتر نسبت به محصول ایران خودرو برای سرنشینان خود فضای بیشتری را فراهم کرده است.

فردا sx5

فردا sx۵

سرنشینان در ردیف عقب فردا sx۵ از فضای بیشتری برای زانو و پاها بهره می‌برند. البته هایما s۵ در بخش صندوق عقب وضعیت بهتری دارد و فضای بیشتری را برای قرار دادن لوازم مختلف فراهم می‌سازد.

هایما s5

هایما s۵

همچنین متریال کابین هر دو خودرو در محدوده قیمتی آنها قرار داشته و می‌تواند رضایت سرنشینان را جلب کند.

مشخصات فنی

هایما s5

در بخش فنی بین هایما s۵ با فردا sx۵ اختلاف زیادی وجود دارد و باید شاسی بلند ایران خودرو را برنده این بخش دانست. در واقع هایما s۵ به یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ مجهز شده که می‌تواند قدرتی برابر با ۱۶۱ اسب بخار و گشتاور ۲۲۳ نیوتن‌متر را به تولید برساند. قدرت تولید شده از این پیشرانه نیز توسط گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. همچنین این خودرو ظرف مدت ۹ تا ۹.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

فردا sx5

در طرف مقابل شرکت فرداموتور برای فردا sx۵ یک پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی را در نظر گرفته که می‌تواند قدرتی برابر با ۱۲۱ اسب بخار و گشتاور ۱۵۱ نیوتن‌متر را به تولید برساند. یک گیربکس CVT با ۶ دنده مصنوعی نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌ها را به عهده دارد. البته این گیربکس نسبت به گیربکس اتوماتیک AT عملکرد آرام‌تری را به همراه خواهد داشت.

فردا sx۵ ظرف مدت ۱۵ ثانیه از صفر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد؛ چنین ارقامی نشان می‌دهد محصول فردا موتور در بخش فنی در مقابل هایما s۵ بازنده است. البته موتور تنفس طبیعی فردا sx۵ بر خلاف موتور توربوشارژدار هایما s۵ به کیفیت نسبتا پایین بنزین در ایران حساس نبوده و به همین دلیل در طولانی‌مدت میزان استهلاک و خرابی کمتری را به همراه خواهد داشت.

جدول مشخصات فنی هایما s۵ و فردا sx۵

مدل خودرو هایما اس ۵ فردا اس ایکس ۵
موتور ۴ سیلندر توربوشارژ با آرایش خطی سیلندرها ۴ سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خطی سیلندرها
حجم پیشرانه ۱.۵ لیتر ۱.۶ لیتر
حداکثر قدرت ۱۶۱ اسب بخار ۱۲۱ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۲۲۳ نیوتن‌متر ۱۵۱ نیوتن‌متر
نوع گیربکس گیربکس ۶ سرعته AT CVT با ۶ دنده مصنوعی
مصرف سوخت ۸ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۷.۲ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۹.۵ ثانیه ۱۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
وزن ۱۴۴۵ کیلوگرم ۱۳۵۰ کیلوگرم

هرچند هایما s۵ و فردا sx۵ رانندگی سواری نسبتا نرمی را به همراه دارند، اما فردا sx۵ دارای سیستم تعلیق نرم‌تری بوده و به همین دلیل رانندگی با آن نسبت به هایما s۵ لذت‌بخش‌تر خواهد بود. در بخش هندلینگ و پایداری هم هر دو خودرو راضی‌کننده ظاهر خواهند بود، اما به دلیل این که پیشرانه هایما s۵ قدرت بیشتری را تولید می‌کند، هنگام عبور در پیچ‌ها با سرعت بالا احتمال کم‌فرمانی وجود دارد که به همین دلیل رانندگان باید احتیاط کنند.

امکانات رفاهی و ایمنی

هایما s5

هایما s۵ در بخش امکانات نیز نسبت به فردا sx۵ در سطح بهتری قرار دارد. در واقع هایما اس ۵ به امکاناتی چون سیستم کنترل کشش، گرم‌کن آینه‌های کناری، تهویه اتوماتیک، دوربین ۳۶۰، چهار ایربگ بیشتر (در مجموع ۶ عدد) و تنظیم برقی صندلی‌های جلو مجهز شده که فردا sx۵ از آنها بی‌بهره مانده است. البته در طرف مقابل نیز فردا sx۵ از فرمان برقی، سیستم چرخش چراغ‌ها و سامانه اتولایت بهره می‌برد.

فردا sx5

از امکانات مشترک میان این دو شاسی بلند جمع‌وجور بازار ایران نیز می‌توان به آینه‌های جانبی تاشونده برقی، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر لمسی به همراه نویگیشن و دوربین عقب، حسگر فشار باد تایرها، سنسور پارک عقب، کنترل پایداری، کنترل توقف در سربالایی و سیستم کروز کنترل اشاره کرد.

جمع‌بندی

هایما اس ۵ با برتری در سه بخش فنی، آپشن‌ها و سطح خدمات پس از فروش نسبت به فردا sx۵ گزینه بهتری برای خرید محسوب می‌شود. در واقع هایما اس ۵ از نظر توان حرکتی نسبت به رقیب خود در سطح بهتری قرار داشته و برای راننده سواری هیجان‌انگیز و پرشتابی را به همراه دارد. از این رو رانندگان هنگام عبور از سربالایی‌ها یا سبقت‌گیری با مشکلی مواجه نخواهند شد.

همچنین هایما s۵ نسبت به فردا sx۵ مدت زمان بیشتری را در بازار ایران حضور داشته و با توجه به این که ایران خودرو به عنوان یکی از خودروسازان بزرگ کشور عرضه آن را بر عهده دارد، مالکان در بخش خدمات پس از فروش مشکلی نخواهند داشت. هایما اس در بخش امکانات رفاهی و ایمنی نیز نسبت به رقیب خود پرآپشن‌تر است و امکانات بیشتری را در اختیار مالکان قرار خواهد داد.

البته فردا SX۵ نیز در بخش طراحی و فضای کابین نسبت به این شاسی بلند ایران خودرو در وضعیت بهتری قرار دارد. همچنین پیشرانه تنفس طبیعی آن با وجود قدرت کمتر نسبت به موتور توربوشارژدار هایما s۵ استهلاک کمتری را به همراه دارد و حساسیت آن به کیفیت بنزین نیز کمتر است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها