کد خبر : 81060

ناگفته های ایران خودرو TF21

ناگفته های ایران خودرو TF21

شرکت‌های خودروساز پس از تاکیدات رهبر معظم انقلاب در بهمن سال گذشته مبنی بر ارتقای کیفی محصولات و قیمت رقابتی آنها، بنا دارند خودروهای جدیدی را به سبد محصولات خود افزوده و خودروهای قدیمی را از چرخه تولید خارج کنند. در این راستا، تولید پراید، سمند، پژو ۴۰۵، تیبا و تیبا ۲ متوقف و محصولات جدید جایگزین آنها می‌شود.

به گزارش خودروتک ، نیمه نخست سال، از نمونه محصولی به‌نام «ری‌را» و در ابتدای نیمه دوم سال از پروژه TF21 به‌عنوان دومین خودرو جدید صنعت خودرو کشور در بخش سواری رونمایی شد. در مراسم رونمایی از این پروژه سید مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد درباره کیفیت محصولات جدید گفت پس از عرضه خودرو به بازار و دریافت نظر مصرف‌کنندگان باید درباره کیفیت این محصولات جدید سخن گفت و اظهارنظر کرد.

تولید طبق دستور رهبری

اسفند سال گذشته در بازدید سرزده رئیس‌جمهوری از گروه صنعتی ایران‌خودرو، فرامین هشت‌گانه‌ای صادر شد که یکی از بندهای آن مربوط به توسعه محصولات جدید بود. حرکت به سوی ارتقای کیفی و استانداردهای روز، تکلیف شرکت‌های خودروساز بود که در مراحل تعریف و تکوین محصولات جدید در سگمنت‌های گوناگون، تولید خودروهای جایگزین را در دستور کار قرار دادند. در محصول پروژه TF۲۱ در سطح B در کنار کیفیت و استانداردهای هشتادوپنج‌گانه، زیبایی هم مدنظر بود. این یکی از محصولات اقتصادی است که شرکت‌های خودروسازان وعده تولید آن را داده بودند. این خودرو مینیمال با استفاده از یافته‌های مهندسان داخلی و مواد اولیه با استحکام بالا و نیز تکنولوژی روز، طراحی و نمونه‌سازی شده و تاکید خودروساز بر لحاظ کردن آپشن‌های روز در این محصول اقتصادی است. بنا بر نظر طراحان، محصول جدید با ملاحظات ارگونومی انسانی و دسترسی و دید سرنشین مطابقت داشته و با مهندسی همزمان تمام واحدهای دخیل در ساخت، تعریف و تکوین شده است.

 

خودروسازان مدعی هستند تولید محصولات جدید در دو سال اخیر نوعی پوست‌اندازی در صنعت خودرو کشور بوده که نویدبخش تولید براساس کلاس جهانی است. تاکید رهبر معظم انقلاب بر تولید محصولات اقتصادی سبب‌شده شرکت‌های خودروساز با بهره‌مندی از توان شرکت‌های دانش‌بنیان سعی در تامین رضایت‌ مشتریان داشته باشند. زمان عرضه دومین خودرو جدید صنعت خودرو، شهریور سال آینده بوده که بازارهای هدف آن برای صادرات در حال بررسی و شناسایی است.

 

مسئولیت اجتماعی و اخلاقی خودروساز

سیدمهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد در آیین رونمایی از محصول پروژه TF۲۱، گفت: سازمان ملی استاندارد ایران در عین اینکه وظیفه دارد به نظام کیفی و صنعتی و نظام انطباق بر استانداردسازی خودروها ورود کند، حامی و پشتیبان صنعت و تولید باکیفیت در کشور است.

معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به طراحی و توسعه محصول پروژه TF۲۱، اظهار کرد: باید در این محصول، نظام ارزیابی کیفیت خودرو دیده شود، کیفیت، مسئولیت بنگاه تولیدی است و بنگاه باید این مسئولیت اجتماعی، اخلاقی و قانونی را متقبل شود.

به‌گفته اسلام‌پناه، توسعه زیرساخت‌های آزمایشگاهی برای ارتقای تولید محصولات، اختصاص نقدینگی به زیرساخت‌ها و تحقیق و توسعه محصولات، از مواردی است که باید از سوی بنگاه‌های تولیدی در نظر گرفته شود.

رئیس سازمان ملی استاندارد با تاکید بر ارتقای کیفیت و الزامات استانداردی مطابق با ویژگی‌ها و نوع محصول، بیان کرد: تمامی این اقدامات باید منجر به ارتقای کیفیت و رضایتمندی مصرف‌کنندگان شود.

اسلام‌پناه با بیان اینکه شرکت‌های بازرسی باید با تعاملی درست، سازنده و رو به جلو، رضایت مردم را جلب کنند، گفت: کنترل‌های انطباقی و انطباق‌های تولید، وکالتی است که دولت به شرکت‌های استاندارد داده و شرکت‌ها باید به‌درستی این کنترل را اعمال کنند.

رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه انتظار سازمان این است که الزام کیفیت و الزامات تولید محصول TF۲۱ در زمینه ایمنی و عملکردی رعایت شود، تصریح کرد: قضاوت نهایی درباره این محصول جدید، زمانی است که به مرحله تجاری‌سازی برسد تا بتوان درباره رعایت الزامات با اطمینان سخن گفت.

وی اظهار امیدواری کرد در حوزه ارگونومی، استایل طراحی مدرن، استحکام در بدنه و سایر شاخص‌ها مانند زیبایی، ایمنی و مهندسی محصول جدید ایران‌خودرو علاوه‌بر توان شرکت‌های دانش‌بنیان گروه، از ظرفیت نخبگان خارج از گروه، دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فناوری کشور استفاده شود.

 

معاون رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه در سبد محصولات جدید این خودروساز داخلی، خودروهایی مدرن و دارای استاندارد در طراحی و تولید قرار گرفته شود، گفت: یکی از الزامات این است که محصولات جدید، چه برای مصرف داخلی و چه برای صادرات، در کلاس و شأن ایران و ایرانی باشد، زیرا این محصولات آبرو و پرچم کشور به‌شمار می‌روند و باید در کلاس کیفی مردم متمدن ایران باشند. اسلام‌پناه با بیان اینکه خودروسازان باید کم‌کاری‌های گذشته را جبران کنند، افزود: تحقق شعار هر سال، یک وظیفه شرعی و قانونی است و امیدواریم با رویکرد تولید محصولات جدید، به‌روز و مبتنی بر علم و فناوری، بتوانیم راه را برای جبران گذشته تسهیل و مصرف‌کننده را نسبت به محصول خود روشن و آگاه کنیم. بی‌تردید علاقه مصرف‌کننده به کالای ایرانی به کیفیت آن کالا گره خورده است.

تعریف ۲۷۹ پروژه ارتقای کیفی

در ادامه، مهدی خطیبی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو گفت: در این گروه صنعتی، ۲۷۹ پروژه ارتقای کیفیت از تکوین تا تکمیل محصول تعریف شده است. امسال با تولید کامل خودرو، ۲۵ درصد کیفیت محصول افزایش یافت و به‌این ترتیب، از ابتدای خرداد، هیچ محصول ناقصی از خط تولید خارج نشد.

وی افزود: با وجود بهبود کیفیت محصولات، هنوز با آنچه می‌خواهیم فاصله داریم. کیفیت مسیر بی‌پایانی است؛ بنابراین رضایت مصرف‌کنندگان به‌طور کامل تامین نشده و می‌پذیریم باید دستاوردهای جدیدتری در صنعت خودرو کشور رقم بخورد. وی ادامه داد: در این میان، آنچه مسلم است اینکه تعداد متوسط عیوب خودروهای این شرکت در چند ماه گذشته از ۴.۸ به ۲.۴ درصد کاهش یافته و بنا داریم این عدد تا پایان سال به ۱.۴ درصد برسد.

خطیبی اظهار کرد: سعی داریم در تراز جهانی حرکت کنیم و محصولات بدون عیب، تولید و عرضه شوند. در این راستا، خودرو متناسب با قیمت و سگمنتی که برای آن تعریف می‌شود، تولید شده و خودروها به‌لحاظ طراحی، زیبایی و آپشن موارد جهانی در آنها رعایت خواهد شد.

مدیرعامل ایران‌خودرو ادامه داد: خودرو پروژه TF21، ۱۱۳ اسب بخار و ۱۴۳ نیوتن‌متر گشتاور دارد و مجهز به موتور TU7 پلاس است. زمان طراحی و تولید این خودرو ۱۸ ماه بوده که یک رکورد قابل‌توجه برای صنعت خودرو کشور به‌شمار می‌رود. خطیبی تصریح کرد: امسال تا این لحظه، ۳۳۲ هزار خودرو در شرکت ایران‌خودرو تولید شده که نسبت به سال گذشته، ۱۰۸ هزار خودرو افزایش تولید را ثبت کرده است. همچنین ۳۴۰ هزار محصول تحویل مشتریان شده که نسبت به مشابه سال گذشته، ۴۰ درصد افزایش یافته است. وی خطاب به رئیس سازمان ملی استاندارد، عنوان کرد: درخواست خودروساز از سازمان ملی استاندارد در حوزه رعایت استانداردهای اجباری، داشتن دیدگاه حمایتگرانه است. البته خودروساز نیز خود را موظف به رعایت استانداردها می‌داند و حتی سختگیرانه‌تر عمل می‌کند، به‌طوری که این موضوع در خودروهای سورن و آریسان ایران‌خودرو اجرایی شده است. خطیبی درباره قیمت خودرو جدید پروژه TF21 گفت: این خودرو در رده قیمتی پایین قرار دارد و احتمالا جایگزین پژو ۲۰۶ خواهد شد.

بهره‌مندی از توان دانش‌بنیان‌ها

در ادامه محسن رضایی‌منش، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول گروه صنعتی ایران‌خودرو درباره دومین محصول جدید صنعت خودرو کشور، گفت: تا چند سال پیش، ایران‌خودرو روی پلتفرم‌های شرکت‌های پژو و رنو فعالیت می‌کرد، اما امروز صنعت خودرو، پلتفرم ملی دارد. در پروژه جاری، دو شرکت دانش‌بنیان، ۳۰ درصد فرآیند تولید محصول را برعهده دارند و در حوزه کیفیت و استانداردها هم سختگیری‌های زیادی نسبت به شرکت‌های خودروساز اعمال می‌شود که این امر منجر به خروج چند محصول قدیمی از چرخه تولید شده است. این اتفاق خوبی در صنعت خودرو کشور به‌شمار می‌رود.

وی افزود: امسال حتی استانداردهای تعلیق‌شده هشتادوپنج‌گانه در محصولات جدید اعمال شدند و توسعه استانداردها، یکی از اهداف در تولید خودروهای جدید است.

 

او ادامه داد: شرکت‌های خودروساز نیاز به زمان دارند تا به تعهداتی که از قبل برای این خودروهای قدیمی دارند، عمل کنند و سپس به‌طور کامل تولید این خودروها متوقف شود. در این‌باره ضرورت دارد سازمان ملی استاندارد برای عمل به تعهدات قبلی خودروسازان، زمان کافی در اختیار آنها قرار دهد.

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول گروه صنعتی ایران‌خودرو با بیان اینکه طراحی محصول پروژه TF21 در ۲۱ روز کاری انجام شد، عنوان کرد: یکی از امور مهم، کاهش سوخت در خودروهای جدید بوده که با طراحی موتورهای کم‌مصرف محقق خواهد شد. همچنین بهبود و ارتقای کیفیت گیربکس‌ها در حال انجام است و تولید نسل گیربکس ۷ سرعته در دستور کار قرار دارد.

رضایی‌منش در ادامه سخنان خود با اشاره به آزمایش و تست محصولات، یادآور شد: سرمایه‌گذاری برای ساخت مراکز تست خودرو، از دیگر برنامه‌های شرکت‌های خودروساز بوده، تا در کنار طراحی و تولید محصولات جدید، بخشی از تست آنها نیز در داخل انجام شود. به‌گفته معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول گروه صنعتی ایران‌خودرو، تولید محصولات هیبریدی از دیگر برنامه‌های این خودروساز بوده که نمونه آن در شرکت جتکو، از شرکت‌های دانش‌بنیان زیرمجموعه این گروه صنعتی، ساخته شده است. در ادامه مجهز شدن ناوگان حمل‌ونقل ایران‌خودرو به خودروهای الکترونیکی، از دیگر برنامه‌های در دست اقدام است.

رشد ۲۱.۹ درصدی صنعت خودرو

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: صنعت خودرو و قطعات در نیمه نخست امسال به رکورد رشد ۲۱.۹ درصدی رسید.

امید قالیباف افزود: بالاترین نرخ رشد در بین بخش‌های گوناگون اقتصاد در ۶ ماهه امسال به بخش خودرو و قطعات با حدود ۲۲ درصد رشد تعلق دارد و پس از آن ماشین‌آلات و تجهیزات با ۱۶.۲ درصد رشد در رتبه دوم است.

وی ادامه داد: درباره صنعت خودرو و قطعات، رشد شهریور امسال نسبت به مرداد ۱۱.۵ درصد بود که نشان می‌دهد تولید خودرو در مسیر درست و افزایشی قرار دارد.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: شرکت‌های صنعتی بورسی در پایان شهریور امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۶.۵ درصد رشد مثبت داشتند که رشد ۵.۱ درصدی ۳ ماهه در گزارش مرکز آمار را تایید می‌کند.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: گروه فلزات اساسی نیز در پایان شهریور امسال نسبت به سال قبل ۹.۴ درصد رشد داشت که این رشد نسبت به ماه قبل (مرداد) ۱۱ درصد محاسبه شده است.

قالیباف با اشاره به اینکه رشد بالای صنعتی به‌طور عمده در صنایع بزرگ اتفاق افتاده، اضافه کرد: صنایع کوچک و متوسط در نیمه ۱۴۰۱ رشد ۱.۹ درصدی داشتند که نسبت به رشد ۶ درصدی صنایع بزرگ کمتر است. وی درباره شاخص فروش شرکت‌های معدنی بورسی نیز گفت: این شاخص در آخر شهریور امسال نسبت به سال قبل ۵۸.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

گفتنی است شرکت‌های صنعتی بورسی ۲۸۰ شرکت را شامل می‌شود که در برگیرنده حدود ۵۰ درصد بخش صنعت است.

سخن پایانی

محصول پروژه TF۲۱ به‌عنوان محصولی جدید بر پایه پلتفرم P۲۰۰ در مدل پرتوتایپ رونمایی شد.

قرار است در زمان عرضه این محصول، ۳ نسخه پایه (Base)، میانی (Medium) و لوکس بر پایه پلتفرم P۲۰۰ به بازار عرضه شود. البته این خودروساز به‌خوبی از محبوبیت خودروهای هاچ‌بک شبه‌کراس در بازار خودرو ایران و جهان آگاه بوده و قصد دارد مدل کراس‌لوک Cross Look خودرو TF۲۱ که استایلی بین هاچ‌بک و کراس‌اوور دارد، طراحی و تولید کند.

 

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها