کد خبر : 80410

8 خودروی چینی که احتمالاً وارد ایران می شوند + تصاویر و مشخصات

8 خودروی چینی که احتمالاً وارد ایران می شوند + تصاویر و مشخصات

آزادسازی واردات باعث شده گزینه‌های روی میز واردکنندگان را بررسی کنیم. در این مطلب به بررسی ۸ خودروی چینی که وارد ایران خواهند شد می‌پردازیم.

به گزارش خودروتک به نقل از گجت نیوز، آزادسازی واردات خودرو و انتشار آیین نامه آن نشان داد دولت با ورود خودروهای خارجی به کشور مشکلی ندارد و تمام مسئله و کشمکش آنها بر سر نوع خودروی وارداتی است. حتی در بندهای نخستین آیین نامه واردات ابلاغ شده واردکنندگان حق ورود خودروهای بیشتر از ۲۰ هزار یورو ندارند.

اگر فکر کنیم با این محدودیت قرار است محصولات لوکس شرکت‌های معتبر وارد بازار داخلی ما شود، به بی‌راهه رفته‌ایم و هدف دولت هم از درج این بند در آیین نامه واردات خودروهای اقتصادی و مقرون به صرفه بوده است. بنابراین اگر منتظر ورود خودروهای لوکس و گران قیمت هستید، بهتر است به گزینه‌های چینی یا کارکرده موجود در بازار اکتفا کنید.

به اعتقاد کارشناسان خودرو، واردکنندگان اگر بخواهند کار شگفت‌زده‌ای بکنند و در بازار سر و صدا راه بیندازند، نهایتا اقدام به واردات خودروهای چینی یا کره‌ای خواهند کرد و قرار نیست کسی مرسدس بنز یا لامبورگینی تحویل مشتریان بدهد. با نگاهی واقع‌بینانه به شرایط موجود صنعت خودرو خواهیم فهمید که بازار ما قصد ندارد با کشورهایی جز چین و کره همکاری کند.

۱. بایک U۵

تصاویر | این ۸ خودروی چینی به ایران می آیند؟

  • قیمت پایه: ۱۰ هزار دلار

در حال حاضر دو شرکت خودروسازی ایرانی به عنوان نماینده برند بایک در کشور فعالیت می‌کنند که یکی از آنها دیار خودرو و دیگری مکث موتور است. دیار خودرو نخستین شرکتی است که موفق شد طی سالیان گذشته چندین محصول جذاب را از شرکت بایک راهی بازار داخل کند و همچنین بر اساس شواهد کنونی قصد عرضه آفرودر BJ۴۰ را دارد.

 

 

شرکت دیگری که با بایک و زیرمجموعه‌های آن (رویژیانگ) همکاری می‌کند، مکث موتور است. در حال حاضر این دو کمپانی می‌توانند عرضه کننده سدان بایک U۵ در ایران باشند. خودرویی که احتمال ورود آن به بازار زیاد است، نسل دوم سنوا D۵۰ به حساب می‌آید و جالب اینجاست پیش‌تر شاهد رونمایی و عرضه سنوا D۷۰ در ایران بوده‌ایم.

بایک U۵ حدود ۵ سال پیش رونمایی و عرضه شد و همچنین در سال ۲۰۲۱ شرکت مذکور تصمیم گرفت فیس لیفتی از آن بسازد. قیمت نسخه پایه این خودروی سدان ۱۰ هزار دلار است و یک پیشرانه ۱.۵ لیتری دارد. موتور این خودرو می‌تواند حداکثر ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند و نیروی محرکه را از طریق یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی به محور جلو منتقل می‌کند.

۲. جیلی امگرند

تصاویر | این ۸ خودروی چینی به ایران می آیند؟

  • قیمت پایه: ۹۰۷۰ دلار

یکی از برندهای خوشنام چینی که با محصولات آن در بازار ایران آشنایی داریم، جیلی است. خوشبختانه تا به امروز جیلی خودروهای با کیفیتی راهی بازار داخلی کرده و مشتریان ایرانی هم استقبال خاصی از محصولات آن کرده‌اند. طی سالیان گذشته خودروی امگرند به صورت وارداتی و در تیراژ محدود پا به خیابان‌های ایران گذاشت.

 

 

هم‌اکنون به نظر می‌رسد یکی از گزینه‌های خوب روی میز برای واردکنندگان، نسل جدید امگرند باشد. این خودرو توسط شرکت جیلی و اواسط پارسال معرفی شد. قیمت پایه این خودرو تقریباً ۹ هزار دلار و مقصد عرضه آن چین است. جیلی امگرند همچنین مجهز به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی شده که می‌تواند حداکثر ۱۱۴ اسب بخار قدرت و ۱۴۷ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

نیروی محرکه این خودرو از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی به مجور جلو منتقل می‌شود و اگر بخواهید می‌توانید آن را با جعبه دنده CVT یا ضریب متغیر هم سفارش دهید؛ ولی توجه داشته باشید نزدیک به ۲ هزار و ۲۵۰ دلار روی قیمت آن باید هزینه کنید.

۳. دانگ فنگ فنگون ۵۰۰

تصاویر | این ۸ خودروی چینی به ایران می آیند؟

  • قیمت پایه: ۸۹۲۰ دلار

دو مورد از شرکت‌های ایرانی طی سال‌های گذشته موفق شده‌اند با برند چینی دانگ فنگ همکاری داشته باشند که یکی از آنها ایران خودرو و دیگری بهمن موتور است. گروه بهمن همین چند سال قبل موفق شد کراس اوور جذاب و لوکس بهمن دیگنیتی را راهی بازار داخلی کند.

هم‌اکنون با آزادسازی واردات به نظر می‌رسد هر دو گروه خودروسازی ایران خودرو و بهمن، توانایی وارد کردن محصولات این شرکت را دارند. کراس اوور ارزان قیمت دانگ فنگ فنگون ۵۰۰ در وهله اول گزینه‌ای وارداتی و مقرون به صرفه است و در وهله‌های بعدی می‌تواند پتانسیل مونتاژ در داخل را داشته باشد.

فنگون ۵۰۰ در زمره کراس اوورهای ساب کامپکت محسوب می‌شود که اواسط سال ۲۰۲۰ پا به عرصه وجود نهاده است. زیر کاپوت این خودرو یک پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی یا توربو خوابیده که به ترتیب می‌توانند ۱۱۶ و ۱۵۰ اسب بخار قدرت تولید کنند. همچنین نیروی محرکه موتور تنفس طبیعی از طریق گیربکس ۵ سرعته و نیروی پیشرانه توربوشارژ به واسطه گیربکس ۶ سرعته دستی به محور جلو منتقل می‌شود. گزینه سفارشی CVT برای هر دو نسخه وجود دارد.

۴. چانگان CS۱۵

تصاویر | این ۸ خودروی چینی به ایران می آیند؟

  • قیمت پایه: ۸۹۴۰ دلار

گروه خودروسازی سایپا با شرکت چینی چانگان روابط صمیمانه و نزدیکی دارد. طی سالیان اخیر همکاری این دو خودروساز منجر به ورود خودروهای جذابی شده که از جمله آنها می‌توان به چانگان CS۳۵ و CS۷۵ اشاره کرد. همچنین مدتی پیش به همکاری مجدد این دو شرکت در صورت آغاز رسمی واردات اشاره کردیم.

در حال حاضر یکی از به‌صرفه‌ترین و ارزان‌ترین خودروهای این برند چینی، چانگان CS۱۵ خواهد بود که قابلیت واردات به کشورمان را خواهد داشت. نسخه اولیه این محصول کراس اوور در سال ۲۰۱۵ معرفی و عرضه شد، ولی در سال ۲۰۱۹ فیس لیفتی از آن رونمایی گردید.

کراس اوور اقتصادی CS۱۵ مجهز به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی است که می‌تواند حداکثر ۱۰۷ اسب بخار قدرت و ۱۴۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه این خودروی از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی به محور جلو انتقال می‌یابد. قیمت بالاترین تیپ این کراس اوور، ۱۱ هزار و ۱۰۰ دلار خواهد بود.

۵. SWM تایگر

تصاویر | این ۸ خودروی چینی به ایران می آیند؟

  • قیمت پایه: ۸۶۵۰ دلار

چینی‌ها تا به امروز شرکت‌های خارجی زیادی را خریداری کرده و سپس اقدام به تولید خودرو در آن کرده‌اند. برند SWM چند سال قبل از آن یک شرکت موتورسیکلت‌سازی ایتالیایی بود، ولی به دلایلی آنها امتیاز برند خود را به چینی‌ها واگذار کردند. اواسط سال ۲۰۱۶ میلادی بود که این کمپانی تبدیل به یک خودروساز شد.

در حال حاضر یکی از خودروسازان ایرانی به نام سیف موتور، اقدام به عرضه کراس اوور G۰۱ در کشورمان کرده است. تازه‌ترین محصولی که این شرکت تولید کرده، SWM تایگر است. این کراس اوور قیمت ارزان و اقتصادی دارد و سیف موتور می‌تواند در صدد واردات آن به کشور باشد.

تایگر مجهز به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی است که می‌تواند ۱۱۶ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. در حال حاضر نیروی محرکه این خودرو از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی به محور جلو منتقل می‌شود.

۶. کووین X۳

تصاویر | این ۸ خودروی چینی به ایران می آیند؟

  • قیمت پایه: ۹۲۲۰ دلار

همه ما کم و بیش با برند معروف چری آشنا هستیم. نماینده انحصاری تولیدات این خودروساز چینی در ایران، مدیران خودرو است و تا به امروز نمونه‌های متعددی از کراس اوور و سدان‌های جذاب این برند راهی بازار داخلی کرده است. کووین یکی از شرکت‌های تابعه چری است که فعالیت آن عمدتا تولید محصولات ارزان قیمت بر پایه پلتفرم‌های قدیمی این کمپانی خواهد بود.

در سال ۲۰۱۶ بازار چین پذیرای خودروی اقتصادی به نام کووین X۳ است که با الهام از کراس اوور تیگو ۳ یا همان ام وی ام ایکس ۳۳ ساخته شده است. از آنجایی که هم‌اکنون MVM X۳۳ در بازار ما خودرویی سال‌خورده و قدیمی محسوب می‌شود، مدیران خودرو می‌تواند به فکر واردات یا حتی مونتاژ این خودرو در بازار داخلی باشد.

از طرفی گروه خودروسازی بهمن نیز توانایی مونتاژ یا واردات کووین X۳ را دارد. زیر کاپوت این کراس اوور مقرون به صرفه یک موتور ۱.۵ لیتری توربو قرار دارد که می‌تواند حداکثر ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. همچنین گیربکس این خودرو از نوع ضریب متغیر یا CVT خواهد بود.

۷. بی جی ۳۰ مدل ۲۰۲۰

تصاویر | این ۸ خودروی چینی به ایران می آیند؟

  • قیمت پایه: از ۱۶۲۲۰ تا ۱۹۲۸۰ دلار

با نگاهی به خودروی بی جی ۳۰، خودروی رانگلر در ذهن مشتریان تداعی خواهد شد. آخرین مدل این خودرو در سال ۲۰۲۰ عرضه شده و قیمت نسخه پایه آن حدود ۱۶ هزار دلار و قیمت آخرین تیپ آن ۱۹ هزار دلار خواهد بود. این خودرو دارای طول ۴۵۰۵ میلی‌متر، عرض ۱۸۵۵ میلی‌متر و ارتفاع ۱۷۱۰ میلی‌متر است.

همچنین فاصله بین دو محور این خودرو ۲۶۷۵ میلی‌متر اندازه‌گیری شده و گفته شده از سطح زمین ۲۱۵ میلی‌متر ارتفاع دارد. وزن این شاسی بلند ۱۵۲۰ کیلوگرم است و مجهز به رینگ‌های ۱۸ اینچی شده است. تمامی تیپ‌های این خودرو در زیر کاپوت خود مجهز به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری شده‌اند که می‌تواند ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به محور جلو منتقل می‌شود.

به طور ترکیبی بی جی ۳۰ در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش، ۷.۶ لیتر سوخت مصرف می‌کند و این عدد برای رانندگی در شهر ۹.۸ لیتر و برای بزرگراه‌ها به ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد رسید. همچنین گفته شده حداکثر سرعت این خودرو ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است.

از جمله تجهیزات ایمنی کراس اوور بی جی ۳۰ می‌توان به ورود بدون کلید، کروز کنترل ثابت، رادار پارک جلو و عقب، دوربین عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، نشانگر فشار باد لاستیک‌ها، ABS، EBD، سیستم پایداری الکترونیکی، ترمز پارک اتوماتیک، ترمز اضطراری، دستیار حرکت در سربالایی، نمایش نقاط کور دید راننده، نور بالای تطبیقی، ایربگ، ایربگ جانبی و ایزوفیکس اشاره کرد.

۸. ام جی ۵

تصاویر | این ۸ خودروی چینی به ایران می آیند؟

  • قیمت پایه: ۹۸۰۰ دلار

یکی دیگر از ۸ خودروی چینی که وارد ایران خواهند شد، ام جی ۵ خواهد بود. خودروسازان بسیاری تا به امروز سعی کرده‌اند محصولات چینی را در ایران وارد یا مونتاژ کنند و مدیاموتور یکی از آنها است. این شرکت سال‌ها پیش تلاش خود را در جهت عرضه محصولات ام جی کرد و توانست موفقیتی هر چند کوتاه به دست آورد. موفقیت‌های محصولات ام جی بیشتر حول محور خودروهایی نظیر سدان ۵۵۰ یا شوالیه، کراس اوور جی اس و هاچ بک ام جی ۳ می‌چرخد.

مدیاموتور پس از موفقیت‌های متعدد تصمیم گرفت محصولات MG را در بازار ایران مونتاژ کند و در اولین گام برای تحقق برنامه‌های خود سدان ۳۶۰ را از مجرای آذویکو راهی بازار کرد. متاسفانه سد تحریم‌های بین‌المللی و ممنوعیت واردات خودرو در سال ۹۷ باعث شد مونتاژ این خودرو نیمه تمام بماند و تنها تیراژ محدودی از آن راهی کشور شود.

از نمای جانبی خودروی MG۵ حالت کوپه دارد که باعث می‌شود خاطره خودروهای کوپه برندهای معتبر زنده شود. نمای پشتی این خودرو با روحیه ایرانی‌ها آشناتر بوده و شباهت زیادی با نسل اول MG۶ دارد. طول این خودرو ۴۶۷۵ میلی‌متر، عرض آن ۱۸۴۲ میلی‌متر و ارتفاع آن ۱۴۸۰ میلی‌متر است.

همچنین فاصله بین دو محور این سدان جذاب ۲۶۸۰ میلی‌متر اندازه‌گیری شده است. از جمله ویژگی‌هایی که می‌توان برای نمای داخلی کابین این خودرو در نظر گرفت باید به نمای مدرن و اسپرت و تزئینات قرمز رنگ، نمایشگر افقی با زاویه به سمت راننده، تریم جالب روی داشبورد و غربیلک فرمان دی‌شکل اشاره کرد.

قیمت پایه این سدان اقتصادی از ۹۸۰۰ دلار آغاز می‌شود و به احتمال زیاد در صورت آغاز واردات خودرو مشمول تعرفه خودروهای زیر ۱۰ هزار دلار قرار بگیرد. البته تیپ پایه این خودرو امکانات چندانی ندارد و می‌توان نسخه‌های آپشنال آن را وارد کشور کرد که قیمت ۱۱ هزار دلاری دارند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها