کد خبر : 8019

چرا هیوندای i40 در بازار خودرو ایران شکست خورد؟

چرا هیوندای i40 در بازار خودرو ایران شکست خورد؟

هیوندای i40 در دو گونه سدان و استیشن (SW) به کشورمان آمد و یکی از مدرن ترین محصولات گروه هیوندای در دوره خود محسوب می‌شد که برای رقابت در بازار داغ اروپا طراحی شده بود و در استانداردهای آسیایی فراتر از حد انتظار ظاهر می‌شد. اما با همه این اوصاف این خودرو به شدت ناموفق ظاهر شد.

به گزارش خودروتک، خودروهای استیشن را می‌توان از مدل‌های نه چندان محبوب ایرانیان دانست و از همین رو واردات این مدل با توجه به شرایط بازار، از همان ابتدا شکست خورده به نظر می‌رسید. جالب آنکه در مراسم رونمایی از این خودرو توسط آسان موتور کارشناسان بارها به مزایای این مدل تازه در مقایسه با هیوندای سوناتا اشاره کردند و این خودرو را برتر از برادر رقیب داستند اما در عمل ذائقه ایرانی سئناتا را بر این هیوندای اروپایی ترجیح داد.

 

چهره حارجی

اولین نگاه به چهره i40 از طراحی این خودرو بر اساس الگو مخصوص هیوندای حکایت می‌کند که البته نسبت به مدل‌های صرفا آسیایی نظیر النترا و سوناتا تا حدی آراسته‌تر به نظر می‌رسد، اما باید گفت که تشابه ظاهری i40 با نسل گذشته النترا غیر قابل انکار است. در واقع برای تشخیص این دو مدل از یکدیگر ناچار خواهید بود تا به برخی جزییات طراحی نظیر رنگ چراغ راهنما یا فرم سپرها توجه کنید.

فضای داخلی

فضای داخلی i40 به راستی مدرن و پر امکانات است.کیفیت ظاهری قطعات بسیار خوب به نظر می‌رسد و در طراحی داشبورد نیز می‌توان به وضوح عناصر طراحی ویژه هیوندای نظیر دریچه‌های هوای ذوزنقه‌ای شکل را مشاهده کرد که به خوبی در فرم چند وجهی و پیچیده داشبورد هضم شده‌اند. تفاوت نمونه‌های سدان و استیشن در نمای عقب بسیار پر رنگ است و نمونه استیشن با توجه به طراحی کاملا متفاوت چراغ‌های خطر و قطعه کرومی که به شکل افقی در بالای محل نصب پلاک قرار گرفته است،حجیم‌تر از مدل سدان احساس می‌شود.

 

ویژگی‌های فنی

آی ۴۰ از نظر پلت‌فرم با سوناتا اشتراکات فراوان دارد اما در کمتر بازاری همزمان با سوناتا عرضه می‌شود. پیشینه معرفی مدل عرضه شده در ایران در بازار جهانی به سال ۲۰۱۱ باز می‌گردد و جالب است که هیوندای با صرف نظر از پیشرانه‌های قدرت شش سیلندر یا توربو بنزینی، این مدل را تنها با موتورهای چهار سیلندر بنزینی و دیزلی عرضه کرد.

کارشناسان آسان موتور،قدرتمند ترین گونه بنزینی از سری تزریق مستقیم (GDI) را برای واردات انتخاب کرده بودند که یارای تولید ۱۷۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۷ نیوتن متر گشتاور را از تنها ۲٫۰ لیتر حجم داراست. این درحالیست که به لطف تکنولوژی پیشرفته پیشرانه مصرف سوخت به خصوص در سیکل شهری نسبت به موتور ۲٫۴ لیتری سوناتا به شکل چشمگیری کاهش یافته و در سیکل ترکیبی به حدود ۷٫۵ لیتر می‌رسد.

ظاهرا تمامی مدل‌های وارد شده به کشورمان از گونه‌های مجهز به گیربکس‌های اتوماتیک (تیپ ترونیک) ۶ سرعته هستند که خوشبختانه به پدل شیفتر‌های پشت فرمان نیز مجهزند، اما در بازار‌های جهانی امکان سفارش i40 با گیربکس شش سرعته دستی هم وجود دارد. یکی دیگر از ویژگی‌های فنی جالب توجه i40 به قابلیت‌های ترمزگیری آن مربوط می‌شود که به شکل چشمگیری نسبت به سوناتای هم نسل خود یعنی وای‌اف بهتر است. بر اساس اطلاعات رسمی i40 می‌تواند از سرعت یکصد کیلومتر بر ساعت در مسافت ۳۶ متر متوقف شود که در حد بهترین‌های این کلاس است و با توجه به وزن نسبتا زیاد این مدل،عدد تحسین برانگیزی به نظر می‌رسد.

 


منبع: رگلاژ

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها