کد خبر : 78024

سوزوکی ویتارا هیبریدی چه مشخصاتی دارد؟ + جدول

سوزوکی ویتارا هیبریدی چه مشخصاتی دارد؟ + جدول

به ندرت پیش می‌آید اتومبیل جدیدی از راه برسد که نسبت به مدل‌های قبلی‌اش چندان پیشرفتی نکرده باشد، از این رو در مورد سوزوکی هم که مدل جدید کاملا هیبریدش، یعنی سواری جمع‌وجور (کامپکت) ویتارا، قرار است در کنار مدل «نیمه» هیبرید موجودش فروخته شود وضع به همین منوال است.

به گزارش خودروتک به نقل از ایران جیب، هیچ یک از از این دو موقع رانندگی تفاوت چندانی با هم ندارند اما به بیان صریح مدل نیمه‌هیبرید برای خرید ارزان‌تر است و راندنش از جفت جدیدترش گران‌تر درنمی‌آید. هر دو را می‌توان با دیفرانسیل جلو راند که چیز خاصی نیست اما همچنین می‌توان هر دو را با سیستم چهار چرخ متحرک زیبنده و عالی سوزوکی به نام آلگریپ (Allgrip) راند که هم قابل دسترس و هم خیلی بهتر است و این‌ها مدل‌هایی‌اند که می‌توان با این پیش‌فرض انتخاب کرد که در حومه زندگی می‌کنید.

این اتومبیل حتی دارای تنظیم برف و کنترل پایین آمدن از تپه است. به خاطر داشته باشید که سوزوکی چندین دهه است که آف‌رودهای (off-road) جیپ‌مانند می‌سازد و ویتارا آخرین نسخه این سنت است. اگر صرفا یک شاسی‌بلند جمع‌وجور با دو چرخ متحرک جلو یا شاسی‌بلند کراس‌اوور (که بیشتر شبیه سواری است) می‌خواهید چون از قیافه‌، بالا نشستن در موقع رانندگی و کاربردی بودنش خوشتان می‌آید، گزینه‌های بسیار دیگری هم وجود دارند که به روزترند و مدرن‌تر، مانند فورد پوما، تویوتا یاریس کراس جدید و اسکودا کامیک.

راستش را بخواهید باید سعی کنم پرونده‌ای برای آخرین مدل سوزوکی «تمام» هیبرید بسازم، پس سعی‌ام را می‌کنم. این ماشین تمام هیبرید است مانند تویوتا پریوس و باتری‌هایش را هنگام حرکت «خودش شارژ می‌کند» و بیشتر با موتور برقی کار می‌کند- در حالی که مدل نیمه هیبرید قدیمی‌ترش با بسته باتری کوچک‌تر بیشتر به موتور بنزینی‌اش تکیه دارد.

از این رو مدل تمام هیبرید در فرضیه باید با بنزین، خیلی بهتر عمل کند ولی در عمل فقط کمی بهتر است (و با پیشرفت نسبتا اندک در انتشار دی‌اکسید کربن). با این که سوزوکی حالا به امپراتوری تویوتا وصل است (و بعضی از مدل‌های تویوتا را می‌سازد) ویتارای تمام هیبرید بعضی از ویژگی‌های منحصر به فرد خاص سوزوکی را دارد، مانند موتور ۱.۶ لیتری داخلی‌اش با گیربکس شش‌دنده «دستی اتوماتیک» که برای تغییر دنده‌ از کمک الکتریکی استفاده می‌کند.

مشخصات:

سوزوکی ویتارا تمام هیبرید آلگریپ اتوماتیک

قیمت: ۲۹.۲۹۹ پوند (طبق آزمایش، دامنه قیمت از ۲۳.۷۴۹ پوند شروع می‌شود)

ظرفیت موتور: ۱.۶ لیتر بنزینی ۴ سیلندر، ۶ سوپاپ اتوماتیک + موتور برقی

قدرت خروجی (اسب بخار): ۱۱۴

حداکثر سرعت (مایل بر ساعت): ۱۱۱ (تقریبا ۱۷۸ کیلومتر بر ساعت)

صفر تا ۶۰ (ثانیه): ۱۲.۷

مصرف سوخت: ۵۳ مایل (تقریبا ۸۵ کیلومتر) برای هر باک

انتشار کربن (روش آزمایش وسایل نقلیه سبک هماهنگ در جهان (WLTP)، گرم بر کیلومتر): ۱۳۲

این جعبه‌دنده اتوماتیک چند سال پیش معروف بود زیرا تولیدش ارزان‌تر و خودش سبک‌تر از بیشتر جعبه‌های مبدل گشتاور رایج جعبه دنده‌های متغیر همیشگی بود که معمولا در هیبریدهای بنزینی-برقی وجود دارد. پژو سیتروئن و اسمارت از آن‌ها استفاده زیادی کرده‌اند اما رانندگان از آن‌ها متنفرند و به همین دلیل از مد افتادند. به نظر می‌رسد غیر از این که سوزوکی استفاده بهتری از مهندسی کرده است اما هنوز کاملا پاسخگو نیست و همان طور که گفتم هیچ صرفه‌جویی خاصی در مصرف بنزین ندارد. در عوض، مدل نیمه هیبرید موتور بنزینی توربوشارژ هر چند کوچکتر ۱.۴ لیتری ولی بهتر دارد که با گیربوکس دستی ۶ دنده به‌خوبی کار می‌کند.

سوزوکی هوشمند است و مدل چهارچرخ متحرکش قابلیت آف‌رود دارد که بعضی از رقبایش ندارند. از طرف دیگر، ویتارا در برابر رقبای دیگر شکست می‌خورد زیرا حدودا از سال ۲۰۱۵، به‌رغم بعضی از پیشرفت‌های خاص در طول سالیان، داخل و بیرونش کمی قدیمی شده است. طراحی‌اش بیشتر شبیه شاسی‌بلندهای جعبه‌ای رایج است تا مد کنونی مربوط به خطوط کوپه و در داخلش از بعضی از پلاستیک‌ها و گرافیک‌های صفحه تماس‌های خیلی قدیمی استفاده شده است. با این حال ویتارا هنوز نسبتا ارزان است و تجهیزات زیادی دارد از جمله کنترل‌های متکی به فرمان، کمک‌راننده و ویژگی‌های امنیتی مانند هشدار نقطه کور. من از سقف شیشه‌ای پانورامیک مدل اس‌زی۵ (SZ5) خوشم آمد.

به این ترتیب ویتارا، با طراحی اولیه که متعلق به دوران پیش از انتخابات برگزیت است هنوز انتخاب خوبی برای خودش به حساب می‌آید. ولی باید موقع انتخاب دقت کنید که کدام مدل بیشتر به دردتان می‌خورد. بیشتر شبیه انتخاب یک سگ اصیل است، مدل‌های مختلف ویتارا ممکن است همه شبیه هم باشند اما خلق‌وخوی مختلفی دارند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها