کد خبر : 7740

مقایسه دوج چارجر و تسلا مدل S/ جنگ برق و بنزین

مقایسه دوج چارجر و تسلا مدل S/ جنگ برق و بنزین

تسلا اس و دوج هلکت نشان‌دهنده ۲ نگاه مختلف در صنعت خودروسازی پرسابقه ایالات متحده آمریکا هستند. یکی بر تغییر مسیر اصرار دارد و دیگری بر ادامه راه گذشتگان.

به گزارش خودروتک، برخلاف تصور عامه، خودرونویسان تنها وقتشان را در حال رانندگی با سرعت بالا در پیست‌های اتومبیلرانی نمی‌گذارنند، واقعیت کاملا بر عکس است. ما بسیاری اواقات در حال تست خودروهای اقتصادی، کُند، ارزان قیمت و بسیار حوصله سر بر و خسته کننده هستیم که برای قشر متوسط تولید می‌شوند. با این حال بعضی اوقات ایمیل‌های عجیب غریبی از طرف خوانندگان به دست مان می‌رسد که شاید حتی از توان تیم تحریره موتور ترند هم خارج باشد.

مضمون یکی از این ایمیل‌های عجیب این بود که به نظر شما بهترین و پر قدرت‌ترین سدان حال حاضر آمریکای شمالی کدام است؟!

کریستین به سرعت واکنش نشان می‌دهد و می‌گوید:دوج چارجر ۷۰۷ اسب بخاری SRT Hellcat قوی‌ترین سدان آمریکایی در کل تاریخ است که پا به صحنه روزگار گذاشته. توانایی رسیدن به حداکثر سرعت ۳۲۶ کیلومتر بر ساعت را دارد و سوت کشیدن‌های عظیم موتور سوپرشارژ شده ۶٫۲ لیتری V-8آن واقعا دیوانه وار است. دیگر چه چیزی از این بهتر می‌خواهد؟!

اما جانی ایده دیگری دارد، او معتقد است که مدل تمام الکتریکی تسلا S P85D 2015 بازی قدرت را وارد مرحله جدیدی کرده است. با وجود ۴ موتور الکتریکی برای هر یک ار چرخ ها، مرکز ثقل بسیار پایین و گشتاور ۶۸۷ lb-ft که از همان ابتدا در اختیار شماست. پاسخی کوبنده به تمام سدان‌های قدرتمند در تاریخ صنعت خودروسازی آمریکای شمالی می‌دهد.

دعوا بالا گرفت

 

دعوا بین کریستین و جانی بالا می‌گیرد و برای خاتمه دادن به آن تصمیم می‌گیریم که یک مقایسه کاملا خارج از چارچوب همیشگی مان، بین دوج و تسلا راه بیاندازیم. رقابت از جاده‌های معمولی مالیبو به سمت بزرگراه‌های ساحلی کالیفرنیا ادامه پیدا خواهد کرد ودر آن جا دقایقی را هم بر روی پیست درگ خواهیم گذراند. در نهایت جانی و کریستین و شما تصمیم خواهید گرفت که کدام یک از این دو می‌تواند لقب برترین سدان آمریکایی را از آن خود کند. بنابراین به همراه غیر معقول‌ترین تست تاریخ مجله همراه ما باشید.

ادامه داستان

ادامه بحث را به صورت دیالوگی بین دو نویسنده ما پی گرفته می‌شود.

 

 

کریسیتن: چارجر هلکت داستان‌های بسیاری برای گفتن دارد و یک ماشین کم نظیر در تاریخ آمریکاست، کافیست کمی با آن رانندگی کنی تا منظورم را کاملا متوجه شوی و می‌دانم که با توجه به این حقیقت، تنها کسی نیستم که چنین حس خارق العاده‌ای نسبت به هلکت دارم.

جانی: شرط می‌بندم که تنها پلیس‌ها از چنین اتومبیلی خوششان بیاید.

کریستین: حرفت درست است. امروز صبح در راه، یک پلیس من را متوقف کرد، پنجره را پایین کشیدم و گفتم مشکلی پیش آمده جناب سروان؟ او گفت هی مرد، یکم بیشتر گاز بده! من پلیس هستم. وقتی که چراغ سبز شد. کمی به این لعنتی گاز بده، من ترافیک را پشت سرت نگه خواهم داشت. من هم از خدا خواسته، حرفش را مو به مو عملی کردم. بعد از کمی هرزگردی، به سرعت ۶۰ مایل بر ساعت رسیدم. تنها چراغ‌های اتومبیل پلیس پشت سرم قابل تشخیص بود و با انداختن فلاشر از کار من قدردانی کرد. چنین چیزی هرگز با تسلا اتفاق نخواهد افتاد.

جانی: دقیقا درست است. تسلا یک اتومبیل رادارگریز است. هچی کس انتظار ندارد که چنین اتومبیلی با چنین ظاهر باوقاری توانایی رسیدن به سرعت ۶۰ مایل برساعت را در تنها ۳٫۲ ثانیه داشته باشد.

اجازه بده تا دوباره تکرار کنم:فقط ۳٫۲ ثانیه. در حدود نیم ثانیه سریع‌تر از هلکت که در مدت زمان ۳٫۷ ثانیه با این سرعت می‌رسد.

کریستین: در واقع فکر می‌کنم که چارجر حتی سریع‌تر از تسلا باشد. جدا از بدنه حجیم و هود قرار گرفته بر روی کاپوت و نشان‌های SRT و Hellcat. همانند یک اتومبیلی است که در تمامی موسسات کرایه‌ای اتومبیل قابل تهیه است. گرچه تنها در حالت پارک شده اینطور به نظر می‌رسد. وقتی که در حرکت باشید. تسلا در دود تایرهای هلکت محو خواهد شد. من در مدت زمان ۱٫۵ ثانیه از سرعت ۴۵ به ۶۵ مایل می‌رسم.

این زمان کوتاه‌تر از آن است که شما بتوانید حتی یک خط از این مطلب را بخوانید. تسلا در حدود ۰٫۲ ثانیه به زمان بیشتری برای رسیدن به این سرعت نیاز دارد. دیگر در مورد حداکثر سرعت صحبت نمی‌کنم، آن موقع باید تسلا را با تلسکوپ‌های قوی مشاهده کرد!

جانی: آه، بله. حداکثر سرعت بی معنی‌ترین مقیاس اندازه گیری در جهان خودروسازی است. شاید بتوانی در سرزمین‌های افسانه‌ای با دوج به حداکثر سرعت ۳۲۶ مایل بر ساعت برسی، اما در دنیای واقعی این اتفاق هرگز نخواهد افتاد. نه پیستی برای این کار در آمریکا وجود دارد. نه جاده‌ای به این طویلی و بلند بالایی. صحبت از دنیای واقعی شد. اتومبیل الکتریکی من، در مدت زمان ۱۱٫ ۷ ثانیه مسیر درگ را طی می‌کند. در صورتی که اتومبیل ۷۰۷ اسب بخاری تو این کار را در ۱۱٫ ۸ ثانیه انجام می‌دهد، این یعنی در دنیای واقعی اتومبیل تو کندتر است. امیدوارم به اندازه کافی از عملکرد تسلا شگفت زده شده باشی.

کریستین: هلکت کند نیست. تنها در این اندازه گیری از تسلا عقب می‌افتد. اما به این نکته هم توجه کن، که تسلا در حین گذر از مسیر ۴۰۷ متری ۱۱۳٫۷ مایل بر ساعت سرعت دارد.

اما هلکت به سرعت ۱۲۴٫۳ مایل بر ساعت می‌رسد، پس کاملا مشخص است که بعد از ۴۰۷ متر چه اتفاق ناگواری برای تسلا خواهد افتاد، در واقع زمان بیشتر هلکت فقط بخاطر هرزگردی بیشتر چرخ‌ها اتفاق می‌افتد و فارغ از این مسئله هلکت به مراتب سریعتر و قوی‌تر از تسلاست.

جانی: ببین هلکت تحت هر شرایطی تایرهایش را به باد خواهد داد. اما تسلا با دارا بودن گشتاور بیشتر یعنی ۶۸۷ lb-ft، می‌تواند به صورت بهینه از این گشتاور عظیم استفاده کند.

هلکت توانایی استفاده از تمام ۶۵۰ lb-ft گشتاور را تحت هر شرایطی نخواهد داشت. هلکت خسته و بی حوصله دائم در حال دود کردن لاستیک هایش است. به گونه‌ای که عملا با چنین جعبه دنده‌ای نمی‌توانی از دنده یک اتومبیل را لانچ کنی. اصلا لانچ برای هلکت تعریف نشده است.

کریستین: حرفت درست است، اما من دود و صدای گوش نواز را ترجیح می‌دهم و این هدیه هلکت به شماست. شما حتی می‌توانید با قرار دادن در حالت Eco قدرت را تا مقدار ۵۰۵ اسب بخار کم کنید و از رانندگی راحت و بی سروصدا لذت ببرید. اگر تسلا اتومبیل بهینه‌ای است، پس باید مقدار طی مسافت باتری هایش بسیار بیشتر از نسل‌های گذشته اش باشد که در واقع اینطور نیست و باتری‌های ۸۵ کیلو وات ساعتی آن از تمام گذشتگانش قادر به طی مسافت کم‌تری است. چقدر توانستی بیش از ۴۰ مایل رانندگی کنی؟

جانی: من نمی‌خواهم در این باره صحبت کنم. اما شارژ سریع تسلا را چه می‌گویی؟!

کریستین: رفیق، تو گفتی که ظرفیت باتری‌های ماشینت برای ۸۴ مایل رانندگی کفاف می‌دهد اما در عمل دیدی که باتری‌ها تنها در حدود ۴۶ مایل دوام آوردند. این وحشتناک است.

ما در حدود ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه در ایستگاه شارژ سریع نگه داشتیم تا بلاخره باتری‌های تسلا شارژ شدند. در حالی که طی همین مسیر بدون هیچ اتلاف وقتی با هلکت ظرف تنها ۳۰ دقیقه ممکن است.

جانی: خب در عوض شارژ باتری‌های تسلا تقریبا رایگان تمام می‌شود و در مقایسه با مصرف سوخت خودروهای متداول بنزینی تسلا می‌تواند سالانه حدود ۴۵۰۰ دلار را در خرید و مصرف بنزین صرفه جویی کند که البته در مورد هل کت پر مصرف تو این اختلاف به ۵۵۰۰ دلار می‌رسد.

کریستین: بله کاملا درست می‌گویی این نکته مهمی است اما این نکته تنها وقتی حائز اهمیت می‌شود که تسلا و هل کت هم قیمت باشند، که اینطور نیست. برچسب قیمت تسلای تو حدود ۶۴ هزار دلار گرانتر از سوپر ماشین من است و اگر درست حساب کرده باشم حدود ۳۰ سال طول می‌کشد تا این رقم با مصرف سوخت تقریبا مجانی تسلا جبران شود.

جانی: نکته دیگری هم در این رابط وجود دارد، قیمت بنزین مدام در حال تغییر است، یک روز ۵ دلار برای هر گالن، روز دیگر ۷ دلار و این وضعیت تا ابد ادامه دارد اما قیمت برق تقریبا همیشه ثابت است و چنین ثباتی باعث آرامش روحی شما می‌شود.

کریستین: شوخی میکنی؟ آرامش روحی؟ چطور می‌شود آرامش داشت وقتی در هر لحظه نگران خالی شدن شارژ باتری‌ها هستی و برای هر بار شارژ باید مدت‌ها توقف کنی، من صد‌ها بار استرس بالا و پایین شدن قیمت سوخت را به چنین آرامشی ترجیح می‌دهم!

جانی: اتفاقا تسلا این مشکل را هم رفع خواهد کرد، باتری‌های جایگزین و قابل تعویض سریع در شبکه‌های شارژ خودروهای برقی در نظر گرفته می‌شوند و می‌توان به جای شارژ باتری‌های خودرو که مدت نسبتا قابل توجهی طول می‌کشد، به سرعت باتری خالی شده را با باتری پُر و آماده تعویض کرد، البته این شبکه هنوز تکمیل نشده و به بهره برداری نرسیده است اما پس از تکمیل آن می‌توان هر روز با خیال راحت از ماشین‌های برقی استفاده کرد.

کریستین: این خبر خوبی به نظر می‌رسد اما بهتر است که از بحث در مورد آینده خارج شویم و به شرایط فعلی بازار و مصرف کنندگان آمریکایی چنین خودروهایی بپردازیم. این یک واقعیت است که این روزها قیمت نفت و بنزین کاهش یافته و روحیه ذاتی آمریکایی به یک سدان ۷۰۷ اسب بخاری لبخند می‌زند، مصرف بالای این خودرو کمی آزاردهنده است اما در مقابل شکوه و عظمتش ناچیز به نظر می‌رسد و به همین دلیل است که در بازار تمایل بیشتری برای خرید هل کت وجود دارد تا تسلای آینده نگر P85D.

جانی: مثل اینکه در حال و هوای آمریکای سال ۱۹۶۵ اسیر شده ای، این روزها همه گوشی هوشمند دارند و تمام وقت آزاد خود را در اینترنت سپری می‌کنند، تسلا خودرویی است که می‌تواند شتاب و عملکرد دیوانه واری داشته باشد و در عین حال به ورژن ۶٫۱ نرم افزار اختصاصی تسلا برای اتصال به جهان خارج مجهز است. تسلا نه تنها شما را با لذت و قدرت و سرعت جا به جا می‌کند، بلکه درست مانند یک منشی باهوش کارهایتان را برنامه ریزی می‌کند و شما را به موقع به محل قرارتان می‌رساند، تسلا بیشتر از یک خودرو کارایی دارد و این درست همان چیزی است که جامعه مدرن انسانی به آن نیازمند است. یک ابزار کامل و چند کاربردی سریع، لذت بخش و زیبا.

کریستین: شکی نیست که سیستم رانندگی خودکار در مدل‌های آینده تسلا نصب خواهد شد و عملکرد چنین خودرویی بسیار سهل و آسان و کاربردی خواهد بود اما کریس تصور کن که اگر تمام خودروهای موجود در خیابان تا این حد به لپ تاپ شبیه شوند، آینده چگونه خواهد بود؟ لذت ناب رانندگی چه می‌شود؟ صدای واقعی اگزوز و سادگی و زیبایی مکانیکی که در تسلا جای خود را به فناوری‌های برقی و الکترونیکی داده است. به نظرم چشم‌پوشی از این موارد برای ماشین بازها تلخ و عذاب‌آور است و همین نکته است که عرضه هلکت را در سال ۲۰۱۵ زیبا و ارزشمند می‌کند. این یک ماشین واقعی است که شخصیتی قدرتمند و کاملا مکانیکی دارد، ماشینی که عاشقش می‌شوید.

جانی: شاید این دیدگاه تو در نگاه اول درست باشد، اما فراموش نکن که تسلا هم می‌تواند لذت و هیجان را با چاشنی دود تایر در آمیزد و حاصل کار را در قالب شتاب و سرعت باورنکردنی به روحت تزریق کند، ما برای ارزیابی نظر مخاطبان ماشین باز موتور ترند، در باره برتری این دو خودرو یک نظر سنجی ترتیب دادیم که نتایج آن را در تصاویر می‌بینید.

در کمال تعجب این تسلا بود که با نسبت ۲ به ۱ محبوب‌تر از هلکت رای آورد و این نشان می‌دهد که ماشین بازها افراد سنت گرا و غیرمنطقی‌ای نیستند و برعکس به پیشرفت فناوری و تکنولوژی کاملا احترام می‌گذارند.

کریستین: ‌ای دل غافل!

جانی: در مورد من اشتباه قضاوت نکن، تسلا P8D مانند یک وعده غذایی بسیار مقوی و سالم است که بر اساس اصول گیاه خواری به بهترین روش طبخ شده است ولی دوج چارجر هلکت حکم استیک بزرگی را دارد که اشتهای هر کسی را باز می‌کند. بوی مطبوعی دارد و می‌تواند آخرین آرزوی یک آمریکایی قبل از مرگش باشد. چیزی که با تمام وجود می‌خواهی تجربه اش کنی.

کریستین: پس قبول داری که چارجر هلکت واقعا شایسته لقب مخوف‌ترین سدان آمریکایی است؟

جانی: راستش را بخواهی بله، البته این یک رقابت بسیار نزدیک و پیروزی سلیقه‌ای برای دوج بود اما به هرحال باید بگویم که بله، چارجر هل کت مخوف‌ترین ماشین چهار دربی است که تاکنون در این کشور ساخته شده است.

 


منبع: رگلاژ

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها