کد خبر : 74140

همه چیز درباره بهمن رسپکت | مشخصات فنی، آپشن و قیمت

همه چیز درباره بهمن رسپکت | مشخصات فنی، آپشن و قیمت

سدان رسپکت بهمن موتور از سال ۱۴۰۱ به بازار ایران راه پیدا خواهد کرد و شرکت مدیران خودرو نیز به‌تازگی آریزو ۵ جدید را در سبد تولیدات خود قرار داده است. از آنجا که این دو از لحاظ قیمت و سگمنت کاملا در یک رده قرار می‌گیرند، بنابراین رقیبان نزدیکی برای هم به حساب می‌آیند. از همین رو در این مطلب به مقایسه آریزو ۵ جدید و رسپکت بهمن موتور خواهیم پرداخت.

به گزارش خودروتک به نقل از اقتصاد آنلاین، سدان رسپکت بهمن موتور در واقع نسخه فیس‌لیفت چری آریزو ۷ محسوب می‌شود و از همان پلتفرم استفاده می‌کند.

چری آریزو ۵ توربو جدید نیز به جز تغییرات کابین و برخی تحولات اندک ظاهری و فنی، تفاوت زیادی با نسخه پیشین آریزو ۵ توربو ندارد.

 بنابراین این دو محصول در واقع از یک خانواده هستند و جزوه تولیدات کمپانی چری به حساب می‌آید که در ادامه به مقایسه آنها از تمامی جهات شامل: امکانات، قیمت، طراحی، مقایسه فنی و سایر جوانب خواهیم پرداخت.

 

رقابت داغ سدان‌های ۷۰۰ میلیونی جدید بازار

مقایسه فنی رسپکت و آریزو ۵ جدید

همان‌طور که اشاره کردیم این دو سدان کامپکت جزو محصولات چری است و بنابراین باید انتظار داشت که از لحاظ فنی تناسب زیادی با یکدیگر داشته باشد. در واقع موتور و گیربکس این خودروها از یک مدل بوده و می‌شود گفت که از لحاظ فنی شباهت بسیار بالایی بین آنها وجود دارد.

البته در فهرست مشخصات فنی رسپکت، مقابل توان خروجی رقمی نزدیک به ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور مشاهده می‌شود در حالی که کاتالوگ آریزو ۵ توان خروجی این اتومبیل را حدود ۱۴۷ اسب بخار و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور مخابره می‌کند. با این حال در عمل به نظر نمی‌رسد که شاهد اختلاف توان عملکردی زیادی بین این دو خودرو باشیم و می‌توان گفت که چه از لحاظ شتاب و چه سایر موارد، رسپکت بهمن موتور و آریزو۵ جدید قرابت زیادی به یکدیگر خواهند داشت.

 
 

رقابت داغ سدان‌های ۷۰۰ میلیونی جدید بازار

وزن هر دو سدان مورد نظر نیز تقریبا نزدیک به هم و حوالی ۱۴۰۰ کیلوگرم عنوان شده که درنتیجه با توجه به تشابه نسبت وزن خودرو به توان موتور، همان‌طور که اشاره شد می‌توان عملکرد فنی مشابه و شتاب نزدیک به یکدیگر را از این دو ماشین چینی انتظار داشت. احتمالا شتاب هر دو خودرو نیز حدود ۱۰ تا ۱۰.۵ ثانیه خواهد بود.

 گیربکس سی وی تی با ۹ دنده مصنوعی عملکرد بهتری نسبت به جعبه دنده قدیمی‌تر آریزو ۵ توربو از خود نشان می‌دهد و دقت آن نسبت به گذشته افزایش یافته است. ضمنا سیستم تعلیق آریزو ۵ اندکی خشک است و کوبش‌های سطحی درون کابین آن در مسیرهای ناهموار احساس خواهد شد. همچنین ممکن است به دلیل استفاده از موتور توربوشارژ در کنار گیربکس سی وی تی، شتاب اولیه به ویژه قبل از وارد مدار شدن توربو و اصطلاحا فول بوست شدن آن، کمی نتواند انتظارها را در این دو خودرو برآورده سازد که البته گرچه چندان دردسرساز نخواهد بود، اما به هر حال شاید مشتریان جوان‌تر انتظار شتاب اولیه بهتری را از این دو خودرو داشته باشند. بنابراین ظاهرا مقایسه آریزو ۵ جدید و رسپکت از نظر فنی، برنده قاطعی در پی نخواهد داشت. با مطالعه جدول زیر کلیه اطلاعات فنی درباره این خودرو به اطلاعات آن خواهد رسید.

Capture

مقایسه طراحی

همانطور که اشاره شد رسپکت بهمن موتور در واقع نسخه فیس‌لیفت آریزو ۷ به حساب می‌آید و بنابراین حضور چهره‌ای با المان‌های جدید و کاملا اسپرت در کنار نمای جانبی نسبتا ساده و تا حدودی قدیمی‌تر، برای این خودرو کاملا قابل انتظار است.

رقابت داغ سدان‌های ۷۰۰ میلیونی جدید بازار

 با توجه به وجود المان‌های مدرن به ویژه در بخش سپر، جلوپنجره و چراغ‌های جلو، می‌شود گفت که محصول تازه بهمن موتور، چهره به مراتب زیباتر از نمای روبروی چری آریزو ۵ جدید که همچنان نسبت به گذشته تفاوت زیادی ندارد، از خود ارائه می‌دهد .در بخش عقب نیز فرم بدنه رسپکت بسیار مدرن و نوین‌تر به نظر می‌رسد و تناسب بیشتری با سلیقه مشتریان در سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد. اما با همه این تفاسیر چری آریزو ۵ نیز همچنان به نوبه خود سدانی نسبتا زیبا به حساب می‌آید که می‌تواند نظر بعضی از مشتریان را کماکان به سمت خود جلب کند.

در مجموع باید گفت که وضعیت طراحی ظاهری ریسپکت به ویژه در نمای روبرو و عقب، دلنشین‌تر از آریزو پنجی خواهد بود که نسبت به سال‌های گذشته تفاوت فاحشی نکرده است.

رقابت داغ سدان‌های ۷۰۰ میلیونی جدید بازار / مقایسه آریزو ۵ جدید و رسپکت بهمن موتور

وقتی به طراحی داخلی این خودروها می‌رسیم متوجه می‌شویم که آریزو ۵ جدید از داشبورد کاملا متفاوت از گذشته بهره‌مند شده و از این جهت به سمت طراحی داخلی چری آریزو ۶ تمایل پیدا کرده است. با این حال گرچه نمای داخلی آریزو ۵ نسبت به مدل‌ پیشین کاملا نوین و چشم‌نوازتر به نظر می‌رسد، اما بازهم طراحی داخلی رسپکت به دلیل برخورداری از المان‌های اسپرت و طراحی زیباتر، امتیاز بیشتری نسبت به حریف کسب می‌کند و باید گفت که چه در بخش طراحی داخلی و چه طراحی بیرونی، رسپکت اتومبیل زیباتری به حساب می‌آید.

رقابت داغ سدان‌های ۷۰۰ میلیونی جدید بازار / مقایسه آریزو ۵ جدید و رسپکت بهمن موتور

همچنین فاصله بین محورهای رسپکت تا حدود ۵ سانتی‌متر بزرگتر از آریزو ۵ است و همین امر سبب می‌شود تا فضای سرنشینان عقب آن جادارتر از حریف باشد. البته آریزو ۵ هم از این لحاظ فضای مطلوبی ارائه می‌دهد و محدودیت چندانی برای سرنشینان با قد ۱۸۵ سانتیمتر ایجاد نمی‌کند. با این تفاسیر محصول تازه گروه بهمن برنده مقایسه چری آریزو ۵ و رسپکت از جنبه طراحی خواهد بود.

مقایسه امکانات

چری آریزو ۵ جدید از امکاناتی مثل شش کیسه هوا، سیستم ترمز  ABS،  EBD، ESP ، اتوهلد، ترمز پارک برقی، سانروف، روکش چرمی صندلی، سیستم پایش باد تایر ها، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید، آینه‌های جانبی برقی، سامانه کروز کنترل، سنسور پارک عقب و... بهره می‌برد. در سوی دیگر از آنجا که هنوز رسپکت بهمن موتور به طور رسمی در ایران معرفی نشده نمی‌توانیم نسبت به سطح امکانات آن به طور دقیق اظهارنظر کنیم. با این حال به نظر می‌رسد که ریسپکت بهمن موتور نیز دست‌کم امکاناتی در سطح حریفش یعنی آریزو ۵ جدید را ارائه دهد و ما احتمالا شاهد اختلاف زیادی بین این دو خودرو از لحاظ سطح آپشن ها و امکانات نخواهیم بود.

رقابت داغ سدان‌های ۷۰۰ میلیونی جدید بازار / مقایسه آریزو ۵ جدید و رسپکت بهمن موتور

نتیجه‌گیری

سدان آریزو ۵ جدید در حال حاضر با قیمت مصوب ۷۱۴ میلیون تومان توسط مدیران خودرو و البته با شرایط نیمه اقساطی به فروش می‌رسد. با توجه به سیاست‌های قیمت‌گذاری منطقی‌تر بهمن موتور، در صورت ثبات شرایط اقتصادی احتمالا رسپکت چیزی حدود ۶۵۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری خواهد شد. در صورت تحقق این امر مسلما خرید سدان بهمن مزیت بیشتری برای مالک این خودرو به دنبال خواهد داشت.

رقابت داغ سدان‌های ۷۰۰ میلیونی جدید بازار / مقایسه آریزو ۵ جدید و رسپکت بهمن موتور

رسپکت از لحاظ توان و عملکرد فنی، کارکردی نزدیک به حریف دارد اما از طراحی ظاهری اسپرت تر و البته کابین بسیار جذاب‌تر بهره می‌برد و همچنین فضای جادارتر کابین نیز موجب می‌شود تا سرنشینان ردیف عقب احساس راحتی بیشتری داشته باشند.

رقابت داغ سدان‌های ۷۰۰ میلیونی جدید بازار / مقایسه آریزو ۵ جدید و رسپکت بهمن موتور

 بنابراین با وجود آنکه اختلافات بین مزایای این دو خودرو چندان عمیق نیست، اما رسپکت به‌واسطه طراحی ظاهری زیباتر، کابین کمی جادارتر و احتمالا قیمت پایین‌تر، می‌تواند مشتریان بیشتری را نسبت به حریف به سوی خود جذب کند. البته باز هم نمی‌توان به طور دقیق در این زمینه اظهارنظر کرد و باید منتظر ماند تا سدان جدید بهمن وارد بازار شود تا آنگاه بتوان به طور کامل و دقیق‌تر در این باره نتیجه‌گیری کرد

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها