کد خبر : 73640

مقایسه شاهین و دنا پلاس

مقایسه شاهین و دنا پلاس

خودروهای سدان میان‌قیمت که ارزش آن‌ها در حد توان مالی اقشار متوسط جامعه است، همچنان بازار گرم و پررونقی را در کشور تجربه می‌کند.

به گزارش خودروتک به نقل از اقتصادآنلاین ؛ از جمله این‌گونه سدان‌ها می‌توان به شاهین سایپا و دنا پلاس ایران خودرو اشاره کرد که با توجه به تنوع ناکافی خودروهای نسبتا اقتصادی و ارزان‌قیمت در ایران، مشتریان فراوانی را پیش روی خود می‌بیند.

در اینجا به مقایسه دنا پلاس و شاهین سایپا پرداخته‌ایم تا درنهایت پاسخی جامع برای سوال « دنا پلاس بخریم یا شاهین ؟ » ارائه کرده باشیم.

مقایسه فنی دنا پلاس و شاهین

 دنا پلاس از لحاظ فنی تفاوتی با مدل پایه خود یعنی سمند ال ایکس ef7 ندارد و از همان موتور ۱.۷ لیتری تنفس طبیعی قدرتی برابر با ۱۱۳ اسب بخار و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور دریافت می‌کند. اما شاهین توان مورد نیاز خود را از نمونه توربوشارژ موتور تیبا به دست می‌آورد؛ حداکثر قدرت موتور شاهین برابر 110 اسب بخار بوده و بیشترین گشتاور آن به ۱۷۸ نیوتن متر می‌رسد .

 

دنا پلاس و شاهین

از لحاظ تکنولوژی ساخت، موتور شاهین که در اصل نمونه به‌روزرسانی شده و پرخوران موتور هشت سوپاپ پراید به حساب می‌آید، نسبت به موتور ef7قدیمی‌تر بوده و با توجه به سامانه توربو که روی آن نصب شده است، می‌توان گفت که استهلاک بیشتری در طول زمان از خود نشان خواهد داد. همچنین پیشرانه‌های توربوشارژ حساسیت بیشتری نسبت به کیفیت بنزین و روغن از خود بروز می‌دهند که همین مسئله می‌تواند دردسرهای نگهداری از آنها را نسبت به نمونه‌های تنفس طبیعی افزایش دهد و در مجموع استهلاک بیشتری را به وجود آورد.
 

دنا پلاس و شاهین

شتاب صفر تا صد دنا پلاس معادل 12 ثانیه برآورد شده و این در حالی است که شاهین نتوانسته آن طور که انتظار می‌رفت در بحث شتاب گیری عملکردی مطلوب از خود به نمایش بگذارد؛ چرا که شتاب صفر تا صد شاهین چیزی حدود ۱۴_۱۵ ثانیه (در تست‌های) غیررسمی اندازه‌گیری شده که انتظار می‌رفت حداقل بتواند چیزی حدود ۱۱.۵ تا 12 ثانیه این فرایند را انجام دهد. بنابراین شاهین در مبحث شتابگیری نسبت به دنا پلاس ضعف خواهد داشت.

بنابراین از حیث فنی می‌شود گفت که محصول ایران خودرو برنده مقایسه دنا پلاس و شاهین خواهد بود. چراکه هم عملکرد بهتری ارائه می‌دهد و هم به دلیل تنفس طبیعی بودن، دردسرهای نگهداری کمتری در طول زمان خواهد داشت.

 کلیه اطلاعات مرتبط با مشخصات فنی دنا پلاس و شاهین را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

نام خودرو

دنا پلاس معمولی

شاهین دنده ای

نوع موتور

EF7  - 1.7 لیتری تنفس طبیعی

M15T– 1.5 لیتری تنفس طبیعی

توان خروجی (اسب بخار)

113

110

گشتاور (نیوتن متر)

155

178

جعبه دنده

5 دنده دستی – دیفرانسیل جلو

5 دنده دستی - دیفرانسیل جلو

شتاب 0-100 (ثانیه)

12.03

14-15

متوسط مصرف سوخت (لیتر در 100 کیلومتر)

7.43

حدود 7 تا 7.5

حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت)

189

-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقایسه طراحی

در مورد مقایسه شاهین و دنا پلاس از جنبه طراحی و اینکه هواداران کدام‌یک از این جهت بیشتر است، نمی‌توان دقیق اظهارنظر کرد؛ چراکه دنا پلاس سال‌ها قبل با حضور در بازار ایران توانسته خود را به عنوان یک خودروی جذاب، با ظاهر اسپرت و همه‌پسند معرفی کند و هواداران زیادی را حول خود گردآورد.

 هرچند که از دید کارشناسی، طراحی دنا پلاس اصطلاحا دارای گاف های بسیاری است و هماهنگی چندانی میان طرح چهره، فرم نمای جانبی و چراغ‌های عقب این خودرو با یکدیگر مشاهده نمی‌شود. اما به هر حال بازار محدود ایران، دنا پلاس را به خوبی مورد استقبال قرار داده و در حال حاضر آن را یکی از جذاب‌ترین خودروهای تولید داخل دانسته است.

دنا پلاس و شاهین

 اما در سوی دیگر طراحی شاهین از لحاظ کارشناسی و اصول زیبایی‌شناختی، شمایل به‌مراتب هماهنگ‌تری ارائه می‌دهد و گرچه به اندازه دنا پلاس جوان‌پسند به نظر نمی‌رسد، اما از سوی دیگر می‌تواند دلنشین تر و همراه با آرامش و زیبایی بالاتر احساس شود. بنابراین با وجود آن‌که در مجموع می‌توان گفت ظاهر شاهین نسبت به دنا پلاس زیباتر طراحی شده اما هیجان نسبی نهفته در پس چهره دنا پلاس و همچنین فرم اسپرت بدنه آن باعث می‌شود تا هواداران این خودرو همچنان فراوان باشند و ظاهر آن را بر شاهین سایپا ترجیح دهند.

دنا پلاس و شاهین

در مورد مقایسه دنا پلاس و شاهین از نظر طراحی داخلی می‌توان راحت‌تر اظهارنظر کرد؛ چراکه طرح داشبورد محصول سایپا به طرزی محافظه‌کارانه‌تر ترسیم شده و جلوه جذاب چندانی در آن دیده نمی‌شود. این در حالی است که نمای داخلی دنا پلاس یکی از زیباترین‌ها در میان خودروهای تولید داخل بوده و با توجه به بهره‌مندی از قطعات دکوراتیو طرح چوب و تقارنی که در داشبورد و به‌ویژه کنسول میانی آن دیده می‌شود، باید گفت که نمای داخلی دنا پلاس نسبت به شاهین زیباتر است و دلچسب‌تر به نظر می‌رسد.

 دنا پلاس و شاهین

داخل کابین و به‌ویژه صندلی‌های ردیف عقب این دو سدان ملی نسبتا جادار است و محدودیت چندانی برای حضور ۴ تا ۵ سرنشین به‌ویژه از لحاظ فضای پا برای سرنشینان ردیف دوم، احساس نخواهد شد. صندوق عقب دنا پلاس ۵۰۰ لیتر گنجایش دارد که ظرفیت کاملا مناسبی برای رفع احتیاجات خانوادگی و مسافرتی خواهد بود. در عین حال صندوق عقب شاهین ظرفیت پذیرش 420 لیتر وسایل را دارد که از این جهت مقداری نسبت به حریف محدودیت نشان می‌دهد.

 دنا پلاس و شاهین

 

مقایسه امکانات دنا پلاس با شاهین

تجهیزاتی که برای شاهین دنده‌ای در نظر گرفته شده شامل موارد زیر می‌شود:

دو عدد کیسه هوا ویژه سرنشینان جلو، ورود و استارت بدون کلید، سنسور فشار باد تایر، تهویه مطبوع اتوماتیک، نشانگر دمای بیرون، سانروف، سیستم مالتی مدیا ۷ اینچی، سنسور پارک عقب، ترمزهای دیسکی،abs  و ebd و ترمز کمکی، ایموبیلایزر مه شکن، دیلایت و اتولایت، دوربین دید عقب، نشانگر تعویض دنده، ایزوفیکس، چراغ مشایعت، آینه‌های برقی تاشونده با گرمکن.

 دنا پلاس و شاهین

امکانات دنا پلاس هم به این شرح است: کروز کنترل، سانروف، رینگ‌های آلومینیومی ۱۵ اینچی، حسگر پارک عقب، دوربین دید عقب، صندلی راننده و سرنشین با تنظیمات ۸ حالته برقی، آینه‌های جانبی برقی تاشونده، مه شکن‌های جلو و عقب، چراغ بدرقه، مالتی مدیا با نمایشگر لمسی، تهویه مطبوع اتوماتیک به همراه دریچه برای سرنشینان ردیف دوم، چهار عدد کیسه هوای سرنشینان جلو، فرمان هیدرولیک با دکمه‎های کنترل، ترمز ضد قفل ABS وEBD ، ترمزهای دیسکی خنک شونده جلو و ترمز دیسکی عقب

بنابراین به نظر می‌رسد که گرچه اختلاف زیادی بین سطح تجهیزات این دو محصول ایرانی وجود ندارد اما دنا پلاس در مواردی مثل کروز کنترل و صندلی‌های برقی نسبت به حریف سایپایی خود برتر ظاهر شده است. شاهین نیز دارای حسگر TPMS ، استارت دکمه ای و ورود بدون کلید است که در دنا پلاس یافت نمی‌شود.

 دنا پلاس و شاهین

نتیجه: دنا پلاس بخرم یا شاهین؟

دنا پلاس طراحی ظاهری جوان پسندتری دارد و فرم بدنه آن شاخصه های اسپرت بیشتری را به نمایش می‌گذارد. از طرفی موتور آن هم تنفس طبیعی بوده و در طول زمان ضمن بروز استهلاک متعادل، حساسیت پایین تری نسبت به کیفیت بنزین و روغن نشان می‌دهد. شتاب بهتر، صندوق عقب جادارتر، کابین زیباتر و امکانات کاربردی تر، از دیگر مزیتهای دنا پلاس نسبت  به شاهین سایپا به شمار می‌روند. بنابراین هرکس که معیارهای ذکرشده در بالا را اولویت خود قرار داده بهتر است دنا پلاس بخرد.

 دنا پلاس و شاهین

شاهین نیز طراحی بیرونی دلنشین تری دارد و عمده قطعات فنی آن به دلیل اشتراک با تیبا به قیمت ارزان‌تری در بازار موجود خواهد بود. اما موتور این خودرو توربوشارژ است و احتمالا استهلاک بیشتری در طول زمان از خود بروز خواهد داد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها