کد خبر : 72943

اختصاصی خودروتک،

مشخصات دنا پلاس توربو جدید با جعبه‌دنده 6 سرعته دستی

مشخصات دنا پلاس توربو جدید با جعبه‌دنده 6 سرعته دستی

در جدیدترین شرایط فروش ایران‌خودرو، اگرچه خودروی تازه‌واردی دیده نمی‌شود ولی برای اولین‌بار یک تیپ جدید برای عرضه قرار گرفته است؛ دنا پلاس با جعبه‌دنده 6 سرعته دستی.

به گزارش خودروتک ، کارشناسان می‌گویند هر تغییری در مکانیزم پیشرانه خودروها باید در هماهنگی با گیربکس یا جعبه‌دنده آن باشد. به عبارتی دیگر از موتور خودرویی تقویت شد، جعبه‌دنده‌اش نیز باید مطابق با آن بهینه‌سازی شود.

چراکه با افزایش کشش پیشرانه، نیاز به کنترل بهتر و بیشتر گشتاور که وظیفه اصلی جعبه‌دنده است، پیش می‌آید.

این اتفاق روی سورن توربو رخ نداد و سازنده همان گیربکس 5 سرعته دستی را که روی مدل تنفس طبیعی بود، برای ویرایش توربوشارژ نیز نصب کرد.

 

این اتفاق با انتقاداتی روبرو شد. در دومین محصول توربوشارژ ایران‌خودرو یعنی دنا پلاس توربو نیز شاهد حضور گیربکس 5 سرعته دستی که بدون تغییر از نسخه معمولی به ارث رسید، بودیم. اگرچه این را هم بگوییم که شرکت یک تیپ اتوماتیک را هم برای موتور توربوی این خودرو در نظر گرفته بود.

با این حال اکنون خبر خوب این است که ایران‌خودرو قصد دارد دنا پلاس توربو دستی را با یک گیربکس جدید 6 سرعته به دست مشتریان برساند.

مشخصات دنا پلاس توربو جدید با جعبه‌دنده 6 سرعته دستی

طبیعتاً تغییر در پوسته گیربکس نمی‌تواند منجر به تغییرات اساسی در سایر اجزای این خودرو شود. به همین دلیل هنوز هم محصول فوق را با همان پیشرانه 1.65 لیتری 150 اسب‌بخاری خواهیم دید که 215 نیوتن‌متر نیز گشتاور دارد.

اگرچه هنوز اطلاعات فنی ویرایش جدید منتشر نشده ولی پیش‌بینی می‌کنیم که شتاب صفر تا صد 10 ثانیه‌ای مدل فعلی در تیپ جدید با گیربکس 6 سرعته دستی، تا حدودی کمتر شود. از سوی دیگر انتظار داریم مصرف سوخت دنا پلاس توربوشارژ دستی فعلی که حدود 8 لیتر در هر 100 کیلومتر است، روی مدل تازه معرفی شده به بازار، بهتر شود.

خبر خوب این است که ایران‌خودرو قصد دارد در آینده با تغییراتی در پیشرانه توربوشارژ این خودرو، قدرت آن را به 163 اسب‌بخار برساند.

قیمت دنا پلاس جدید با گیربکس 6 سرعته دستی

آنطور که در لیست فروش ایران‌خودرو مشخص شده، قیمت محصول جدید با تغییر در گیربکس حدود 15 میلیون تومان بیشتر از ویرایش قبلی شده است.

این یعنی حالا قیمت کارخانه‌ای این خودرو به 360 میلیون تومان رسیده است.

باید دید بعد از عرضه آن، قیمتش در بازار آزاد چقدر تفاوت خواهد کرد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها