کد خبر : 61613

مقایسه 4 کراس اوور محبوب بازار | دیگنیتی، تیگو 7، پژو 2008 یا جک K7؟

مقایسه 4 کراس اوور محبوب بازار | دیگنیتی، تیگو 7، پژو 2008 یا جک K7؟

در این نوشتار به‌سراغ مقایسه دیگنیتی پرایم با چری تیگو7، پژو 2008، جک k7 رفتیم .

به گزارش خودروتک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، هر چهار خودرو، روی کاغذ ویژگی‌های نسبتاً مطلوبی دارند و می‌توانند نظر خریداران پرشماری را به خود جلب کنند .

نبایستی از نقش پرررنگ قیمت‌گذاری منطقی و رقابتی و همچنین خدمات پس از فروش گسترده در موفقیت یک خودرو، چشم‌پوشی کنیم.

دیگنیتی با عرضه قیمت 750 میلیون تومان و با تفاوت قیمت 200 میلیونی نسبت به سایر رقبای خود قطعا برای خرید معقولانه تر خواهد بود و شاید کار را برای سایر خودروهای این سگمنت سخت کند.

دیگنیتی، تیگو7، پژو 2008 یا جک k7؟

طراحی ظاهری، مهمتر از هر چیز در نگاه نخست

طراحی ظاهری تا حدود بسیار زیادی به سلیقه افراد بستگی دارد و از این‌رو، نمی‌توان گفت که کدام‌یک از خودروهای مورد نظر زیباتر از بقیه است. اما اگر بخواهیم یک مقایسه کلی درخصوص سبک طراحی این SUVها داشته باشیم، می‌توانیم بگوییم که دیگنیتی پرایم به ‌لطف بدنه کوپه ‌مانند و خطوط برجسته طراحی، جلوه‌ای اسپرت را به نمایش می‌گذارد و بسیار جوان پسندتر است و در مقایسه با دیگر شاسی بلندهای چینی حاضر در بازار، مدرن‌تر به نظر می‌رسد. برخلاف بسیاری از خودروهای چینی، در نگاه اول به نمای جلوی دیگنیتی متوجه چینی بودن آن نخواهید شد و سبک طراحی آن شباهت نسبتا زیادی به محصولات اروپایی دارد.

پیوستگی بین چراغ‌های LED عقب با حجم‌ دهی چشم‌نواز، هماهنگی بسیار خوبی دارد و اگزوزهای دو قلو در طرفین سپر با کم‌ترین استفاده از پلاستیک سیاه‌رنگ، دیگر نکته مثبت در طراحی نمای عقب دیگنیتی است. چری تیگو7 سبکی میانه را در پیش گرفته‌ و به دلیل نسبتا اسپرت بودن، برای طیف وسیعی از مشتریان جذاب است. در طراحی k7 کراس اوور تازه وارد بازار ایران، اصول طراحی مدرن غربی به چشم می‌خورد و چهره‌ی ساده خاصی دارد که ممکن است مورد پسند عامه مشتریان ایرانی نباشد. 

در نهایت طراحی پژو ۲۰۰۸ در زمان خود بسیار متفاوت و حالت مصمم چراغ‌های جلو در کنار سبک خاص و بزرگ جلوپنجره، حالتی خوشایند رقم زده است ولی اکنون در مقایسه با ظاهر خودروهای چینی در پله بسیار پایین تر قرار گرفته است. اگر پژو ۲۰۰۸ را برای استفاده‌های خانوادگی خریداری می‌کنید، باید انتظارات خود از آن را نیز در حد یک کراس‌اوور جمع و جور شهری تعدیل کنید، زیرا فضای کابین این محصول به خصوص در ردیف عقب اصلا جادار نیست.

مشخصات فنی

مشخصات فنی جایی است که رقابت شکل عجیب و تنگاتنگی به‌خود می‌گیرد. دیگنیتی پرایم، چری تیگو7 و جک K7 از پیشرانه‌های 1.5 لیتری توربو بهره می‌برند و پژو 2008 نیز دارای موتور 1.6 لیتری توربوشارژ است که رقابت را خیلی داغ و جذاب می‌کند. گروه بهمن با راه اندازی شرکت تیوان و ساخت موتورهای پر قدرت و کم مصرف یورو6، می توان پشتوانه بهتری را برای دیگنیتی با حضور این موتور متصور شد.

پیشرانه دیگنیتی پرایم حداکثر قدرت 148 اسب بخار و حداکثر گشتاور 220 نیوتن‌متر را تولید می‌کند و با اتصال به یک گیربکس اتوماتیک CVT، نیروی خود را به محور جلو منتقل می‌کند که با انجام تست های بسیار، متناسب با آب و هوا و جاده های کشور تولید شده است. مصرف سوخت ترکیبی پیشرانه مذکور نیز در حدود 7.2 لیتر در هر صد کیلومتر است. چری تیگو7 نیز نسبت به پیشرانه دیگنیتی و قدرت و گشتاور آن ضعیف‌تر است و به جای گیربکس CVT به 6 سرعته دوکلاچه متصل شده است. مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفر تا صد این پیشرانه روی چری تیگو7 نیز به‌ترتیب برابر با 7.9 لیتر در هر صد کیلومتر و 11ثانیه است.

تجهیزات رفاهی و ایمنی

خودروهای چین امروزه مطابق با سلیقه ایرانیان رو به آپشن های متنوع و روز دنیا آورده اند. از بین چهار خودرو مذکور، لیست آپشن‌های پژو 2008، دیگنیتی پرایم و چری تیگو7 قطعی است و برای جک K7 هنوز کاتالوگ آن به صورت رسمی در وبسایت کرمان موتور قرار نگرفته است. بزرگ‌ترین نقطه ضعف پژو ۲۰۰۸ را باید سطح پایین تجهیزات رفاهی آن دانست، جایی که ایران خودرو برای کاهش قیمت نهایی، بسیاری از امکانات آن را حذف کرده است.

دیگنیتی پرایم و تیگو 7 آپشن‌های کاربردی و مناسبی مثل استارت دکمه ای، سیستم مالتی‌مدیا با مانیتور لمسی و 6 بلندگو، کروز کنترل، سقف پانوراما، دوربین 360 درجه، ترمز پارک برقی مجهز به اتوهلد، تنظیم برقی صندلی راننده، سنسور نور، سنسور باران، دی‌لایت، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، سیستم کنترل کشش (TCS)، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی (HAC)، سیستم کنترل سرعت در شیب (HDC)، ایربگ‌های راننده، سرنشین جلو و جانبی را به همراه دارند. نقاط برتری دیگنیتی پرایم بر تیگو7 شامل درب صندو‌ق‌بار برقی، دوربین ثبت وقایع رانندگی (Driving Recorder) ، چراغ مشایعت درب منزل، چراغ‌های جلو LED با قابلیت تنظیم ارتفاع اتوماتیک دانست و همچنین دیگنیتی نسبت به تیگو7 از امنیت بالاتری به دلیل وجود ترمزهای کمکی بیشتر برخوردار است. علاوه بر آن برای استفاده دیگنیتی در شرایط متفاوت سه نوع حالت رانندگی در نظر گرفته شده است، چیزی که در سایر خودروها دیده نمی شود.

خدمات پس از فروش

در بین چهار شرکت گروه بهمن، مدیران خودرو، کرمان موتور و گروه صنعتی ایران خودرو شاید بتوان بهمن را در ارائه خدمات پس از فروش یک سرو گردن بالاتر دانست. گروه بهمن با ارائه خدمات متمایز و خاص به مشتریان خود همواره در رتبه بالای رضایت مشتریان و خدمات پس از فروش قرار دارد. بهمن به تازگی با افتتاح مدرن ترن مرکز خدمات خودرویی کشور سعی در ارائه خدمات هر چه بهتر برای مشتریان خود دارد و از این طریق توانسته گوی سبقت را نسبت به رقبا برباید.

انتخاب سخت از بین چهار محصول

در بخش پایانی و با مرور ویژگی‌های هریک از این محصولات، بایستی بگوییم که دیگنیتی پرایم با توجه به طراحی به‌روزتر و متفاوت خود، بهترین گزینه برای خریداران است.  در بخش عملکرد فنی نیز تفاوت زیادی بین خودروهای موردنظر وجود ندارد. در زمینه گستردگی خدمات پس از فروش نیز دیگنیتی به پشتوانه و سابقه خوب گروه بهمن، دستِ برتر را دارد.

در مقابل دیگنیتی، چری تیگو 7 کیفیت ساخت پایین‌تری دارد و طراحی آن نیز قدیمی‌تر به نظر می‌رسد، در بحث فنی نیز دیگنیتی را می‌توان یک سر و گردن بالاتر از محصول مدیران خودرو و ایران خودرو قرار داد. اگر وضعیت نابسامان خدمات پس از فروش و کیفیت در کنار افت قیمت زیاد و بازار ضعیف نمونه‌های دست دوم تیگو 7 قرار دهیم، ارزش خرید چری تیگو 7 پایین‌تر از اکثر خودروهای حاضر در این رده قیمتی است و محصول تازه وارد بهمن موتور نیز نسبت به آن انتخاب منطقی‌تری است.

هر چهار خودرو، روی کاغذ ویژگی‌های نسبتاً مطلوبی دارند و می‌توانند نظر خریداران پرشماری را به خود جلب کنند اما نبایستی از نقش پرررنگ قیمت‌گذاری منطقی و رقابتی و همچنین خدمات پس از فروش گسترده در موفقیت یک خودرو، چشم‌پوشی کنیم. دیگنیتی پرایم با عرضه قیمت 750 میلیون و با اختلاف قیمتی 80 میلیونی با پژو 2008، 240 میلیونی با جک K7 و تیگو 7، معقول از سایر خودروها برای خرید است تا خریدار ایرانی، با قیمتی منطقی به خودروی این سگمنت دست پیدا کنند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها