کد خبر : 60986

اختصاصی خودروتک،

مقایسه چری تیگو 5 و بهمن دیگنیتی

مقایسه چری تیگو 5 و بهمن دیگنیتی

سرانجام گروه بهمن پیش‌ فروش دیگنیتی را آغاز کرد تا بعد از مدت‌ها بازار کراس‌اوورها دستخوش تغییر شود. اما این خودروی چینی علیرغم تمام توانایی‌هایش مسیر ساده‌ای برای موفقیت ندارد. چری تیگو 5 یکی از بزرگ‌ترین رقبای هم‌وطن او، انتظارش را می‌کشد.

به گزارش خودروتک ، دانگ‌فنگ بعد از قطع ارتباط با ایران‌خودرو به دلیل تحریم‌ها، بازگشت متفاوتی را تجربه کرد. در فرایند همکاری دوباره این برند سرشناس چینی، هدف‌گذاری روی تعامل با شرکت‌های خصوصی است.

ماحصل این استراتژی جدید آغاز همکاری با شرکت فردا موتور و کمی بعد همکاری با گروه بهمن بود.

شرکت بهمن که بعد از مزدا و فاو خلا بزرگی را برای ورود به بازار می‌دید سراغ دانگ‌فنگ رفت. اکنون نتیجه شراکت این دو خودروسازی محصولی است به اسم Dignity. خودرویی که البته توسط برند Fengon از زیرمجموعه‌های دانگ‌فنگ ساخته می‌شود و نام اصلی آن iX5 است.

شگرد دانگ‌فنگ برای جلوگیری از بروز مشکل با خودروسازان داخلی، تغییر لوگو و نام بوده است. به همین خاطر است که حالا آن را با نماد جدید و اسم جدید می‌بینیم.

چری تیگو 5؛ رقیب کهنه‌کار

یکی از پرفروش‌ترین شاسی‌بلندهای حال حاضر بازار چری Tiggo 5 است. خودرویی با طراحی و امکانات قابل قبول و البته مشخصات فنی معمولی. ویرایش اولیه این خودرو در زمستان سال 95 توسط مدیران خودرو مونتاژ شد.

در بهار 97 بود که فیس‌لیفت تیگو 5 با تغییراتی در آپشن‌ها معرفی شد. بد نیست بدانید به ‌دلیل حضور امکانات جدید، تیپ لاکچری آن به IL و تیپ اکسلنت آن نیز به IE تغییر نام داد.

مقایسه مشخصات فنی

مانند اغلب کراس‌اوورهای چینی موجود در ایران این دو خودرو نیز با سیستم انتقال قدرت FWD محور جلو تولید شده‌اند. اگرچه گیربکس هر دو نسخه CVT است ولی روی دیگنیتی حالت زمستان و اسپرت را هم مشاهده می‌کنیم. در قسمت خروجی پیشرانه این دیگنیتی است که علیرغم پیشرانه کوچک‌تر ولی به لطف توربوشارژ توانسته 148 اسب‌بخار نیرو تولید کند.

در حالی که رقیب با یک پیشرانه 2 لیتری تنفس طبیعی قدرتی 139 اسب‌بخاری دارد. اما جالب است که در قسمت شتاب صفر تا صد برتری دیگنیتی چندان ملموس نیست. چراکه رکورد این خودرو 13 ثانیه و رکورد تیگو 5 دقیقا 12.8 ثانیه ثبت شده است. خبر خوب برای دوست‌داران چری این است که کراس‌اوور فوق در قسمت سرعت نهایی به برتری قابل قبولی دست پیدا کرده است. رکورد 175 کیلومتر در ساعتی تیگو 5 در مقابل عدد 160 کیلومتر در ساعتی دیگنیتی قابل مقایسه نیست. اما در بحث فنی این دانگ‌فنگ بوده که نسبت به چری برتری یافته است.

دیگنیتی در هر 100 کیلومتر 7.3 لیتر سوخت مصرف می‌کند در حالی که تیگو 5 در همین پیمایش 9 لیتر سوخت می‌سوزاند. در مقایسه ابعاد می‌توان مشاهده کرد که دیگنیتی طویل‌تر و پهن‌تر است. چراکه طول و عرض آن به ترتیب 4685 و 1865 میلی‌متر شده. طول و عرض رقیب نیز به ترتیب 4506 و 1841 میلی‌متر شده است.

اما از نظر ارتفاع چری با قد 1740 میلی‌متر در مقابل قد 1645 میلی‌متری حریف کاملاً برتر است. یکی از دلایل اقبال تیگو 5 در بحث شتاب و سرعت نهایی 30 کیلوگرم وزن کمتر آن در قیاس با حریف است. لاستیک‌های انتخاب شده برای هر دو خودرو، سلایق مختلفی را هدف قرار داده‌اند.

آنچه زیر دیگنیتی می‌بینیم چهار حلقه لاستیک 235.50 میلی‌متری 18 اینچی است ولی زیر تیگو 5 لاستیک‌های 225.65 میلی‌متری 18 اینچی قرار داده شده است.

مقایسه آپشن‌ها

این بخش یکی از حساس‌ترین قسمت‌های مقایسه است. چراکه اغلب مشتریان خودروهای چینی، ملاک انتخاب خود را آپشن قرار می‌دهند. پس اجازه بدهید ابتدا امکاناتی که در هر دو خودرو به صورت مشترک دیده می‌شود را بررسی کنیم. تیگو 5 و دیگنیتی هر دو مجهز به کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و کنترل پایداری هستند.

در بخش تجهیزات ایمنی نیز در هر دو خودرو سیستم توزیع نیروی ترمز، ترمز ضدقفل و ترکز کمکی دیده می‌شود. سنسور جلو و عقب، سنسور باران و سنسور فشار باد تایر پکیج حسگرهای هر دو مدل را تکمیل کرده است. ازجمله آپشن‌های مشترک داخل کابین می‌توان به سیستم نقشه‌خوان و دوربین عقب اشاره کرد. هم‌چنین چراغ‌های نور روز و قابلیت اتولایت نیز در هر دو خودرو دیده می‌شود. از سوی دیگر باید به سیستم ورود و استارت بدون کلید اشاره کرد. آینه جانبی تاشو برقی، آینه جانبی با تنظیم برقی، آینه جانبی با گرمکن و البته سانروف نیز به صورت استاندارد روی این محصولات نصب شده‌اند.

در ادامه وقتی به بخش برتری آپشن‌ها می‌رسیم، آن وقت است که وجود سیستم کنترل سرعت در سرازیری دیگنیتی خودنمایی می‌کند.‌‌ هم‌چنین در این خودرو است که سیستم ترمز پارک برقی و اتوهلد وجود دارد. دیگنیتی 6 ایربگ دارد ولی تیگو 5 فقط 4 ایربگ دارد. کمربند ایمنی پیش‌کشنده، دوربین جانبی، دوربین 360 و تنظیم ارتفاع نور ازجمله دیگر برتری‌های این خودرو نسبت به رقیب است. استفاده از چراغ‌های LED روی دیگنیتی مدرن بودنش را نسبت به چراغ‌های هالوژن تیگو 5 نشان می‌دهد. باز هم در این محصول است که می‌توان ایزوفیکس صندلی و صندوق‌پران برقی را مشاهده کرد. دیگنیتی علاوه بر سانروف، سقف پانوراما نیز دارد.

مقایسه بازار

در حال حاضر قیمت نمایندگی دانگ‌فنگ دیگنیتی 749 میلیون و 500 هزار تومان است. در حالی که قیمت بازار چری تیگو 5 مدل IE معادل 610 میلیون تومان است. تردیدی نیست که بعد از حضور دیگنیتی در بازار، قیمت آن به مراتب افزایش پیدا می‌کند. از یک سو این خبر خوبی برای گروه بهمن نیست. چراکه با توجه به قدمت و سابقه چری در ایران، گران‌تر بودن دیگنیتی می‌تواند به ضررش تمام شود. از سوی دیگر این تازه‌وارد بازار می‌تواند نسبت به برتری آپشن‌ها و امکانات خودش امیدوار باشد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها