کد خبر : 60819

سایپا شاهین بهتر است یا ایران خودرو تارا؟

سایپا شاهین بهتر است یا ایران خودرو تارا؟

شاهین و تارا جدیدترین محصولات تولید داخل محسوب می‌شوند که خودروی سایپا به بازار راه پیدا کرده است.

به گزارش خودروتک به نقل از گسترش ، ایران خودرو و سایپا برای افزایش فروش محصولات خود و پر کردن خلا بازار اقدام به تولید دو محصول جدید با نام های شاهین و تارا کردند. سری اول شاهین در فروردین ۱۴۰۰ به دست صاحبانش رسید اما هنوز تارا به بازار خودرو وارد نشده است. با این وجود مشخص است که رقابت سنگینی بین این دو خودرو ایجاد خواهد شد.

البته این نکته را باید گفت که سایپا شاهین با نسخه دنده دستی به مشتریان خود تحویل داده شد اما تارا در هر دو نسخه دستی و اتوماتیک عرضه خواهد شد. با توجه به این که این روزها بسیاری از مردم به فکر خرید خودروی اتوماتیک هستند این عامل می‌توانید یک نقطه قوت برای تارا محسوب شود. هر چند که عامل مهم دیگر به بحث قیمت برمی‌گردد.

قیمت شاهین و تارا

خودروی شاهین با قیمت ۲۶۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به دست مشتریان خود رسید. این افراد در حقیقت از طریق قرعه کشی برنده این خودرو شدند. سیستمی که بسیاری از مسئولان و کارشناسان نسبت به آن انتقاد داشتند و روش مناسبی برای عرضه خودرو نمی‌دانستند. با این وجود همچنان در سال ۱۴۰۰ نیز عرضه خودرو با همین روش قرعه کشی ادامه دارد.

به دلیل عرضه خودرو با قیمت گذاری دستوری، نرخ ها بعد از رسیدن به بازار به شدت نجومی می شود. شاهین نیز از این قاعده مستثنی نیست. وقتی پای این خودرو به بازار باز شد فروشندگان برای آن قیمت های ۶۰۰ الی ۷۰۰ میلیون تومانی در نظر گرفتند. البته نعمت الله کاشانی نسب نائب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در خصوص خرید و فروش خودروهای جدید مانند شاهین با قیمت های نجومی در بازار می‌گوید: «تاکنون هیچ خرید و فروشی در خصوص شاهین انجام نشده و قیمت این خودرو در بازار آزاد نامشخص است. قیمت‌هایی که در خصوص این خودرو در بازار وجود دارد قیمت منطقی و دقیق نیست.» اما آنطور که خبرنگار گسترش نیوز پیگیری کرده است خرید و فروش این خودرو با قیمت ۷۰۰ میلیون تومان نیز در بازار آزاد انجام شده است و مشتری برای آن وجود دارد.

این که قیمت خودرویی مانند شاهین در بازار آزاد حدود ۷۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده صحیح است یا خیر را نمی‌توان به صورت قطعی پاسخ داد. چرا که همه چیز به شرایط عرضه خودرو بازمی‌گردد. در صورتی که عرضه با قیمت معقول بر حسب نرخ تمام شده صورت می‌گرفت و میزان آن نیز به اندازه کافی بود شاید شاهد چنین ارقامی نبودیم.

اما در خصوص خودروی شاهین هنوز نمی توان به صورت قطعی اظهار نظر کرد که این خودرو با چه قیمتی در بازار عرضه می‌شود. البته اخیرا قیمت تمام شده  نسخه دستی این خودرو از طریق اطلاعات موجود در سایت کدال کشف شد. آنطور که مشخص شده قیمت تارا دنده ای ۲۵۵ میلیون و ۹۱۶ هزار و ۶۶۶ تومان است. بنابراین به نظر می‌رسد که نرخ این خودرو در بازار نیز پس از عرضه در حدود شاهین باشد. با توجه به شباهت های زیاد این دو خودرو هم در قیمت و هم در مشخصات فنی باعث شود که هر خودرو قیمت پایین تری در بازار داشته باشد در مقابل مشتریان بیشتری را به سمت خود جذب کند.

آشنایی با امکانات و مشخصات شاهین و تارا

شاهین با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو روانه خیابان های کشور خواهد شد. حداکثر توان این پیشرانه ۱۱۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور آن ۱۶۵ نیوتن.متر است. از جمله امکانات رفاهی شاهین نیز می توان به مواردی نظیر سانروف، دو کیسه هوا، چراغ های دی لایت، سنسور نور، نمایشگر لمسی، ترمزهای دیسکی، استارت دکمه ای، سیستم تهویه هوای اتوماتیک، فرمان برقی، آینه های تاشوی برقی، و سنسور پارک به همراه دوربین دید عقب اشاره کرد. با توجه به تمام این موارد به نظر می رسد که شاهین از لحاظ امکانات رفاهی در سطح مناسبی قرار دارد و می تواند نیاز اکثر افراد را برقرار کند.

تارا نیز از پیشرانه ec۵ بهره می برد که حداکثر توان آن ۱۱۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۵۰ نیوتن.متر دارد. از لحاظ پیشرانه تقریبا این خودرو با شاهین تقریبا در یک سطح قرار دارند هرچند که میزان گشتاور شاهین ۱۵ نیوتن.متر بیشتر است.

از لحاظ امکانات نیز تارا در سطح قابل قبولی همانند شاهین قرار دارد. از جمله امکانات مهم این خودرو می توان به استارت دکمه ای، کروز کنترل، فرمان برقی، سنسور پارک و دوربین دید عقب، سنسور نور و باران، تریم چرم و پارچه، سیستم تهویه الکتریکی، صندلی راننده برقی، نمایشگر لمسی، سانروف و ۴ کیسه هوا اشاره کرد.

جمع بندی

شاهین و تارا هر دو جزو سدان هایی محسوب می شوند که می توانند بازار خودرو را تا حدودی متحول کنند. همچنین با توجه به این که امکانات و سطح مشخصات فنی این خودرو تقریبا یکسان است به نظر می رسد که خریداران با توجه به سلیقه و البته قیمت نهایی انتخاب خود را انجام دهند. قیمت این روزها به یکی از مهم ترین فاکتورها در شرایط فعلی بازار خودرو برای خرید تبدیل شده است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها