کد خبر : 59892

اختصاصی خودروتک؛

مقایسه سایپا شاهین و دنا پلاس توربو

مقایسه سایپا شاهین و دنا پلاس توربو

روز گذشته (26 اسفند 99) اولین سری از خودروی پرحاشیه سایپا شاهین به مشتریان تحویل شد. سایپا شاهین در حالی راهی بازار می‌شود که جدی‌ترین رقیب آن یعنی دنا پلاس توربو انتظارش را می‌کشد.

به گزارش خودروتک ، خودروی جدید سایپا در شرایطی پای به میدان می‌گذارد که بازار خودرو یکی از بی‌رمق‌ترین ایام خود را پیش روی می‌گذارد.

البته تحویل این خودرو درست در روزهای پایانی سال 99 اقدامی هوشمندانه برای جلوگیری از واکنش روانی بازار به قیمت آن بوده است.

چراکه در ادامه زمانی برای تعیین قیمت و خرید و فروش آن وجود ندارد. بنا بر این شاهین با آرامش بیشتری سال جدید را استارت خواهد زد.

در آن سوی میدان دنا پلاس توربوشارژ را می‌بینیم که زیر سایه برادر تازه‌وارد اتوماتیک خود روزهای خوبی را پشت می‌گذراند ولی افزایش شدید قیمت‌ها دامان این محصول ایران‌خودرو را نیز گرفته است.

مقایسه فنی

در حال حاضر سایپا شاهین تنها با جعبه‌دنده دستی عرضه می‌شود. به همین دلیل است که برای رعایت تعادل در این مقایسه مجبور هستیم دنا پلاس توربو نسخه دنده دستی را مقابل آن قرار دهیم. این تنها شباهت دو خودرو نیست. هم شاهین و هم دنا از گیربکس 5 سرعته بهره می‌برند.

از سوی دیگر در پیشرانه هر دو خودرو نیز فناوری توربوشارژ دیده می‌شود. با این تفاوت که قدرت دنا 150 اسب‌بخار و قدرت شاهین 110 اسب‌بخار است. این تفاوت 40 اسب‌بخاری را نمی‌توانیم بی‌ارتباط با اختلاف حجم موتور دو خودرو تلقی کنیم.

چراکه شاهین با پیشرانه 1.5 لیتری توربو عرضه می‌شود و دنا با پیشرانه 1.7 لیتری توربو. این اختلاف در بحث گشتاور بیشتر قابل مشاهده است. جایی که شاهین به 165 نیوتن‌متر دست پیدا کرده و دنا به 215 نیوتن‌متر.

با اینکه می‌دانیم شتاب صفر تا صد دنا پلاس حدود 10 ثانیه است ولی اطلاعاتی درباره شتاب صفر تا صد شاهین در دست نیست ولی پیش‌بینی می‌کنیم این عدد کمتر از 12 ثانیه نباشد. البته این را می‌دانیم که سرعت نهایی دنا حدود 205 کیلومتر در ساعت و سرعت نهایی شاهین حدود 190 کیلومتر در ساعت است.

بررسی طول، عرض و ارتفاع خودرو اطلاعات جالبی در اختیار مشتری قرار می‌دهد. به‌عنوان مثال دنا خودروی طویل‌تری است ولی این شاهین است که عرض و ارتفاع بیشتری دارد. نمی‌توان توان پایین پیشرانه را به گردن وزن شاهین انداخت. چراکه هر دو خودرو تقریباً 1260 کیلوگرم وزن دارند.

مقایسه آپشن‌ها

در بحث آپشن رقابت نزدیکی بین دو خودرو شکل می‌گیرد. هر دو محصول کروز کنترل دارند و هر دو از سیستم فرمان هیدرولیکی استفاده می‌کنند؛ اما این ایران خودرو بوده که برای دنا از روکش چرم روی فرمان استفاده کرده است.

با این حال فرمان شاهین و دنیا از دکمه‌های کنترلی بهره می‌برد.

اگرچه در قسمت ترمز هر دو خودرو مجهز به فناوری EBD و ABD هستند ولی ترمز کمکی فقط روی شاهین دیده می‌شود؛ اما در مقابل برتری دنا را باید در فناوری کمربند ایمنی مالتی‌پلکس پیدا کرد.

وضعیت بازار و رقبا

در حال حاضر شاهین از سوی سایپا 267 میلیون و دنا پلاس توربو دنده‌ای از سوی ایران‌خودرو 270 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.

این اعداد نشان می‌دهد که هر دو خودرو تقریباً در یک کلاس قیمتی قرار دارند. با این حال نباید از سومین رقیب مهم یعنی تارا نیز غافل شد.

 

مدل

دنا پلاس توربو

شاهین

کلاس

سدان

سدان

گیربکس

5 سرعته دستی

دستی

محور متحرک

دیفرانسیل جلو

دیفرانسیل جلو

تعداد و آرایش سیلندر/سوپاپ

4 خطی/16

4 خطی/16

حجم موتور سی‌سی

1648

1500

قدرت (اسب‌بخار/دور در دقیقه)

150/5500

108/6000

گشتاور (نیوتن‌متر/دور در دقیقه)

215/2200

165/4000

حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)

205

190

شتاب 0 تا 100 کیلومتر (ثانیه)

10

نامعلوم

طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر)

1460/1720/4559

1501/1768/4460

وزن خالص (کیلوگرم)

1200

1260

مشخصات تایر

205/50R16

185/65R15

مصرف ترکیبی (لیتر)

7.9

7.6

استاندارد آلایندگی

یورو 4

یورو 5

حجم مخزن سوخت (لیتر)

60

47

کیسه هوا

4 عدد (راننده و سرنشین جلو و جانبی)

2 عدد راننده و سرنشین جلو

سیستم‌های ترمز و پایداری

ترمز ضد قفل ABS و EBD - ترمز جلو دیسکی خنک شونده - ترمز عقب دیسکی

ترمز ضد قفل ABS و ESC - ترمز جلو دیسکی - عقب کاسه‌ای

سیستم‌های امنیتی

سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر) - سیستم هشداردهنده مرکزی ورود غیرمجاز - دوربین دید عقب - هشداردهنده موانع عقب - سیستم عیب‌یابی هوشمند (مالتی پلکس) - قفل مرکزی با ریموت کنترل رادیویی - کمربندهای ایمنی جلو سه‌نقطه‌ای با قابلیت تنظیم ارتفاع

سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر) - قفل مرکزی - کمربندهای ایمنی با یادآور صوتی - مجهز به ایربگ راننده دو مرحله‌ای - ورود و استارت بدون کلید - سنسور پارک عقب

سیستم‌های فرمان و هدایت

روکش چرمی با دوخت قرمز برای فرمان/فرمان‌پذیری فعال/دکمه کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان/ کروز کنترل بر روی فرمان

سیستم فرمان برقی با کنترل حساس به سرعت/دکمه کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان

سیستم تهویه مطبوع

کنترل دستی

کنترل دستی

سیستم صوتی تصویری و مالتی مدیا

مانیتور مالتی مدیا تصویری لمسی با رهیاب (GPS) و بلوتوث موبایل - بلندگوهای جلو و عقب - تیوتر

مالتی مدیای ۷ اینچی + CD Player با قابلیت پخش MP۳ و پورت USB

سیستم صندلی

جابه‌جایی صندلی راننده و سرنشین جلو به‌صورت تمام برقی (8 حرکته) - امکان نصب صندلی کودک در صندلی عقب (Isofix) - پشت سری صندلی‌های جلو با تنظیم ارتفاع و زاویه - دسترسی به صندوق‌عقب از داخل - زیر آرنجی جلو و عقب

صندلی با تنظیم‌کننده ارتفاع و کورس

سیستم آینه و شیشه‌ها

تنظیم برقی آینه‌ها با گرم‌کن/ شیشه‌بالابر جلو و عقب برقی

آینه‌های جانبی راهنمادار/ شیشه‌بالابر جلو و عقب برقی

سیستم روشنایی

مه شکن جلو

چراغ‌های جلو با سیستم چراغ روز روشن

سایر امکانات

سانروف - کروز کنترل - دوربین دنده‌عقب

ایموبلایزر/ مجهز به سیستم پایش فشار باد لاستیک/ سنسور پارک عقب/ مجهز به سیستم کنترل کننده الکتریکی خودرو/ ورود و استارت بدون کلید

 

 

 

 

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها