کد خبر : 59387

پژو 206 بخریم یا تیبا 2 ؟ + قیمت

پژو 206 بخریم یا تیبا 2 ؟ + قیمت

پژو ۲۰۶ نخستین بار سال ١٣٨٠ وارد ایران شد اما بعد از گذشت ٢٠ سال، ایران‌خودرو تولید و پیش‌فروش این محصول را ادامه می‌دهد. عرضه تیبا ۲ هم از سال ٩٣ توسط سایپا آغاز شد تا این مدل در کنار پژو ۲۰۶ و پراید ١١١ از ارزان‌ترین خودروهای هاچ‌بک در بازار باشند

به گزارش خودروتک به نقل از باشگاه خبرنگاران ، تیبا ۲ و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از خودروهای هاچ‌بک بازار محسوب می‌شوند. احتمالا شنیده‌اید که به سمند، تندر ۹۰، پژو پرشیا و حتی پژو ۴۰۵، خودرو پدر‌ها می‌گویند.

درعوض تیبا ۲ و پژو ۲۰۶ از محبوب‌ترین خودرو‌های هاچ‌بک برای جوان‌ها، به‌شمار می‌آیند.

اگر از بین تیبا ۲ و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ قصد انتخاب داشته باشید، مقایسه مشخصات فنی، هزینه‌های نگهداری از آنها و نرخ این دو محصول، می‌تواند در انتخاب نهایی کمک‌کننده باشد.

مقایسه مشخصات فنی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیبا ۲

تیبا ۲ برخلاف تصور عمومی، حداقل روی کاغذ موتور قوی‌تری نسبت به ۲۰۶ تیپ ۲ دارد. حجم موتور تیبا ۲، ۱/۵ لیتر و حجم موتور ۲۰۶ تیپ ۲، ۱/۴ لیتر است. این را هم باید اضافه کنیم که شتاب صفر تا ۱۰۰ خودرو ایرانی برتری دیگری مقابل ۲۰۶ تیپ ۲ محسوب می‌شود. شتاب صفر تا ۱۰۰ تیبا ۲ حدود ۱۳ ثانیه برآورد شده که نسبت به ۲۰۶ تیپ ۲، یک ثانیه کمتر است.

۲۰۶ تیپ ۲ درعوض مصرف سوخت کم‌تر و باک بزرگتری دارد. در ۱۰۰ کیلومتر، ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۶/۴ لیتر بنزین می‌سوزاند و این عدد برای تیبا ۲ حدود ۶/۹ لیتر است که این موضوع به قول معروف از اشتهای بیشتر تیبا ۲ در مصرف سوخت حکایت دارد. همچنین هر دو خودرو دارای حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت و گیربکس پنج دنده‌ای هستند.

مقایسه هزینه‌های قطعات و نگهداری پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیبا ۲

 

مقایسه مشخصات فنی

تیبا ۲

۲۰۶ تیپ ۲

حجم موتور

۱/۵ لیتر ۱/۴ لیتر

حداکثر قدرت

۸۷ اسب بخار ۷۵ اسب بخار

شتاب صفر تا ۱۰۰

۱۳ ثانیه ۱۴ ثانیه

حداکثر سرعت

۱۷۰ کیلومتر بر ثانیه ۱۷۰ کیلومتر بر ثانیه

حجم باک

۴۱ لیتر ۵۰ لیتر

گیربکس

پنج دنده‌ای پنج دنده‌ای

مصرف سوخت

۶/۹ کیلومتر بر ساعت ۶/۴ کیلومتر بر ساعت

 

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیبا ۲ بعد از پراید، خودرو‌های کم‌خرج حاضر در بازار محسوب می‌شوند. مثلا اگر تعویض فیلتر بنزین، فیلتر هوا و فیلتر روغن برای اتومبیلی مثل رنو تندر ۹۰ حدود ۲۲۰ هزار تومان تمام شود، در تیبا ۲ روی هم تعویض این سه فیلتر تقریبا ۱۲۰ هزار تومان خرج برمی‌دارد و راننده‌های ۲۰۶ تیپ ۲ هم باید برای این کار حدود ۱۴۰ هزار تومان کنار بگذارند. از بین ۲۰۶ تیپ ۲ و تیبا ۲، طبق انتظار خرج خودرو ایرانی در بسیاری از آیتم‌ها کم‌تر است.

تعویض هر چهار شمع موتور در تیبا ۲ تقریبا ۱۴۸ هزار تومان هزینه دارد و این رقم برای ۲۰۶ تیپ ۲، ۲۰۸ هزار تومان است. یا مثلا تسمه تایم پژو ۳۴۲ هزار تومان نرخ دارد و برای تیبا کمتر از ۲۸۰ هزار تومان آب می‌خورد. خلاصه که خرج‌های دم‌دستی ۲۰۶ تیپ ۲ از تیبا ۲ بیشتر است. هرچند ناگفته نماند که این تفاوت قیمت‌ها، اصلا چشمگیر نیستند که بخواهند برتری خاصی برای تیبا ۲ به‌حساب بیایند. حتی تعویض قطعاتی در تیبا ۲ مثل لنت ترمز و رادیاتور آب، ممکن است خرج بیشتری روی دست صاحبان آنها بگذارد.

تیبا ۲ و ۲۰۶ تیپ ۲ نیز مثل همه اتومبیل‌ها، خرج‌های اساسی هم دارند. تعویض دیسک و صفحه یکی از همین خرج‌ها است که اتفاقا تفاوت قابل ملاحظه‌ای در دو خودرو تیبا ۲ و ۲۰۶ تیپ ۲ دارد. یعنی هنگامی که دو خودرو تیبا ۲ و ۲۰۶ تیپ ۲ باهم سراغ تعویض دیسک و صفحه بروند، راننده ۲۰۶ متحمل هزینه دو برابری می‌شود. تعویض دیسک و صفحه در خودرو تیبا ۲ حدود ۸۵۰ هزار تومان، آن هم بدون احتساب دستمزد مکانیک آب می‌خورد. در حالی که هزینه این کار برای ۲۰۶ تیپ ۲ به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هم می‌رسد.

۲۰۶ تیپ ۲ و تیبا ۲ در بخش لاستیک وضعیت مشابهی دارند. هزینه تهیه یک جفت لاستیک برای برای هر دو اتومبیل از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان (لاستیک ایرانی) تا سه میلیون و ۱۸۰ هزار تومان (لاستیک انگلیسی) است.

مقایسه قیمت قطعات

تیبا ۲

۲۰۶ تیپ ۲

فیلتر بنزین

۳۵ هزار تومان

۴۰ هزار تومان

فیلتر روغن

۳۸ هزار تومان

۵۷ هزار تومان

فیلتر هوا

۴۳ هزار تومان

 

۴۶ هزار تومان

تسمه تایم

۲۷۶ هزار تومان

۳۴۲ هزار تومان

شمع موتور

۳۷ هزار تومان

۵۲ هزار تومان

واشر سرسیلندر

۱۱۴ هزار تومان

۲۸۵ هزار تومان

رادیاتور آب

۵۴۸ هزار تومان

۴۱۳ هزار تومان

دینام

یک میلیون و ۸۸۰ هزار تومان

یک میلیون و ۹۹۵ هزار تومان

دسیک و صفحه

۸۵۵ هزار تومان

یک میلیون و ۵۹۶ هزار تومان

لنت ترمز عقب

۲۲۳ هزار تومان

۱۸۹ هزار تومان

کمک فنر جلو سمت چپ

۳۶۰ هزار تومان

۵۲۵ هزار تومان

سوزن انژکتور

۳۲۰ هزار تومان

۳۶۵ هزار تومان

در عقب سمت راست

یک میلیون و ۷۶۰ هزار تومان

یک میلیون و ۷۱۰ هزار تومان

سپر جلو

۳۹۹ هزار تومان

۴۴۵ هزار تومان

لاستیک

یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا سه میلیون و ۱۸۰ هزار تومان

یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا سه میلیون و ۱۸۰ هزار تومان

 

مقایسه نرخ پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیبا ۲

تیبا ۲ مدل امسال حدود ۱۳۰ میلیون تومان در بازار فروخته می‌شود و در نمایندگی‌های سایپا هم ۹۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. درباره تیبا هاچ‌بک پلاس نیز درجریان باشید که فروش آن در نمایندگی‌ها فعلا متوقف شده و در بازار حول‌وحوش ۱۴۰ میلیون تومان معامله می‌شود. اما پژو ۲۰۶ تیپ ۲ تقریبا ۱۹۰ میلیون تومانی نرخ دارد و بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان گران‌تر است. بالا پایین کردن قیمت‌ها مشخص می‌کند که پژو ۲۰۶ مدل سال ۹۴، قیمتی برابر با تیبا تولید امسال دارد.

تیبا هاچ‌بک دست‌دوم، مدل سال ۹۵ بازه قیمتی گستر‌ده‌ای دارد، اما اگر مبنا را خودرو‌هایی با کارکرد کمتر از ۱۰۰ هزار کیلومتر قرار بدهیم، نرخ آن باید بین ۹۴ میلیون تومان تا ۱۰۰ میلیون تومان باشد. خودرو‌های ۲۰۶ سال ۹۵ هم باید بین ۱۳۹ میلیون تومان تا ۱۴۹ میلیون تومان قیمت‌گذاری شوند.

مقایسه قیمت

تیبا ۲

۲۰۶ تیپ ۲

مدل سال ۹۹

۱۳۰ میلیون تومان

۱۹۰ میلیون تومان

مدل سال ۹۵

۹۴ میلیون تومان تا ۱۰۰ میلیون تومان

۱۳۹ میلیون تومان تا ۱۴۹ میلیون تومان

مدل سال ۹۳

۸۴ میلیون تومان تا ۸۹ میلیون تومان

۱۲۱ میلیون تومان تا ۱۳۱ میلیون تومان

 

تیبا ۲ و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در بسیاری از آیتم‌ها تفاوت‌های محسوسی باهم ندارند. شاید خرج‌های نسبتا کمتر محصول ایرانی، باعث شود تا گزینه اقتصادی‌تر و حتی بهتری در مقایسه با ۲۰۶ به‌نظر بیاد. هنوز هم افرادی هستند که با وجود داشتن توانایی مالی، به‌جای خریدن پژو ۲۰۶، سراغ تیبا ۲ می‌روند. در مقابل تفاوت‌های ظاهری، داشتن ایمنی بالاتر مثل سیستم قطع خودکار سوخت در هنگام حوادث و در یک کلام نام پژو، باعث می‌شود تا گروهی دیگر حاضر به پرداخت هزینه بیشتری برای خرید ۲۰۶ تیپ ۲ باشند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها