کد خبر : 57667

دنا بخریم یا پژو پارس؟

دنا بخریم یا پژو پارس؟

مشخصات فنی دنا و پژو پارس در این گزارش آمده است تا به کمک آن‌ها بتوانید خودرو مناسب مورد نظر خود را انتخاب کنید.

به گزارش خودروتک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،سدان‌های نسبتا اقتصادی ایران خودرو که با ۴۰۵ شروع و در حال حاضر به خانواده دنا ختم شده‌اند، جایگاه بالایی در بازار محدود خودروی کشور به دست آورده‌اند.

2 محصول دنا و پژو پارس، ازجمله مهم‌ترین بازیگران این کلاس خودرویی در ایران به شمار می‌روند و مشتریان توجه ویژه‌ای به آن‌ها نشان می‌دهند؛ به‌خصوص فقدان سدان‌های به‌روزتر خارجی، حلقه انتخاب را برای مشتریان ایرانی تنگ‌تر ساخته است.

به هر صورت، در این گزارش  2 سدان پرفروش ایران خودرو را مقابل یکدیگر قرار داده‎‌ایم و به «مقایسه دنا و پژو پارس» پرداخته‌ایم.

معرفی دنا

قطعا همه ما با سمند به‌عنوان نخستین خودروی ملی آشنا هستیم. شرکت ایران خودرو مدل سمند را بر اساس پلتفرم پژو ۴۰۵ طراحی و تولید کرد و با توجه به‌ صرفه اقتصادی فراوان سرمایه‌گذاری روی این پلتفرم، ترجیح داد تا تولیدات جدید خود را نیز بر اساس همین مدل روانه بازار کند.

در همین راستا،  دنا  به‌عنوان دومین فیس‌لیفت سمند راه خود را به‌سوی بازار کشور پیدا کرد و از سال ۹۳ تاکنون نقشی مهم در تکمیل سبد مدل‌های سواری میان‌قیمت ایران خودرو ایفا کرده است. ایکو دنا به پیشرانه ۱.۷ لیتری ef7 تجهیز شده است و از لحاظ فنی تفاوتی با سمند ef7  ندارد.

معرفی پژو پارس

پژو پارس نیز قطعا معرف حضور تمامی مشتریان ایرانی است. این خودرو، نسخه فیس‌لیفت و لوکس‌تر پژو ۴۰۵ است و از همان ابتدا خود را به‌عنوان یک اتومبیل اقتصادی تشریفاتی در ذهن خریداران ایرانی جای داده است. پژو پارس طی سال ۷۹ تحت عنوان پرشیا دیده به جهان گشود و ظاهری نزدیک به پژو ۴۰۶ فرانسوی را به نمایش گذاشت. این خودرو آن‌قدر در نظر مشتریان ایرانی جذاب جلوه کرد که حتی پس از گذشت بیش از ۲۰ سال از آغاز فروش آن، هم‌چنان با حداقل تغییر نسبت به مدل‌های اولیه در دسترس متقاضیان قرار می‌گیرد.

 

 البته از لحاظ باطنی، شرکت ایران خودرو مدل‌های مختلفی از پژو پارس را در این سال‌ها به تولید رسانده است که برخی از آن‌ها هم‌چنان مشغول به خدمت هستند و برخی دیگر، دوران بازنشستگی را پشت سر می‌گذارند. در این بین، پژو پارس LX مجهز به موتور TU5، یکی از خوش‌فروش‌ترین مدل‌های پژو پارس محسوب می‌شود و به دلیل نزدیکی قیمت آن به دنا معمولی، ممکن است مشتریان در انتخاب یکی از این دو دچار شک و تردید شوند. به همین علت، در ادامه مطلب پژو پارس ال ایکس و دنا معمولی را موردمقایسه قرار خواهیم داد.

مقایسه دنا با  پژو پارس از لحاظ طراحی

اختلاف قدمت طراحی این دو خودرو، به حدود بیش از ده سال می‌رسد؛ بنابراین مسلما دنا که طی دهه نود روانه بازار شده است، چهره‌ای نسبتا به‌روز و جوان‌پسندتر از پژو پارس را ارائه می‌دهد. طرح چراغ‌ها و جلوپنجره دنا از خشونتی نسبتا گیرا بهره می‌برد و می‌توان المان‌های مدرن بیشتری در چهره آن پیدا کرد.

با این وجود، پژو پارس نیز که از شباهت بسیاری به پژو ۴۰۶ فرانسوی برخوردار است، چندان دست‌وپابسته ظاهر نشده و طی این سال‌ها توانسته است خود را به‌عنوان یک خودروی باشخصیت و با‌پرستیژ به خریداران داخلی معرفی کند.

بررسی فنی دنا

پژو پارس آن‌قدر پرطرف‌دار است و ظاهر نسبتا ساده آن برای مشتریان ایرانی، جذاب جلوه می‌کند که باید گفت این خودرو مهره مار دارد و علی‌رغم تمام کاستی‌های بصری، هم‌چنان می‌تواند از مشتریان ایرانی دل ببرد. به‌طورکلی، دنا از طراحی خوشایندتری سود می‌برد و از این لحاظ، نسبت به پژو پارس برتری دارد؛ اما پژو پارس نیز همان‌طور که اشاره شد، طرف‌داران زیادی در ایران دارد و هم‌چنان پرستیژ ظاهری خود را در نظر خریداران داخلی حفظ کرده است.

مقایسه دنا با پژو پارس از نظر طراحی داخلی

اختلاف ظاهر پژو پارس و دنا در طراحی کابین بیش‌ازپیش هویدا می‌شود؛ چراکه دنا از طرح نسبتا نوین داشبورد به سبک برخی محصولات قدیمی‌تر هیوندای سود می‌برد و جلوه‌های بصری فضای داخلی آن، به‌مراتب چشم‌نوازتر از پژو پارس به نظر می‌رسد. کنسول میانی داشبورد، مجهز به نمایش‌گر تصویری با دریچه‌های هواکش عمودی و نیز سبک طراحی تودری‌های دنا بسیار جذاب‌تر از ادوات کابین پژو پارس دیده می‌شوند.

مواد به‌کاررفته در ساخت متعلقات کابین هر دو خودرو، از جنس پلاستیک خشک است و کیفیت آن‌ها نامرغوب ارزیابی می‌شود. از سوی دیگر، گرچه فاصله بین محور چرخ‌های این دو خودرو تفاوت چندان قابل‌توجهی نسبت به یکدیگر ندارد، اما عرض بیشتر دنا منجر به فضای جادارتر آن به‌ویژه از نظر محدوده شانه‌های سرنشینان خواهد شد. با این حال، ۴ تا ۵ سرنشین بزرگسال به‌راحتی می‌توانند از کابین هر دو خودرو استفاده کنند. در بحث فضای صندوق نیز دنا گشاده‌دست‌تر ظاهر شده است و ظرفیت ۵۰۰ لیتری محفظه بار خود را به رخ فضای ۴۷۰ لیتری پژو پارس می‌کشد.

 درمجموع، باید گفت دنا از لحاظ طراحی کابین، یک سروگردن بالاتر از پارس قرار دارد و برنده مقایسه دنا و پژو پارس از لحاظ طراحی داخلی شمرده می‌شود.

مقایسه فنی دنا با  پژو پارس

پژو پارس تاکنون با چند نوع پیشرانه متفاوت در اختیار مشتریان داخلی قرار گرفته است که در این بین، مدل ال ایکس مجهز به موتور ۱۶سوپاپ tu5 قادر به تولید ۱۰8 اسب‌بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن‌متر گشتاور است.

در سوی دیگر، دنا به موتور EF7 مسلح شده است و ۱۱۵ اسب‌بخار قدرت و ۱۵7 نیوتن‌متر گشتاور ارائه می‌دهد. علی‌رغم برتری فنی دنا روی کاغذ نسبت به پژو پارس، اما باید گفت که شتاب صفرتاصد این دو سدان داخلی تفاوت چندانی نسبت به یکدیگر ندارد و حتی رقم رسمی درج‌شده در کاتالوگ پژو پارس، حدود سه دهم ثانیه سریع‌تر از شتاب دنا معمولی عنوان شده است.

جدول زیر، تمامی مشخصات فنی پژو پارس و دنا را به اطلاع شما خواهد رساند:

مدل خودرو

پژو پارس LX 

دنا معمولی

پیشرانه  

۴ سیلندر TU5

۴ سیلندر EF7

حجم موتور

1587 سی‌سی

1646 سی‌سی

حداکثر قدرت

108 اسب‌بخار

115 اسب‌بخار

حداکثر گشتاور

142 نیوتن‌متر

157 نیوتن‌متر

گیربکس

5 سرعته دستی 

5 سرعته دستی

مصرف سوخت(ترکیبی)

7.5 لیتر

7.74 لیتر

شتاب صفرتاصد

13.2 ثانیه 

13.5 ثانیه

وزن (کیلوگرم) با مخزن سوخت پر

1185

1258

مقایسه دنا با  پژو پارس از لحاظ آپشن‌های رفاهی

گرچه وجود تجهیزاتی هم‌چون کروزکنترل، تنظیمات برقی صندلی و نمایش‌گر لمسی کفه ترازو را در بحث تجهیزات رفاهی به سمت دنا سنگین خواهد کرد‌، اما در سایر موارد، اختلاف فاحشی میان این دو فرزند پژو ۴۰۵ مشاهده نمی‌شود‌. با مطالعه جدول زیر، می‌توانید به‌طور کامل نسبت به آپشن‌های رفاهی پژو پارس آگاهی پیدا کنید:

مدل خودرو 

پژو پارس LX 

دنا معمولی

چراغ

چراغ مه‌شکن در جلو و عقب، نقشه‌خوان، چراغ نقشه‌خوان – چراغ خطر سوم – چراغ‌های سقفی جلو و عقب – چراغ داخل داشبورد

دارای چراغ های LED جلو و عقب – چراغ مه‌شکن جلو و عقب – چراغ نقشه‌خوان – چراغ خطر سوم – چراغ‌های سقفی جلو و عقب – چراغ داخل داشبورد – تنظیم زاویه نور چراغ‌‌های جلو از داخل

سیستم‌های مالتی‌مدیا 

رادیوپخش

سیستم صوتی با شش اسپیکر-هندزفری

صفحه‌نمایش 

– 

7 اینچی لمسی

رینگ

رینگ آلومینیومی یا فولادی 15 اینچ

 

کد کلاس 70101: رینگ آلومینیومی 15 ، کد کلاس 70112-70115-70117-70118 -70123: رینگ فولادی 15

آینه

آینه‌های جانبی راهنمادار و تاشونده برقی

آینه‌های جانبی برقی، راهنمادار و تاشونده اتوماتیک

تهویه مطبوع

تنظیم اتوماتیک

تنظیم اتوماتیک – کانال تهویه برای سرنشینان عقب

صندلی 

تنظیم برقی پشتی صندلی‌‌های جلو

جابه‌جایی صندلی‌‌های راننده و سرنشین جلو به‌صورت برقی – امکان نصب صندلی کودک در صندلی عقب (دارای استاندارد Isofix ) – پشت‌سری صندلی‌های جلو با تنظیم ارتفاع و زاویه – دسترسی به صندوق‌عقب از داخل _ زیرآرنجی جلو و عقب

شیشه 

شیشه‌بالابرهای برقی جلو و عقب

شیشه‌بالابرهای برقی جلو و عقب

سیستم هشداردهنده

سیستم هشدار موانع در عقب

سیستم هشداردهنده هوشمند مرکزی ورود غیرمجاز – هشداردهنده موانع عقب با نمایش گرافیکی

سایر امکانات

فرمان هیدرولیک، مجهز به کلیدهای کنترلی، بازکن درب صندوق عقب از داخل اتاق

فرمان هیدرولیک مجهز به کلیدهای کنترلی، ستون فرمان تلسکوپی(جمع شونده) – کروز کنترل، بازکن درب صندوق عقب از داخل اتاق – آنتن اکتیو، سیستم روشنایی موقت در محیط‌‌های تاریک

مقایسه ایمنی دنا با  پژو پارس

در این خصوص، نمی‌توان هیچ نظری مبتنی بر تست‌های ایمنی رسمی این دو خودرو ارائه داد؛ چراکه اصلا هیچ موسسه معتبری این دو را تحت شرایط آزمون ایمنی قرار نداده است.

با این وجود، به دلیل تشابه پلتفرم و تجهیزات ایمنی موجود در دو سدان موردنظر، می‌توان انتظار سطح ایمنی مشابهی را از دنا و پژو پارس داشت. البته به دلیل طراحی قدیمی پلتفرم و سطح اندک تجهیزات ایمنی این دو سدان داخلی نسبت به خودروهای مدرن، نباید دل به ایمنی بالای دنا و پژو پارس بست.

مدل خودرو  

پژو پارس  LX

دنا

تجهیزات ایمنی و حفاظت

سیستم ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت، اتولاک، مسترلاک، قفل میکروسوییچی درها، اخطار سرقت با بوق، اتوفلاشر

سیستم ضدسرقت (ایموبیلایزر) – سیستم هشداردهنده هوشمند مرکزی ورود غیرمجاز – سیستم عیب‌یابی هوشمند (مالتی‌پلکس) – قفل مرکزی با ریموت کنترل رادیویی – کمربندهای ایمنی جلوی سه‌نقطه‌ای با قابلیت تنظیم ارتفاع – سیستم کنترل بخار بنزین 

کیسه‌هوا  

دو عدد (راننده و سرنشین جلو )

دو عدد (راننده و سرنشین جلو)

سیستم ترمز  

ترمز EBD،ABS، ترمز جلو و عقب دیسکی خنک‌شونده، ترمز عقب دیسکی یا کاسه‌ای

ترمز EBD،ABS، ترمز جلو و عقب دیسکی خنک‌شونده، ترمز عقب دیسکی یا کاسه‌ای

مقایسه تجربه رانندگی دنا و پژو پارس

300 میلیون تومان

پشت فرمان دنا حس تسلط بیشتری بر جاده نسبت به پژو پارس در ذهن راننده به وجود می‌آید. میزان دید به بیرون برای هر دو خودرو مناسب ارزیابی می‌شود؛ اما دید به پشت بدون استفاده از دوربین در هر دو مدل دچار محدودیت است. شتاب‌گیری دنا و پژو پارس تیو ۵ چندان مهیج به نظر نمی‌رسد و هر دو خودرو در قیاس با محصولاتی همچون تندر ۹۰ یا پژو پارس ساده 1.8 لیتری نسبتا کند هستند. با این حال، مالکان این خودروها در رانندگی‌های عادی و سبقت‌گیری‌های معمول به مشکلی برنخواهند خورد.

هم‌چنین به دلیل کیفیت مونتاژ نه‌چندان مطلوب اکثر محصولات ایران خودرو، دنا و پژو پارس نمره بالایی از لحاظ عایق‌بندی و میزان نفوذ سروصدا به درون کابین کسب نمی‌کنند و حتی در برخی نمونه‌ها احتمال ناراحتی سرنشینان از میزان سروصدای برخی ادوات داخلی و نفوذ ضربات سطح جاده به درون کابین وجود دارد‌. کیفیت سواری نیز در حد متوسط ارزیابی شده و سیستم تعلیق با رویکرد نسبتا اسپرت تنظیم شده است تا در جاده‌های ناهموار ایران دوام بیشتری بیاورد. با این حال میزان پایداری و هندلینگ دو خودرو به واسطه رویکرد اسپرت سیستم تعلیق نسبتا رضایت‌بخش برآورد می‌شود. ضمنا پژو پارس در بحث پایداری سر پیچ و میزان بادی-رول (حرکت گهواره‌ای) عملکرد بهتری را ارایه می‌دهد. درمجموع، اختلاف چندانی میان تجربه رانندگی با این دو خودرو مشاهده نمی‌شود و نمی‌توان هیچ یک را به‌عنوان خودروی برتر از لحاظ تجربه رانندگی معرفی کرد.

مقایسه شرایط بازار

محصولات پرفروش ایران خودرو ازجمله دنا و پژو پارس جزو ستون‌های معاملات خودرو در ایران به شمار می‌روند و شرایط بازار آن‌ها بسیار پررونق دنبال می‌شود. با این وجود، پژو پارس در این بازار حق آب و گِل دارد و نسبت به دنا راحت‌تر به فروش می‌رسد. بنابراین باید گفت که پژو پارس از لحاظ شرایط بازار جایگاه بهتری نسبت به دنا در کشورمان برای خود فراهم کرده است.

جمع‌بندی مقایسه پژو پارس با  دنا

پژو پارس TU5 یک سدان پرفروش در بازار ایران است و مصداقی برای ضرب‌المثل دود از کنده بلندشدن به شمار می‌رود. چراکه هرچه بازار به پیش می‌رود و محصولات جدید به آن ورود پیدا می‌کنند، جایگاه پارس در دل مشتریان ایرانی مستحکم‌تر می‌شود و خدشه‌ای به رتبه آن وارد نمی‌آید. وفور قطعات یدکی و تعمیر آسان پیشرانه نیز بر محبوبیت این خودرو افزوده است. از طرف دیگر، دنا به‌واسطه طراحی ظاهری و داخلی مدرن‌تر و امکانات رفاهی بیشتر، توانسته است مشتریان تنوع‌طلب را به میزان بیشتری به‌سوی خود بکشاند.

به‌عنوان نتیجه نهایی، باید گفت که این دو خودرو از لحاظ فنی برتری خاصی نسبت به یکدیگر ندارند، اما از لحاظ ظاهری، دنا می‌تواند برنده رقابت باشد. البته قیمت بالاتر و پیچیدگی بیشتر تعمیرات موتور EF7 نسبت به پیشرانه tu5 هم ممکن است برخی مشتریان را از خرید دنا منصرف کند و ایشان را به سمت پژو پارس LX سوق دهد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها