کد خبر : 57287

مقایسه رانا و پژو 206 صندوقدار

مقایسه رانا و پژو 206 صندوقدار

مشخصات فنی رانا و پژو ۲۰۶ در این گزارش آمده است تا به کمک آن‌ها بتوانید خودرو مناسب مورد نظر خود را انتخاب کنید.

به گزارش خودروتک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در  این مطلب به مقایسه رانا با  پژو ۲۰۶ صندوق‌دار پرداخته‌ایم تا جنبه‌های پنهان این دو خودرو در قیاس با یکدیگر برای تمامی مشتریان روشن شود.

معرفی پژو ۲۰۶ صندوق‌دار

اوایل دهه ۸۰ بود که ایران خودرو از یک هاچ‌بک جذاب فرانسوی به نام پژو ۲۰۶ در سبد تولیدات خود رونمایی کرد و آن را با آب‌وتاب فراوان به مشتریان ایرانی تحویل داد. در آن دوران، اکثر مشتریان از پژو ۲۰۶ هاچ‌بک رضایت داشتند و آن را خودرویی مناسب جهت مصارف خانوادگی و شهری می‌دانستند. با این تفاسیر،  پژو ۲۰۶ هیچ‌چیز کم نداشت جز یک صندوق بزرگ در قسمت عقب تا بدین‌وسیله، خانواده‌های بیشتری به سمت خرید این خودروی ریزنقش تمایل پیدا کنند.

 

بنابراین پژو 206 صندوق دار با صرف هزینه‌های نسبتا بالا در سال ۸۶ از سوی ایران خودرو به بازار معرفی شد. این خودرو در ابتدا چندان با مشتریان ارتباط برقرار نکرد؛ اما در حال حاضر، یکی از سدان‌های پرطرف‌دار تولید داخل به شمار می‌رود.

این سدان شهری ابتدا در قالب تیپ‌های بسیار متنوع به فروش می‌رسید؛ اما از سال ۱۳۹۳ به این طرف، تنها تیپ وی 8 پژو ۲۰۶ صندوق‌دار به مشتریان تحویل داده شد. این نسخه از لحاظ فنی تفاوت محسوسی با پژو ۲۰۶ تیپ ۵ ندارد؛ اما تغییر فنربندی قسمت عقب آن، موجب ارتقای فرمان‌پذیری و پایداری پژو 206 SD نسبت به نمونه هاچ‌بک شده است.

معرفی رانا

پژو ۲۰۶ صندوق‌دار طی نیمه دوم دهه هشتاد محصولی نسبتا پرفروش در ایران به شمار می‌رفت؛ اما قیمت آن برای برخی مشتریان، کمی گران بود و ظاهرش نیز طی این سال‌ها به مصداق عینی عبارت تکرار مکررات تبدیل شده بود؛ بنابراین شرکت ایران خودرو که تخصصی ویژه در فیس‌لیفت محصولات ارزان‌قیمت با حداقل هزینه دارد، فورا متخصصان خود را در این حوزه به خدمت گرفت و به‌لطف قلم طراحان و علم مهندسان، محصولی جدید با طراحی نوین و البته کیفیت پایین‌تر به نام  رانا  را از سال ۱۳۹۱ به بازار معرفی کرد.

رانا درواقع نسخه ارزان‌سازی‌شده پژو ۲۰۶ صندوق‌دار به شمار می‌رفت؛ بنابراین ابتدا با تیپ پایه و فاقد بسیاری از امکانات روانه بازار شد.

این مورد در بحث مارکتینگ و بازاریابی به‌عنوان نقطه‌ضعف محسوب می‌شد و نمی‌توانست در فروش بیشتر رانا مثمرثمر واقع شود؛ بنابراین از سال ۹۲ تیپ ال ایکس رانا با تغییراتی هم‌چون بهبود تریم داخلی، اضافه‌شدن سنسور عقب و شیشه‌بالابرهای برقی، اسپیکرهای درب عقب و صفحه نمایش‌گر کامپیوتر سفری روی داشبورد، روانه میدان شد و تاکنون نیز به‌عنوان یک محصول خوش‌فروش در دسترس خریداران داخلی قرار گرفته است. 

مقایسه رانا با  پژو ۲۰۶ صندوق‌دار از نظر طراحی 

معمولاً به‌روزرسانی‌هایی که روی بدنه خودروها تحت عنوان فیس‌لیفت انجام می‌شود، موجب زیبا و مدرن‌تر جلوه کردن چهره این خودروها شده و مشتریان بیشتری را به سوی مدل جدید می‌کشاند. در مورد رانا و پژو ۲۰۶ صندوق‌دار نیز تقریبا روال بر همین منوال بوده است و ظاهر رانا در قیاس با پژو ۲۰۶ مدرن‌تر به نظر می‌رسد؛ اما نکته این‌جا است که هر محصول مدرن‌تر، اجبارا نمی‌تواند زیبایی نسخه پیشین را داشته باشد؛ به‌ویژه که سبک طراحی پژو ۲۰۶ در دوران خود، تحولی شگرف در ظاهر محصولات گروه خودروسازی پژو به وجود آورد و در ایران نیز همچنان به‌عنوان یک هاچ‌بک زیبا و خوش‌نقش‌ونگار از آن یاد می‌شود.

طرح سپرها چراغ‌های جلو و عقب، جلوپنجره و آینه‌های جانبی رانا نسبت به پژو ۲۰۶ تغییر کرده است و نمایی ساده اما امروزی و اسپرت‌تر را به نمایش می‌گذارد. با این حال، چهره پژو ۲۰۶ به‌قدری برای مشتریان ایرانی دلنشین بوده  است که با گذشت حدود ۲۰ سال از حضور آن در ایران، هم‌چنان یک خودروی اقتصادی، زیبا و دلنشین به‌حساب می‌آید. با این تفاسیر، به نظر می‌رسد بهتر است یکی از این دو خودرو را به‌عنوان برنده قاطع بخش طراحی ظاهری معرفی نکنیم و این امر دشوار را بر دوش سلیقه مشتریان بسپاریم.

در بحث طراحی و کیفیت فضای داخلی اما وضعیت اندکی تفاوت دارد؛ چراکه خودروی رانا علی‌رغم بهره‌مندی از داشبورد جدید، زیبایی کمتری را نسبت به پژو ۲۰۶ را به نمایش می‌گذارد و طرح داشبورد، غربیلک فرمان و تودری‌های آن خیلی جذاب و دلنشین و هماهنگ جلوه نمی‌کند. این در حالی است که داشبورد قدیمی‌تر پژو ۲۰۶، هم‌چنان پرستیژ بالای خود را حفظ کرده است و جلوه‌های جذاب‌تری را به نمایش می‌گذارد.

همچنین گرچه سطح کیفی مواد کابین پژو ۲۰۶ نسبت به گذشته افت پیدا کرده است، اما همچنان در قیاس با رانا برتر برآورد می‌شود. در مورد فضای داخلی نیز باید گفت که خودروی رانا، با قربانی‌کردن بخشی از فضای صندوق‌عقب، اندکی جادارتر از پژو ۲۰۶ احساس می‌شود. البته رانا نیز هم‌چنان از محدودیت زیاد در زمینه فضای پای سرنشینان عقب رنج می‌برد و برتری آن نسبت به پژو ۲۰۶ صندوق‌دار، چندان محسوس و قابل‌توجه نیست.

صندوق‌عقب پژو ۲۰۶ اس دی بزرگ‌تر است و معادل ۵۰ لیتر گنجایش بیشتر را در اختیار وسایل کاربران خود قرار می‌دهد و این در حالی است که ظرفیت صندوق‌عقب رانا حدود ۴۰۰ لیتر عنوان شده است.

مقایسه فنی رانا با  پژو ۲۰۶ صندوق‌دار 

ازآن‌جاکه پلتفرم این دو محصول ایران خودرو یکسان است و بخش فنی آن‌ها تفاوتی با یکدیگر ندارد، بنابراین می‌توان گفت این دو سدان داخلی از لحاظ فنی، عملکردی تقریبا مشابه را ارائه می‌دهند. البته ناگفته نماند که وزن بیشتر رانا و آیرودینامیک بهتر پژو ۲۰۶، سبب شده است تا شتاب رانا در قیاس با 206 اندکی کندتر باشد.

پژو ۲۰۶ صندوق‌دار V8 و رانا LX به موتور ۱۶ سوپاپ ۱.۶ لیتری TU5 با قدرت ۱۰۵ اسب‌بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتن‌متر مجهز هستند. این میزان نیرو، به سمت یک جعبه‌دنده ۵سرعته دستی جهت انتقال به محور جلو ارسال می‌شود. مطالعه جدول زیر، تمامی اطلاعات مورد نیاز پیرامون مشخصات فنی این دو سدان جمع‌وجور ایران خودرو را به اطلاع شما خواهد رساند.

مدل خودرو

پژو 206 صندوقدار

رانا

پیشرانه

۴ سیلندر TU5

۴ سیلندر TU5

حجم موتور

1587 سی‌سی

1587 سی‌سی

حداکثر قدرت

105 اسب‌بخار

105 اسب‌بخار

حداکثر گشتاور

142 نیوتن‌متر

142 نیوتن‌متر

وزن

1086 کیلوگرم

1109 کیلوگرم

گیربکس

۵ سرعته دستی

۵ سرعته دستی

مصرف سوخت (ترکیبی)

6.61 لیتردر 100 کیلومتر

6.6 لیتر در 100 کیلومتر

شتاب صفر تا ۱۰۰

11.4 ثانیه

12 ثانیه

حداکثر سرعت

193 کیلومتر برساعت

189 کیلومتر برساعت

مقایسه رانا با  پژو ۲۰۶ صندوق‌دار از لحاظ امکانات رفاهی

میزان تجهیزات رفاهی این دو سدان اقتصادی به هیچ‌وجه مهیج نیست و در قیاس با یکدیگر تفاوت قابل توجهی را نشان نمی‌دهد. با این حال وجود سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و حسگر دماسنج در پژو ۲۰۶ صندوقدار، کفه ترازو را به سمت آن پایین می‌برد. به غیر از این مورد اختلاف چندانی بین سطح آپشن‌های رفاهی رانا و پژو ۲۰۶ صندوق‌دار مشاهده نمی‌شود.

مدل خودرو

رانا

پژو 206 صندوق‌دار

چراغ

چراغ مه‌شکن جلو و عقب – چراغ خطر سوم – تنظیم زاویه نور چراغ های جلو از داخل، سیستم روشنایی موقت در محیط‌های تاریک 

چراغ مه‌شکن جلو و عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو، چراغ همراهی تا درب منزل در محیط‌های تاریک

سیستم‌های مالتی مدیا

رادیوپخش

رادیوپخش

صفحه نمایش

رینگ

رینگ فولادی 14 اینچ

رینگ فولادی 14 اینچ

آینه

آینه‌های جانبی برقی

تنظیم آینه‌‌های جانبی برقی به همراه حس‌گر دماسنج و قاب رنگی

تهویه مطبوع

دستی

اتوماتیک

صندلی

صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع – پشت‌سری صندلی‌های جلو با تنظیم ارتفاع – پشت‌سری صندلی عقب یک‌پارچه با صندلی

صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع، پشت‌سری صندلی جلو و عقب با قابلیت تنظیم ارتفاع، صندلی عقب دوتکه با قابلیت تاشوندگی

شیشه

شیشه‌بالابر برقی جلو و عقب

شیشه‌بالابر برقی درب‌های جلو و عقب

سیستم هشداردهنده

سیستم هشدار موانع در عقب

سنسور دنده‌عقب

سایر امکانات

ستون فرمان جمع‌شونده (تلسکوپی) – بازکن قفل درب صندوق‌عقب از داخل – صفحه نمایش‌گر روی داشبورد – نمایش‌گر دمای محیط

فرمان هیدرولیک کنترل سیستم صوتی پشت فرمان، دماسنج روی داشبورد

مقایسه رانا با  پژو ۲۰۶ صندوق‌دار از نظر ایمنی

این دو محصول ایران خودرو به دلیل بهره‌مندی از پلتفرم و شاسی یکسان به‌علاوه تجهیزات ایمنی مشابه، در بحث حفاظت از جان سرنشینان خود عملکرد تقریبا هم‌ترازی را ارائه می‌دهند و با توجه به آن‌که مدل مرجع این دو خودرو، یعنی پژو ۲۰۶ هاچ‌بک، در سال ۲۰۰۰ موفق به کسب ۴ ستاره ایمنی در بخش امنیت سرنشینان بزرگسال از موسسه یورو انکپ شده است، می‌توان ایمنی نسبتا قابل‌قبولی را برای هر دو محصول حاضر در این رقابت در نظر گرفت.

البته امیدواریم شرکت ایران خودرو هم‌چنان پلتفرم و شاسی پژو ۲۰۶ صندوق‌دار را با همان کیفیت نمونه‌های فرانسوی مونتاژ و عرضه کند. جدول زیر، لیست دقیقی از معدود آپشن‌های حفاظتی- ایمنی رانا و پژو ۲۰۶ صندوق‌دار را به آگاهی شما خواهد رساند.

مدل خودرو

رانا

پژو 206 صندوق‌دار

تجهیزات ایمنی و حفاظت

سیستم ضدسرقت (ایموبیلایزر) – سیستم هشداردهنده مرکزی ورود غیرمجاز -سیستم عیب‌یابی هوشمند (مالتی‌پلکس) – قفل مرکزی با ریموت کنترل – کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع

ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت رادیویی، کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم کنترل بخار بنزین

کیسه‌هوا

دو عدد (راننده و سرنشین جلو)

دو کیسه‌هوا (راننده و سرنشین جلو)

سیستم ترمز

ترمز EBD، ABS

ترمز جلو و عقب دیسکی خنک‌شونده، ترمز عقب دیسکی یا کاسه‌ای

 ABS، EBD ‌و EBA

جلو دیسکی با سیستم خنک‌کاری، 27430،27435: ترمز عقب دیسکی، 27433 و 27434 و 27436, 27437: ترمز عقب کاسه‌ای

مقایسه پژو 206 صندوق‌دار با  رانا از نظر تجربه رانندگی

رانا

با قرارگرفتن پشت فرمان هر دو خودرو، می‌توان گفت که میزان دید و سطح تسلط بر جاده در هر یک از این دو مدل نسبت به دیگری ارجحیت چندانی ندارد و تسلطی قابل‌قبول بر سطح جاده برای راننده ۲۰۶ و رانا فراهم شده است. البته نقاط کور و فضای نسبتا فشرده درون کابین، می‌تواند برخی افراد، به‌ویژه رانندگان درشت‌جثه را تا حدی آزار دهد.

 از سوی دیگر، همان‌طور که در بخش فنی به آن اشاره شد، پلتفرم، پیشرانه و جعبه‌دنده این دو خودرو، از یک مدل هستند و درنتیجه، نمی‌توان اختلاف قابل‌توجهی را از لحاظ شتاب‌گیری و قابلیت‌های دینامیکی میان رانا و پژو ۲۰۶ صندوق دار مشاهده کرد. با این حال، وزن کمتر پژو ۲۰۶ و همین‌طور تطابق بیشتر طراحی آن با اصول علم آیرودینامیک، سبب شده است تا شتاب این خودرو نسبت به رانا اندکی سریع‌تر احساس شود.

سامانه تعلیق عقب پژو ۲۰۶ صندوق‌دار و رانا نسبت به ۲۰۶ هاچ‌بک مورد بازنگری قرار گرفته است و درنتیجه، فرمان‌پذیری و مانوردهی آن‌ها در مسیرهای منحنی‌شکل برتر برآورد می‌شود. سیستم تعلیق این خودروها نیز وظیفه خود در جذب ضربات جاده را به نحوی متوسط انجام می‌دهد و کیفیت سواری تقریبا اسپرت اما نه‌چندان خشکی را به نمایش می‌گذارد.

افت کیفیت متریال داخلی و دقت مونتاژ محصولات ایران خودرو در این سال‌ها، سبب شده است تا پژو ۲۰۶ صندوق‌دار و رانا از لحاظ عایق‌بندی کابین نمره قابل‌قبولی کسب نکنند و نفوذ صدای محیط به‌علاوه سروصدای ساطع‌شده از سمت داشبورد و ستون‌ها، می‌تواند موجبات آزار سرنشینان را فراهم آورد. از نقاط قوت تجربه رانندگی با رانا و پژو ۲۰۶ صندوق‌دار، می‌توان به عملکرد مطلوب سیستم ترمز، به‌ویژه در مدل‌های مجهز به ترمز دیسکی عقب اشاره کرد که با قدرت تمام و اطمینان کافی، خودرو را در سرعت‌های بالا متوقف می‌کنند.

درمجموع، می‌توان گفت تجربه رانندگی این دو سدان داخلی تفاوت چندانی نسبت به یکدیگر ندارد؛ اما با این حال، مالکان پژو ۲۰۶ از این نظر لبخند بیشتری بر لب خواهند داشت.

مقایسه رانا با پژو ۲۰۶ صندوقدار از لحاظ شرایط بازار

پژو ۲۰۶ صندوق‌دار در حال حاضر، یکی از ستون‌های بازار معاملات خودرو در کشور به حساب می‌آید و رونق بسیار فراوانی را در بحث خریدوفروش تجربه می‌کند. ایکو رانا نیز به دلیل قیمت پایین‌تر و مشابهت فنی و ظاهری فراوان با پژو ۲۰۶ صندوق‌دار، توانسته است طی سال‌های دهه ۹۰، مشتریان فراوانی را به سمت خود بکشاند و در حال حاضر، از وضعیت فروش و شرایط بازار نسبتا مطلوب در ایران برخوردار است. البته رونق بازار پژو ۲۰۶ صندوق‌دار علی‌رغم قیمت بالاتر، در قیاس با رانا مطلوب‌تر برآورد می‌شود.

جمع‌بندی

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، رانا درواقع نسخه فیس‌لیفت و ارزان‌سازی‌شده پژو ۲۰۶ صندوق‌دار است که از لحاظ فنی، تفاوت چندان محسوسی با سدان ۲۰۶ ندارد؛ اما به دلیل کیفیت پایین‌تر کابین و کاهش سطح پرستیژ آن در جامعه، برخی مشتریان ترجیح می‌دهند که قیمت بالاتری را برای پژو ۲۰۶ صندوق‌دار پرداخت کنند و به سراغ رانا نیایند.

درمجموع، باید گفت که گرچه پژو ۲۰۶ صندوق‌دار نسبت به رانا برتری دارد و به‌عنوان برنده این رقابت شناخته می‌شود، اما قیمت پایین‌تر، به‌عنوان یک عامل تعیین‌کننده، توانسته است مشتریان زیادی را از خرید ۲۰۶ صندوق‌دار منصرف کند و به سمت رانا سوق دهد. درنتیجه، مشتریانی که باکیفیت پایین‌تر کابین، فقدان برخی آپشن‌ها و نوع طراحی داخلی رانا مشکلی ندارند، با پرداخت بهای نسبتا کمتر می‌توانند از همه ویژگی‌های فنی پژو ۲۰۶ صندوق‌دار برخوردار شوند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها