کد خبر : 57020

تویوتا کرولا بخریم یا هوندا سیویک؟

تویوتا کرولا بخریم یا هوندا سیویک؟

مشخصات فنی خودرو هوندا سیویک و تویوتا کرولا در این گزارش آمده است تا به کمک آن‌ها بتوانید خودرو مناسب مورد نظر خود را انتخاب کنید.

به گزارش خودروتک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، کلاس سدان‌های جمع‌وجور شهری در بیشتر نقاط دنیا جزو پرطرفدارترین بخش‌های بازار خودرو محسوب می‌شود.

چراکه در این کلاس خودرویی معمولا انواع مختلفی از مدل‌های اقتصادی و خوش قیمت یافت می‌شوند که به‌راحتی می‌توانند پاسخگوی نیاز اقشار گوناگون باشند.

تویوتا کرولا و هوندا سیویک دو خودروی بسیار شناخته‌شده در این جمع هستند که هردوی آن‌ها عملکرد درخشانی در بازارهای جهانی از خود به نمایش گذاشته‌اند.

مقایسه تویوتا کرولا و هوندا سیویک

تویوتا کرولا از سال ۱۹۶۶ به سبد محصولات کمپانی تویوتا اضافه شد و در سال ۱۹۷۴ عنوان پرفروش‌ترین خودرو جهان را به خود اختصاص داد. پس از گذشت بیش از پنج دهه از عمر این خودرو، تاکنون ۱۲ نسل از تویوتا کرولا راهی بازارهای مختلف شده که نسل دهم و یازدهم آن حضور نسبتا پررنگی را در بازار کشورمان تجربه کرده است. در این مقاله قصد داریم به مقایسه هوندا سیویک و تویوتا کرولا نسل یازدهم بپردازیم و این دو سدان محبوب را از جنبه‌های مختلف بررسی کنیم.

مقایسه تویوتا کرولا و هوندا سیویک

هوندا سیویک نیز ازجمله پرآوازه‌ترین محصولات شرکت ژاپنی هوندا به شمار می‌رود که سال‌ها قبل در لیست تولیدات این کمپانی قرار گرفت. باوجود اینکه هوندا سیویک حضور پررنگی در بازارهای جهانی دارد، اما تنها پای نسل نهم این خودرو به‌صورت بسیار محدود، از اواخر سال ۲۰۱۲ توسط شرکت گلرنگ موتور فامیلی به کشورمان باز شد. در مقاله پیش رو قصد داریم تویوتا کرولا ۲۰۱۴ -۲۰۱۶ را با هوندا سیویک ۲۰۱۲ -۲۰۱۴ از جنبه‌های مختلف مقایسه کنیم؛ لطفا تا پایان مقاله مقایسه هوندا سیویک با تویوتا کرولا با ما همراه باشید.

مقایسه طراحی

طراحی تویوتا کرولا

 طراحی بیرونی تویوتا کرولا و هوندا سیویک نسبتا مدرن و زیبا به‌نظر می‌رسد، اما می‌توان شمایل تویوتا کرولا را در مقایسه با هوندا سیویک مهیج‌تر و همراه با المان‌های طراحی،اسپرت‌تر قلمداد کرد. نقطه اوج طراحی بیرونی تویوتا کرولا نمای جلوی آن و به‌ویژه قسمت گلگیر و چراغ‌های اصلی است که با حالتی اخم‌آلود به یکدیگر پیوند خورده‌اند. نوارهای کرومی جلوپنجره کرولا به‌ویژه نوار بالایی که سراسر عرض درب کاپوت و چراغ‌ها را در برگرفته و تا لوگوی تویوتا در وسط جلوپنجره تداوم‌یافته است، در این ‌بین بسیار متمایز جلوه می‌کنند.

در سوی دیگر هوندا سیویک نیز خودرویی مدرن با طراحی نسبتا خاص و جذاب به‌نظر می‌رسد. مواردی نظیر طول نسبتا کوتاه دماغه خودرو، شیب درپوش موتور، انحنای منحصربه‌فرد شیشه جلو و سبک طراحی ستون‌های A، نشان از تطابق هرچه بیشتر طراحی هوندا سیویک با اصول علم آیرودینامیک دارند. طراحی قسمت پشت هوندا سیویک، به‌خصوص در ناحیه درب صندوق چندان هماهنگ با قسمت جلو از آب درنیامده و کمی شلوغ به‌نظر می‌رسد.

طراحی هوندا سیویک

در مقایسه تویوتا کرولا و هوندای سیویک از نظر طراحی می‌توان گفت که گرچه سبک طراحی داخلی هر دو خودرو کمی خارج از عرف و دایره سلایق عمومی احساس می‌شود، اما در این میان طراحی داشبورد هوندا سیویک را می‌توان بسیار عجیب و نامتداول به‌حساب آورد. طراحی نامتقارن داشبورد هوندا سیویک و جابجایی برخی نشانگرها از پشت غربیلک فرمان به قسمت فوقانی این بخش، چندان دل‌چسب و خوشایند نیست. کیفیت متریال هر دو کابین نیز مناسب ارزیابی می‌شود. در ضمن سرنشینان کابین تویوتا کرولا به‌ویژه در ردیف دوم، محدودیت فضای کمتری را تجربه خواهند کرد، چراکه فاصله محوری و ابعاد تویوتا کرولا کمی بزرگ‌تر از هوندا سیویک است.

مقایسه هوندا سیویک با  تویوتا کرولا از نظر فنی

تویوتا کرولا قوای محرکه خود را از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری تنفس طبیعی با توان خروجی ۱۴۳ اسب بخار و گشتاور ۱۸۷ نیوتن‌متر دریافت می‌کند. نیروی این پیشرانه از طریق یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

هوندا سیویک هم به یک پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۱.۸ لیتر مجهز شده که قادر است توانی معادل ۱۳۹ اسب بخار قدرت و ۱۷۳ نیوتن‌متر گشتاور را از طریق یک گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو ارسال کنند. با توجه به قرابت وزن و توان فنی هر دو خودرو، می‌توان چابکی نسبتا نزدیک و هم‌سویی را از این دو سدان ژاپنی انتظار داشت.

مدل خودرو

تویوتا کرولا 2014

هوندا سیویک

پیشرانه

چهار سیلندر تنفس طبیعی

چهار سیلندر تنفس طبیعی

حجم موتور سی‌سی

1987

1798

حداکثر قدرت اسب بخار

143

139

حداکثر گشتاور نیوتن‌متر

187

173

گیربکس

4 سرعته‌ اتوماتیک

5 سرعته اتوماتیک

مصرف سوخت (ترکیبی)

7.7

7.1

شتاب صفر تا 100

10.5

10.4

حداکثر سرعت کیلومتر بر ساعت

195

194

مقایسه آپشن ها و امکانات رفاهی

فضای کابین تویوتا کرولا

 تویوتا کرولا در دو تیپ XLI و GLI به بازار کشورمان وارد شده است که در این‌ بین، نسخه‌ی GLI به‌عنوان تیپ فول آپشن تویوتا کرولا از برخی امکانات همچون تهویه اتوماتیک، سانروف، استارت دکمه‌ای و روکش چرمی فرمان، مضاف بر تجهیزات رفاهی نسخه XLI بهره می‌برد.

طراحی هوندا سیویک

از سوی دیگر هوندا سیویک در مقایسه با تویوتا کرولا تجهیزات رفاهی گسترده‌تری را به سرنشینان خود ارائه می‌دهد و به‌طور حتم برنده این بخش خواهد بود. با مطالعه جدول زیر می‌توانید اطلاعات دقیق‌تری در رابطه با جزئیات تجهیزات رفاهی این خودروها به‌ دست آورید:

تجهیزات

تویوتا کرولا 2014

هوندا سیویک 2012

چراغ

چراغ مه‌شکن جلو و عقب، چراغ جلو LED پروژکتور، دیلایت، ارتفاع نور اتوماتیک

چراغ‌های جلو زنون، مه‌شکن جلو، دیلایت و اتولایت

سیستم‌های مولتی‌مدیا

سیستم صوتی شش اسپیکر، بلوتوث USB – MP3 – – AUX

قابلیت پخش CD – MP3 و رادیو، 6 بلندگو، بلوتوث و پورت USB، اندروید اتو و اپل کارپلی

صفحه نمایش

نمایشگر 7 اینچی مرکزی، دوربین عقب

نمایشگر 7 اینچی، دوربین عقب و جانبی، مانیتور ردیف عقب (سفارشی)

رینگ‌ها

205/55R16

215/45R17

آینه

آینه‌های جانبی تاشونده برقی

آینه‌های جانبی تاشونده برقی با گرمکن

تهویه مطبوع

اتوماتیک

اتوماتیک دوگانه

صندلی

تنظیم دستی 6 و 4 حالته صندلی‌های جلو، روکش پارچه‌ای

 

تنظیم صندلی راننده 6 حالته برقی، روکش چرم

سایر تجهیزات

ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سانروف، کروز کنترل

ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سانروف، کروز کنترل هوشمند، HAC، گرمکن صندلی جلو

مقایسه ایمنی

 در مقایسه تویوتا کرولا و هوندا سیویک از نظر ایمنی می‌توان گفت که هر دو خودرو موفق به اخذ ۵ ستاره ایمنی از موسسه یوروانکپ شده‌اند که بیانگر سطح بالای امنیت هر دو مدل است؛ اما به دلیل وجود تجهیزات ایمنی گسترده‌تر در هوندا سیویک، باید این خودرو را برنده رقابت مبحث ایمنی دانست.

تجهیزات

تویوتا کرولا 2014

هوندا سیویک 2012

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

قفل مرکزی، سنسور پارک جلو و عقب، ریموت کنترل، ایموبلایزر، کمربند ایمنی محدودکننده و پیش کشنده

قفل مرکزی، ریموت کنترل، ایموبلایزر، سنسور عقب، رادارهای: نقطه کور- تغییر لاین- تصادف از جلو، سامانه کنترل کشش و پایداری، پشت‌سری فعال

کیسه هوا

کیسه هوا راننده و سرنشین

6 کیسه هوا راننده، سرنشین جانبی و پرده‌ای

سیستم ترمز

دیسکی ABS-EBD و ترمز کمکی

دیسکی، ترمز کمکی، ترمز اضطراری، ABS، EBD، ترمز پارک برقی،

 تجربه رانندگی

رانندگی با تویوتا کرولا

تویوتا کرولا از سیستم تعلیق کارآمدی برخوردار است و در رانندگی‌های شهری به‌خوبی می‌تواند ضربات ناشی از ناهمواری‌های سطح خیابان را جذب کند. اما در مقام مقایسه می‌توان گفت که هوندا سیویک در مقایسه با تویوتا کرولا سواری راحت‌تری ارائه می‌دهد، سیستم تعلیق سیویک قابلیت مناسبی در جذب ضربات از خود به نمایش می‌گذارد و می‌تواند رضایت خاطر بیشتری را نصیب سرنشینان کند.

رانندگی با هوندا سیویک

در مسیرهای شهری جعبه‌دنده و پیشرانه تویوتا کرولا عملکرد رضایت بخشی دارند، اما در جاده‌های برون‌شهری و هنگام شتاب‌گیری ثانویه، کمی کسل‌کننده عمل می‌کنند که بخشی از این مشکل مربوط به گیربکس 4 سرعته این خودرو می‌شود. در این بخش هوندا سیویک به لطف جعبه‌دنده 5 سرعته خود عملکرد بهتری در مقایسه با تویوتا کرولا دارد.

پایداری و فرمان‌پذیری هوندا سیویک نیز شرایط مطلوبی داشته و هدایت خودرو را برای راننده سهل‌تر می‌کنند. با این تفاسیر ازنظر کیفیت رانندگی و نوع سواری، می‌توان هوندا سیویک را در مقایسه با تویوتا کرولا، خودروی مناسب‌تری برای مصارف خانوادگی به شمار آورد.

شرایط بازار

باوجودآنکه هوندا سیویک خودرویی بسیار مطلوب و مناسب جهت مصارف شهری و خانوادگی است، اما عرضه محدود این خودرو و ضعف در خدمات پس از فروش آن سبب شده‌است تا سیویک از شرایط مطلوبی در بازار خودرویی ایران برخوردار نباشد. از سوی دیگر با توجه به حضور درازمدت برند تویوتا و تعدد مراکز خدمات پس از فروش این شرکت در سطح کشورمان، تویوتا کرولا در مقایسه با هوندا سیویک از شرایط بسیار مناسب‌تری در بازار ایران بهره می‌برد و تنور نقل و انتقالات مدل‌های کارکرده آن نیز همچنان گرم و نسبتا پررونق به‌نظر می‌رسد.

 جمع‌بندی مقایسه هوندا سیویک با تویوتا کرولا

هوندا سیویک - مقایسه هوندا سیویک و تویوتا کرولا

به انتهای مقاله مقایسه هوندا سیویک و تویوتا کرولا رسیدیم؛ شکی نیست که هوندا سیویک به دلیل بهره‌مندی از نقاط قوتی همچون سواری نرم و راحت‌تر، تجهیزات ایمنی و رفاهی بسیار گسترده‌تر، ظاهر خاص و متمایزتر، دوام فنی و کیفیت ساخت بالا می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها در کلاس سدان‌های شهری جمع‌وجور برای خانواده‌های ایرانی باشد. اما با توجه به عرضه محدود محصولات برند هوندا در کشورمان، خرید هوندا سیویک در شرایط فعلی توصیه نمی‌شود؛ مگر اینکه قصد فروش فوری آن را نداشته باشید و بخواهید در مدت‌زمانی طولانی از آن استفاده کنید.

تویوتا کرولا - مقایسه هوندا سیویک و تویوتا کرولا

در آن سوی میدان گرچه تویوتا کرولا ۲۰۱۴- ۲۰۱۶ امکانات رفاهی و ایمنی بسیار محدودتری به مالک خود می‌دهد، اما از شرایط کاملا بهتری در بازار برخوردار است. عواملی همچون دوام فنی مطلوب، کیفیت ساخت بالا، طراحی ظاهری و داخلی نسبتا چشم‌نواز، خدمات پس از فروش گسترده و وفور نسبی لوازم‌یدکی باعث شده است تا علی‌رغم تمام مزیت‌های هوندا سیویک، در شرایط حاضر تویوتا کرولا را گزینه مطلوب‌تری برای بازار ایران و مشتریان حاضر در آن بدانیم. پرواضح است که در صورت بهره‌مندی هوندا سیویک از خدمات پس از فروش مناسب و ارتقای جایگاه این محصول در بازار ایران، سدان هوندا می‌توانست برنده رقابت با تویوتا کرولا باشد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها