کد خبر : 56436

اختصاصی خودروتک؛

مقایسه آپشن های ایران خودرو تارا و سایپا شاهین

مقایسه آپشن های ایران خودرو تارا و سایپا شاهین

بازار خودرو کشور مدت ها است که در انتظار این دو محصول جدید سایپا و ایران خودرو به سر می برد. رونمایی از جدیدترین محصول ایران خودرو با نام تارا در حالی که رقیب سنتی پیش از آن شاهین را رونمایی کرده بود، رقابت جدیدی را در بازار خودرو رقم خواهد زد.

به گزارش خودروتک ، پیش از این بارها توانایی فنی این دو خودرو با هم مقایسه شده است.

این بار قصد داریم مقایسه‌ای بین قابلیت‌ها، تجهیزات و آپشن‌های ایران خودرو تارا و سایپا شاهین انجام دهیم.

بد نیست بدانید ایران خودرو تارا به پیشرانه EC5یا همان TU5پلاس مجهز است. این پیشرانه ۱٫۶ لیتری ۱۱۰ اسب بخار نیرو و 150 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

در مقابل پیشرانه M15TC سایپا شاهین که توسط شرکت مگاموتور، توسعه یافته و ساخته شده است، می‌تواند گشتاوری معادل 165 نیوتن‌متر را در دور موتور 1750 تا 4250 تولید کند. ضمن اینکه حداکثر قدرت 100 تا 110 اسب بخاری آن نیز در دور موتور 5000 تولید می‌شود.

چراغ‌ها

سایپا شاهین در قسمت تجهیزات مربوط به روشنایی به سیستم روشنایی روز، کنترل خودکار میزان نور چراغ‌ها با توجه به نور محیط، مه‌شکن‌های جلو و عقب، چراغ جلو هالوژن و چراغ بدرقه اشاره کرده است.

در مقابل تارا چراغ روز LED، مه شکن‌های جلو و عقب، چراغ‌های همراه در پارکینگ، چراغ خوش‌آمد گویی و تنظیم برقی نور چراغ‌های جلو از داخل دارد.

سیستم مالتی‌مدیا

سایپا شاهین مجهز به 4 اسپیکر، قابلیت پشتیبانی از USB و AU، سیستم صوتی با قابلیت کنترل از روی فرمان، نمایشگر 7 اینچی و برای مدل‌های فول‌آپشن یک نمایشگر 10 اینچی اندروید است.

ایران خودرو برای تارا سیستم مالتی مدیا با صفحه‌نمایش 7 اینچی، پورت USB، بلوتوث، AUX+Micro SD، میرورلینک، بلندگوها روی داشبورد و طاقچه عقب در نظر گرفته است.

رینگ

چرخ‌های شاهین 15 اینچی فولادی و آلومینیومی هستند.

در حالی که تارا از رینگ‌های 16 اینچی آلومینیومی بهره می‌برد.

آینه‌ها

شاهین مجهز به آینه‌های جانبی برقی و تاشو است.

تارا نیز از آینه‌های جانبی برقی راهنما دار با قابلیت تاشوندگی سود می‌برد.

صندلی

در توضیح صندلی‌های سایپا شاهین فقط به صندلی برقی جلو با ایزوفیکس برمی‌خوریم.

این در حالی بود که ایران خودرو برای صندلی تارا روکش چرم و پارچه‌ای، راننده 6 حرکته (4 حرکت برقی 2 حرکت دستی)، سرنشین جلو 4 حرکته (2 حرکت برقی و 2 حرکت دستی) و صندلی‌های عقب تاشو را ذکر کرده بود.

شیشه‌ها

شیشه بالابر برقی تنها توضیح درباره این بخش از آپشن‌های شاهین است.

در حالی که تارا برای این قسمت به جلو و عقب برقی، شیشه راننده آنتی ترپ و شیشه عقب با گرم‌کن نیز اشاره کرده است.

ایربگ

شاهین مجهز به 2 ایربگ است.

تارا 4 ایربگ دارد.

ترمز

سایپا برای این خودرو ترمز دیسکی خنک شونده در جلو و ترمز دیسکی عقب، مجهز به ترمز ضد قفل، کنترل کشش و پایداری و کنترل سرعت و ایستایی در شیب‌ها تعبیه کرده است.

ایران خودرو نیز برای تارا سراغ ترمزهای جلو و عقب دیسکی، ABS، HSA، ESC،EBA رفته است.

سایر تجهیزات

دیگر امکانات سایپا شاهین شامل سنسور پارک، دوربین دید عقب، سنسور فشار باد تایرها، کروز کنترل، فرمان برقی، هشدار نبستن کمربند ایمنی راننده و سیستم ایمنی منطبق با استانداردهای اروپایی می‌شود.

در لیست سایر تجهیزات تارا نیز سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)، سیستم هشداردهنده مرکزی ورود غیر مجاز، هشداردهنده موانع و دوربین دید عقب، سیستم عیب‌یابی هوشمند، قفل مرکزی با ریموت کنترل رادیویی، کمربندهای ایمنی جلو و عقب سه نقطه‌ای، سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)، کروز کنترل، سنسور نور و باران، ورود بدون کلید و دکمه خاموش /روشن، سانروف، ایزوفیکس، ستون فرمان تلسکوپی (جمع شونده)، نمایشگر دمای محیط، بازکن قفل در صندوق عقب از داخل، سیستم قطع سوخت خودکار، سیستم کنترل بخار بنزین، آنتن سقفی اکتیو، فرمان چرم، دسته دنده چرم، کاور پلاستیکی موتور، نمد درب موتور، بازکننده درب صندوق عقب از راه دور و نشان‌دهنده تغییر دنده (GSI) دیده می‌شود.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها