کد خبر : 55919

مقایسه کیا سراتو و DS5

مقایسه کیا سراتو و DS5

مشخصات فنی خودرو کیا سراتو و ds 5 در این گزارش آمده است تا به کمک آن‌ها بتوانید خودرو مورد نظر خود را انتخاب کنید.

به گزارش خودروتک به نقل از باشگاه خبرنگاران، در این گزارش  قصد داریم تا به مقایسه کیا سراتو و ds 5 پرداخته و این دو خودرو جذاب را از جهات مختلفی نظیر مشخصات فنی، آپشن‌های رفاهی و ایمنی مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

اگر شما هم جز کسانی هستید که بر سر دوراهی خرید DS5 و کیا سراتو مانده‌اید در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا تمامی مزایا و معایب این دو خودرو محبوب را در اختیارتان قرار دهیم.

معرفی

مقایسه کیا سراتو و ds 5

اوایل سال ۲۰۰۳ بود که مسئولان شرکت کیاموتورز تولد یک سدان جمع‌وجور شهری را در خانواده محصولات کیا جشن گرفتند و آن را سراتو نامیدند. کیا سراتو عمدتا به‌عنوان یک سدان کامپکت راهی بازارهای مختلف شد و تاکنون چهار نسل از آن به خیابان‌های سراسر جهان راه پیدا کرده است.

کیا‌ سراتو نسل سوم در سال ۲۰۱۳ و به‌واسطه تلاش‌های شرکت اطلس خودرو مهمان جاده‌های کشورمان شد. نسخه فیس‌لیفت این خودرو که با تغییرات ظاهری اندکی همراه شده بود نیز در قالب مدل ۲۰۱۷-۲۰۱۸ حضور در بازار ایران را تجربه کرد؛ این نسخه بین مشتریان ایرانی با عنوان سراتو YD نیوفیس شهرت یافته است.

مقایسه کیا سراتو و ds 5

از سوی دیگر ds 5 به‌عنوان یک هاچبک لوکس و متفاوت از سال ۲۰۱۱ در سبد محصولات شرکت سیتروئن حضور پیدا کرد و سپس در سال ۲۰۱۵ به‌صورت مستقل، به‌عنوان یکی از محصولات برند نوپای  دی اس (زیرشاخه لوکس پژو سیتروئن) راهی بازار کشورهای گوناگون شد. سبک طراحی متمایز و نقش‌و‌نگارهای پرطمطراق به‌کار گرفته‌شده در شمایل بدنه این خودرو هاچبک به‌عنوان بارزترین ویژگی‌های ds 5 قلمداد می‌شود؛ نکته‌ای که شاید در بازار کشورمان چندان موردپسند مشتریان واقع نشده باشد!

مقایسه کیا سراتو با ds 5 از نظر طراحی

در مقایسه کیا سراتو و ds 5 از نظر طراحی می‌توان گفت که نسل سوم کیا سراتو نسبت به اجدادش بسیار مدرن‌تر و جذاب‌تر طراحی شده است؛ استفاده توامان و به‌جا از خطوط طراحی نرم و سخت در کنار اعمال حجم‌های منطقی بر بدنه خودرو، باعث پدیدآمدن ظاهری امروزی و درعین‌حال همه‌پسند برای کیا سراتو نسل سوم شده است. تغییرات جزئی اعمال‌شده بر چهره نسخه نیوفیس نیز بر گیرایی بصری این سدان جمع‌وجور افزوده است.

اما در سوی دیگر میدان شاهد یک نوع طراحی بیرونی بسیار متفاوت و کانسپت‌گونه از کمپانی DS هستیم که خیلی راحت می‌تواند نگاه هر بیننده‌ای را به‌سوی خود بکشاند. تقسیم کردن ستون‌های اول و سوم به دو بخش و پر کردن فضای خالی میان آن‌ها با شیشه، علاوه‌بر افزایش نور و وسعت دید کابین، در نوع خود جالب‌توجه و البته نوستالژیک جلوه می‌کند. در این ‌بین شاید تنها بخشی که چندان زیبا به‌نظر نمی‌رسد، ناحیه پشت خودرو باشد؛ چراکه نسبتا ساده طراحی شده و از هماهنگی کافی با سایر قسمت‌ها برخوردار نیست. به‌ویژه سبک طراحی چراغ‌های عقب اندکی ناسازگار با المان‌های طراحی سایر بخش‌های بدنه ds 5 جلوه می‌کند.

 

مقایسه کیا سراتو و ds 5

اگر بخواهیم به مقایسه فضای داخلی ds 5 و کیا سراتو بپردازیم، رقیب فرانسوی برنده بلامنازع این رقابت‌ها خواهد بود. طراحی فوق‌العاده جذاب و ارگونومیک کابین DS5، صندلی‌های بسیار خوش‌فرم، متریال کاملا مرغوب و کابین جادار ازجمله شاخصه‌های مثبت فضای داخلی این هاچبک لوکس فرانسوی به شمار می‌روند.

مقایسه کیا سراتو و ds 5

 در سوی دیگر کیا ‌سراتو نیوفیس از نوعی طراحی داخلی محافظه‌کارانه و نه‌چندان مدرن برخوردار شده است که گرچه چندان زشت جلوه نمی‌کند، اما در مقایسه با کابین ds 5 تا حدی قدیمی و معمولی به‌نظر می‌رسد. به‌طور کل باید بگوییم که طراحی کیا سراتو انتقادات چندانی را متوجه خود نمی‌کند، اما ds 5 به‌عنوان یک هاچبک باکیفیت خانوادگی، درجه بالاتری از زیبایی و خاص بودن را به مالک خود تقدیم می‌کند و از شاخصه‌های مدرن‌تری بهره می‌برد؛ با این‌حال شاید برخی مشتریان ایرانی ظاهر ساده‌تر کیا سراتو را بر رنگ‌ولعاب متفاوت بدنه دی اس ۵ ارجع بدانند.

 مقایسه فنی

در این بخش قصد داریم به مقایسه کیا سراتو و ds 5 از نظر مشخصات فنی بپردازیم. کیا سراتو YD نیروی خود را از یک پیشرانه تنفس طبیعی به حجم ۲ لیتر دریافت می‌کند؛ این پیشرانه قادر به تولید توانی معادل ۱۵۲ اسب بخار و ۱۹۲ نیوتن‌متر گشتاور است که از طریق یک گیربکس اتوماتیک شش سرعته راهی چرخ‌های جلو می‌شود. همکاری پیشرانه و گیربکس مذکور شتاب صفر تا صد 11 ثانیه‌ای را برای سراتو نیوفیس در پی داشته است.

در سمت دیگر میدان ds 5 قوای محرکه ۱۶۵ اسب بخاری و گشتاور ۲۴۰ نیوتن‌متری خود را مدیون حضور یک پیشرانه ۴ سیلندر توربوشارژ به حجم ۱.۶ لیتر است که محصول مشترک PSA و BMW به شمار می‌رود. با توجه به پیشرانه قوی‌تر خودرو فرانسوی شاهد چابکی و شتاب بیشتر آن در مقایسه با سدان کره‌ای خواهیم بود. با مطالعه جدول زیر می‌توانید اطلاعات دقیق‌تری راجع‎به مشخصات فنی این دو خودرو به‌دست آورید.

مدل خودرو

ds 5

کیا سراتو 2016

پیشرانه

چهارسیلندر-توربوشارژ

چهار سیلندر تنفس طبیعی

حجم موتور سی‌سی

1598

1997

حداکثر قدرت اسب بخار

165

152

حداکثر گشتاور نیوتن‌متر

240

192

گیربکس

6 سرعته‌ اتوماتیک

6 سرعته اتوماتیک

مصرف سوخت (ترکیبی)

7.8

7.2

شتاب صفر تا 100

9.9

11

حداکثر سرعت کیلومتر بر ساعت

202

210

 

مقایسه آپشن‌ها و امکانات رفاهی

مقایسه کیا سراتو و ds 5 از نظر آپشن‌ها، یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این مقاله است؛ شاید تصور کنید که ds 5 به‌عنوان یک هاچبک لوکس از امکانات رفاهی بسیار گسترده‌ای سود ببرد و از این نظر به‌راحتی بر کیا سراتو YD نیوفیس چیره شود؛ اما باید به اطلاع برسانیم که گرچه حدس‌تان تا حدی درست است، اما اختلاف سطح امکانات رفاهی به‌کار گرفته شده در این دو خودرو چندان هم زیاد نیست و ds 5 در مقایسه با کیا سراتو با برتری نسبتا کمی برنده این بخش رقابت خواهد بود.

تجهیزات

ds 5

کیا سراتو 2016

چراغ

لامپ زنون، ارتفاع نور اتوماتیک، مه‌شکن جلو، اتولایت، دیلایت، چراغ چرخشی، چراغ شوی، بدرقه

چراغ‌های زنون، دیلایت، مه شکن جلو و عقب

سیستم‌های مولتی‌مدیا

بلوتوث – قابلیت پخش CD و MP3 –DVD قابلیت تنظیم سیستم صوتی از روی فرمان، پورت USB-AUX

قابلیت پخش CD – MP3 و رادیو، 6 بلندگو و پورت‌های USB, iPod

صفحه‌نمایش

دارای نمایشگر 7 اینچی لمسی، هدآپ دیسپلی، دوربین عقب

نمایشگر 4.2 اینچی و دوربین عقب

رینگ‌ها

235/45R18

215/45R17

آینه

آینه وسط فتوکرومیک – آینه‌های بیرونی تاشونده برقی گرمکن‌دار

تنظیم برقی آینه‎ها همراه با گرمکن

تهویه مطبوع

کنترل اتوماتیک دوگانه و دریچه تهویه عقب

تهویه مطبوع دوگانه اتوماتیک

صندلی

صندلی با روکش چرمی، گرمکن و تنظیم برقی 8 حالته صندلی‌های جلو، ماساژور جلو، گرمکن صندلی جلو

 

 

صندلی راننده با تنظیم 10 جهته، گرمکن و سرد کن صندلی‌های جلو، روکش چرم

 

مقایسه ایمنی

هر دو خودرو کیا سراتو YD و ds 5 موفق به اخذ بالاترین امتیازات ممکن از موسسات معتبر ایمنی‌سنجی جهانی نظیر یوروانکپ و NHTSA شده‌اند؛ بنابراین می‌توان گفت که هر دو مدل امنیت جانی سرنشینان خود را به میزان بالایی تضمین می‌کنند.

مقایسه کیا سراتو و ds 5

سطح تجهیزات ایمنی کیا سراتو در مقایسه با ds 5 نیز تقریبا مشابه بوده و در یک رده رتبه‌بندی می‌شود. با مطالعه جدول زیر می‌توانید از جزئیات تجهیزات ایمنی این خودروها آگاه شوید:

تجهیزات

ds 5

کیا سراتو 2016

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

قفل مرکزی، ریموت کنترل، ایموبلایزر، ورود بدون کلید

قفل مرکزی، ریموت کنترل، ورود بدون کلید، ایموبلایزر

کیسه هوا

مجهز به 6 کیسه هوا، راننده، سرنشین، جانبی، پرده‌ای

مجهز به 6 کیسه هوا، راننده، سرنشین، جانبی، پرده‌ای

سیستم ترمز

ترمزهای دیسکی مجهز به ABS-EBD- EBA، ASR-ESP

ترمزهای دیسکی مجهز به ABS-EBD-

 

 مقایسه تجربه رانندگی

کیا سراتو در مقایسه با ds 5 دارای شتاب‌گیری کندتری بوده و از چالاکی هم‌سطح با هاچبک فرانسوی برخوردار نیست. با این‌حال سیستم تعلیق این خودرو نسبت به قبل نرم‌تر شده و سواری راحت‌تری را به سرنشینان خود ارائه می‌دهد. هندلینگ و پایداری سراتو نیز حین عبور از پیچ‌ها بهبود یافته، اما کیفیت فرمان‌پذیری آن در حد انتظار ارزیابی نمی‌شود.

همان‌طور که گفته شد ds 5 خودروی چابک‌تری در مقایسه با کیا سراتو YD به‌شمار می‌رود. گیربکس 6 سرعته ds 5 چه در رانندگی‌های شهری و چه در رانندگی‌های تهاجمی دقت عمل خوبی داشته و کاملا گوش به فرمان است. صندلی‌های لوکس DS5 نیز به‌واسطه حالت طراحی خود، به‌خوبی دربرگیرنده بدن راننده بوده و تا حد زیادی مانع از حرکت‌های اضافی بدن در پیچ‌های تند یا مانورهای ناگهانی می‌شود.

مقایسه کیا سراتو و ds 5

میزان کافی نور کابین و وسعت دید مناسب به اطراف موجب ارتقای سطح تسلط راننده بر بخش‌های جلو و جانبی خودرو شده است؛ البته ابعاد کوچک شیشه عقب دید به سمت پشت را مقداری محدود کرده و ضرورت استفاده از دوربین عقب کاملا مشهود خواهد بود. همچنین فنربندی کیا سراتو آن‌چنان‌که انتظار می‌رود نرم نیست، اما عملکرد خشک و آزاردهنده‌ای هم ندارد؛ به‌طورکلی می‌توان کیفیت و نرمی سواری ds 5 را در مقایسه با کیا سراتو، تقریبا یکسان قلمداد کرد.

در این میان تنها نقصی که در بخش فنی ds 5 به چشم می‌خورد، حساسیت نسبتا بالای پیشرانه توربوشارژ این خودرو به بنزین معمولی است که باعث می‌شود خریدار DS5 در مقایسه با کیا سراتو، مجبور به پرداخت هزینه‌های نسبتا بیشتری برای تأمین سوخت باکیفیت و نگهداری از این خودرو شود.

مقایسه کیا سراتو و ds 5

 مقایسه شرایط بازار

 با توجه به حضور چندین نسل از کیا سراتو در بازار ایران و ارائه خدمات پس از فروش گسترده به این سدان کره‌ای محبوب، جای شکی باقی نمی‌ماند که کیا سراتو در کشورمان مشتریان بیشتری را به‌سوی خود کشانده است؛ چراکه وجود عواملی همچون واردات محدود ds 5، ناشناخته بودن شرکت سازنده و همچنین عدم گستردگی شبکه خدمات سبب شده است تا مشتریان ایرانی علاقه کمی نسبت به خرید این خودرو از خود نشان دهند.

 با این‌حال هنوز هم مشتریان خاص پسندی هستند که به دنبال یک اتومبیل باپرستیژ بوده و ظاهر شکیل‌تر به همراه کابین اشرافی‌تر ds 5 را بر مصائب ناشی از محدودیت خدمات پس از فروش آن ترجیح می‌دهند.

 جمع‌بندی مقایسه کیا سراتو با ds 5

 در پایان باید اظهار کرد که اگرچه کیا ‌سراتو به‌عنوان یک سدان محبوب و پرطرفدار خانوادگی در کشورمان حضور پررنگ‌تری دارد و از شرایط مطلوب‌تری در بازار خریدوفروش کشور برخوردار است، اما مواردی همچون پرستیژ خاص، کابین بسیار مرغوب و عملکرد فنی بهتر ds 5 سبب می‌شوند تا این هاچبک متمایز فرانسوی را به‌عنوان برنده مقایسه کیا سراتو و ds 5 اعلام کنیم.

واضح است که اگر شرایط خدمات پس از فروش ds 5 در حد کیا‌ سراتو بود، این محصول فرانسوی با تکیه‌بر توانایی‌های چشمگیر خود می‌توانست با اختلاف بیشتری برنده رقابت با کیا سراتو باشد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها