کد خبر : 55782

مقایسه چری آریزو 6 و کیا سراتو آپشنال سایپا

مقایسه چری آریزو 6 و کیا سراتو آپشنال سایپا

مشخصات فنی خودرو آریزو 6 توربو و سراتو سایپا در این گزارش آمده است تا به کمک آن‌ها بتوانید خودرو مورد نظر خود را انتخاب کنید.

به گزارش خودروتک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در این گزارش قصد داریم در آن چری آریزو 6 توربو و کیا سراتو مونتاژی را در بخش‌هایی همچون طراحی، عملکرد فنی، ایمنی، امکانات رفاهی و ارزش خرید مورد بررسی قرار دهیم.

معرفی آریزو 6 توربو و سراتو سایپا

 آریزو 6 توربو یک سدان جمع‌وجور در سبد محصولات کمپانی چری است که در شرکت سازنده با نام چری آریزو GX شناخته می‌شود. این خودرو که بر روی پلتفرم CHERY M1X شکل گرفته‌است، اولین‌بار در نمایشگاه خودرو پکن سال 2016 در معرض دید عموم قرار گرفت و از سال 2018 نیز راهی بازار جهانی شد.

پس از موفقیت‌های چشمگیر آریزو 5، شرکت مدیران خودرو برای این‌که بتواند سهم بیشتری از بازار سدان‌های جمع‌وجور بازار کشور را به‌دست آورد، در سال 1398 چری آریزو 6 توربو را با لیست بلندبالایی از امکانات و تجهیزات، در اختیار خریداران ایرانی قرارداد.

در سمت دیگر این مقایسه، کیا سراتو قرار دارد که نسل اول این خودرو در سال 2003 توسط کمپانی «کیا موتورز» طراحی و رونمایی شد. نسل دوم سراتو که با نام کیار فورته (Kia Forte) نیز شناخته می‌شود، در سال 2008 معرفی شد و طی سال‌های بعد در مدل‌های هاچبک، کوپه و سدان به بازار کشورهای مختلفی همچون چین، کانادا و آمریکای شمالی راه پیدا کرد.

در سال 2010 نمونه‌های وارداتی سراتو نسل دوم (TD) راهی خیابان‌های کشورمان شد و با طراحی جذاب، آپشن‌های متعدد و قیمت مناسب موفق شد طرفداران متعددی را به‌سوی خود جذب کند؛ از همین‌رو شرکت سایپا  که در جستجوی یک سدان جمع‌وجور و مدرن برای اضافه کردن به خط تولید خود بود، در سال 1393 طی مذاکراتی با کمپانی کیا، مونتاژ این سدان پرفروش را در کشورمان آغاز کرد.

مقایسه طراحی آریزو 6 توربو با سراتو سایپا

آریزو 6 توربو

آریزو 6 توربو از طراحی داخلی به‌روز و منحصربه‌فردی بهره می‌برد، به همین دلیل در مقایسه آریزو 6 توربو و سراتو سایپا از نظر طراحی داخلی، برتری Arrizo 6 کاملا واضح است. صندلی‌های این سدان چینی از لحاظ راحتی، ابعاد و ارگونومی در سطح بالاتری نسبت به سراتو سایپا قرار می‌گیرد. به‌طورکلی در ساخت اغلب بخش‌های کابین از پلاستیک و چرم باکیفیت استفاده شده‌است که حس خوشایندی را در ذهن بیننده پدید می‌آورد؛ حال آنکه شرکت سایپا برای کاهش هرچه بیشتر هزینه‌های تولید، اقدام به کاهش کیفیت ادوات کابین کیا سراتو کرده است.

سراتو سایپا

در آن سوی میدان، کیا سراتو نسل دوم قرار دارد که مونتاژ قطعات آن توسط شرکت سایپا انجام می‌شود و به همین دلیل اصطلاحا به آن «سراتو سایپا یا سراتو مونتاژی» گفته می‌شود. گرچه کابین سراتو سایپا چندان مدرن نیست و استفاده از پلاستیک خشک نه‌چندان باکیفیت برای خودرویی در این رنج قیمتی مناسب به‌نظر نمی‌رسد، اما با کمی ارفاق می‌توان نمره ‌قبولی را به آن اعطا کرد. ناگفته نماند که نسخه مونتاژی سراتو در ایران با حذف آپشن‌هایی همراه بوده است که خود نکته‌ای منفی برای این سدان محبوب محسوب می‌شود؛ همچنین درون کابین سراتو، فضای کافی برای 4 سرنشین بالغ در نظر گرفته شده‌است و صندلی‌ها نیز گرچه از لحاظ کیفیت به‌پای نمونه‌های وارداتی نمی‌رسند، اما راحتی قابل‎‌قبولی را ارائه می‌دهند.

حال در مقایسه آریزو 6 توربو و سراتو سایپا زمان آن فرارسیده تا بدنه و طراحی خارجی این دو خودرو را بررسی‌ کنیم. سایپا مونتاژی یک سدان جمع‌وجور شهری با طراحی ساده و درعین‌حال جسورانه است که می‌تواند دوستداران سدان‌های جمع‌وجور شهری را به سمت خود جذب ‌کند. گرچه رعایت برخی از اصول ابتدایی در قواعد طراحی بدنه سراتو سایپا نمره قبولی را برای سازندگان آن به ارمغان آورده است، اما با گذشت بیش از پنج سال از حضور این خودرو در بازار کشور و روی کار آمدن رقبای جدید که جلوه‌های بصری بهتری نسبت به سراتو دارند، موجب بروز برخی انتقادات منفی در رابطه با طراحی بدنه این اتومبیل کره‌ای شده است.

آریزو 6 توربو

در مقابل، چری آریزو 6 توربو قرار دارد که با طراحی به‌روز و مدرن‌تر، زیبایی خود را به رخ سراتو سایپا می‌کشد. نمای خارجی آریزو 6 توربو بر اساس زبان جدید طراحی‌های شرکت چری شکل گرفته است و درواقع برای یک سدان چینی، بسیار آینده‌نگرانه به‌نظر می‌رسد. کمپانی چری در بخش جلویی Arizzo 6 از یک جلوپنجره بزرگ استفاده کرده‌است که به‌وسیله یک خط عرضی کرومی به دو بخش مجزا تقسیم می‌شود. این جلوپنجره عجیب در کنار چراغ‌های زاویه‌دار و خشن آریزو 6، شاید کمی نامأنوس به‌نظر برسد، اما چهره مصمم و جذابی را برای این سدان شرقی پدید آورده‌است.

سراتو سایپا

برخلاف طراحی محافظه‌کارانه‌ای که در کیاسراتو شاهد آن هستیم، چری آریزو 6 بسیار جسورانه طراحی شده‌است؛ به‌همین منظور در نمای جانبی و پشتی این خودرو نیز شاهد استفاده افراطی از خطوط شکسته هستیم که شاید در نظر برخی از افراد چندان خوشایند جلوه نکند. درمجموع می‌توان گفت که نمای ظاهری آریزو 6 در مقایسه با کیا سراتو سایپا بسیار به‌روزتر به‌نظر می‌رسد؛ اما باوجود تمامی جذابیت‌ها، تا حد رقیب کره‌ای خود عامه‌پسند نیست. درواقع آریزو 6 تنها می‌تواند برای کسانی مناسب باشد که از چهره تکراری سدان‌های سالخورده‌ی حاضر در این رنج قیمتی خسته شده‌اند و به دنبال اتومبیلی با طراحی منحصربه‌فرد و خاص هستند.

مقایسه فنی آریزو 6 توربو با سراتو سایپا

در مقایسه آریزو 6 توربو و سراتو سایپا، حال زمان آن فرا رسیده است تا کاپوت این خودروها را بالا بزنیم و به بررسی فنی این دو سدان جذاب بپردازیم. سراتو مونتاژی از یک پیشرانه 2 لیتری با توان خروجی 156 اسب‌بخار و گشتاور 195 نیوتن‌متر بهره می‌برد و یک گیربکس 6 دنده اتوماتیک نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های جلو را برعهده دارد.

در سوی دیگر مقایسه آریزو 6 توربو و سراتو سایپا، آریزو 6 توربو قرار دارد که از پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ بهره می‌برد. این پیشرانه توان تولید 147 اسب‌بخار قدرت و 210 نیوتن‌متر گشتاور را دارد و برای انتقال نیروی محرکه خود به چرخ‌های جلو از یک گیربکس 9 دنده CVT کمک می‌گیرد. شتاب صفر تا صد این سدان چینی 9.2 ثانیه برآورد شده‌است که در مقایسه با شتاب صفر تا صد 10.5 ثانیه‌ای سراتو آپشنال، بیانگر چالاکی بیشتر آریزو 6 توربو در مقایسه با سراتو سایپا است.

البته ناگفته نماند که پیشرانه تنفس طبیعی سراتو نسبت به موتور پرخوران آریزو 6 از استهلاک کمتری برخوردار است؛ علاوه‌بر این، موتورهای مجهز به سیستم‌های توربوشارژ نسبت به بنزین بی‌کیفیت داخلی، حساسیت فراوانی دارند و این موضوع باعث می‌شود که عدم استفاده از بنزین سوپر یا مکمل‌های افزایش اکتان مشکلات فراوانی برای صاحبان این خودروها به همراه داشته باشد. در جدول زیر مشخصات فنی آریزو 6 توربو و سراتو سایپا ذکر شده است:

مدل خودرو

آریزو 6 توربو

سایپا سراتو آپشنال 2 لیتری

پیشرانه

4 سیلندر توربوشارژ

4 سیلندر

حجم موتور

1498 سی‌سی

1998 سی‌سی

قدرت موتور

147 اسب بخار در 5500 دور

156 اسب بخار در 6200 دور

حداکثر گشتاور

210 نیوتن‌متر

194 نیوتن‌متر

جعبه‌دنده

9 سرعته CVT

6 سرعته اتوماتیک

شتاب 0 تا 100

9.2 ثانیه

10.5 ثانیه

حداکثر سرعت

210 کیلومتر بر ساعت

190 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت (ترکیبی)

6.9 لیتر

7.1 لیتر

مقایسه آپشن‌ها و امکانات

سدان‌های چینی همواره به برخورداری از لیست بلندبالای آپشن‌ها و امکانات رفاهی معروف هستند؛ در این بین چری آریزو 6 توربو نیز از این قاعده مستثنی نبوده و سراتو سایپا از لحاظ امکانات رفاهی در مقایسه با چری آریزو 6 توربو حرف چندانی برای گفتن ندارد. البته نمونه وارداتی سراتو نسل دوم از امکانات به‌مراتب کامل‌تری نسبت به نمونه مونتاژی برخوردار است، اما نمونه عرضه شده توسط شرکت سایپا در مقابل چری آریزو 6 توربو هیچ حرفی برای گفتن ندارد.

در ادامه برای اطلاع از جزئیات آپشن‌های این دو سدان جذاب، می‌توانید جدول زیر را مطالعه کنید:

تجهیزات

چری آریزو 6

سایپا سراتو آپشنال 2 لیتری

چراغ

تنظیم الکتریکی ارتفاع چراغ‌های جلو، دیلایت، اتولایت، مه‌شکن عقب، چراغ‌های جلو هالوژن

چراغ‌های جلو با قابلیت تنظیم نور، چراغ جلو هالوژن، مجهز به مه‌شکن جلو و عقب، اتولایت

سیستم­های مولتی‌مدیا

6 اسپیکر به همراه ساب ووفر، هندزفری، قابلیت پشتیبانی، MP3 و MP4، iPod، Bluetooth، AUX، Mirror Link

مجهز به 6 اسپیکر- قابلیت پشتیبانی USB، MP3، iPod، Bluetooth – مجهز به GPS

صفحه‌نمایش

9 اینچی لمسی

7 اینچی لمسی

رینگ­ها

رینگ آلومینیومی / 205/50R17

رینگ آلومینیومی/ 205/55R16

آینه

تنظیم و تا شوندگی برقی آینه‌های جانبی، گرمکن آینه‌های جانبی

آینه‌های جانبی با تنظیم برقی و مجهز به گرمکن

تهویه مطبوع

دیجیتال، دریچه تهویه عقب

اتوماتیک

صندلی

تنظیم دستی صندلی راننده و سرنشین جلو، گرمکن صندلی جلو، روکش چرم، صندلی‌های عقب تاشو

روکش چرم، تنظیم دستی

شیشه

بالابرهای برقی خودکار، گرمکن شیشه عقب

بالابر برقی شیشه عقب و جلو، گرمکن شیشه عقب

سیستم­های هشداردهنده

سنسور پارک جلو و عقب، سنسور فشار باد تایر

سنسور پارک عقب

سایر امکانات

کروز کنترل، سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، کنترل ایستایی در سربالایی HAC، فرمان برقی، دکمه‌های کنترل روی فرمان، نمایشگر 7 اینچی صفحه کیلومتر، نمایشگر خطوط کمکی پارک به کمک فرمان، استارت دکمه‌ای، ریموت استارتر، سانروف، دوربین 360 درجه

کروز کنترل، مجهز به پدال شیفتر فرمان، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، سانروف، صفحه کیلومتر سوپرویژن، دوربین عقب، استارت دکمه‌ای

مقایسه ایمنی آریزو 6 توربو با سراتو سایپا

در بحث ایمنی باید بگوییم که سراتو موفق به کسب امتیاز Top Safety Pick از موسسه بیمه و ایمنی بزرگراه‌های آمریکا (IIHS) شده است؛ همچنین از دیگر نتایج بررسی‌های ایمنی کیا سراتو TD می‌توان به کسب 4 ستاره ایمنی از موسسه ANCAP استرالیا اشاره کرد؛ گفتی است که دلیل اصلی از دست دادن ستاره پنجم عدم برخورداری از سیستم AEB و LSS عنوان شده است.

ایمنی سراتو سایپا

از طرفی چری آریزو 6 توربو تاکنون توسط هیچ‌یک از موسسات معتبر ایمنی جهان مورد تست تصادف قرار نگرفته است و سطح امنیت این خودرو در هاله‌ای از ابهام قرار دارد؛ بنابراین با وجود این‌که چری آریزو 6 توربو از تجهیزات امنیتی کامل‌تری نسبت به کیا سراتو سایپا برخوردار است، اما نمی‌توانیم آن را پیروز این بخش از مقایسه آریزو 6 توربو و سراتو سایپا بدانیم.

ناگفته نماند که نمونه‌های وارداتی کیا سراتو نسل دوم به‌واسطه بهره‌مندی از ترمزهای عقب دیسکی، سیستم کنترل کشش، کنترل پایداری، ایربگ جانبی و ایربگ پرده‌ای جلو از نظر تجهیزات ایمنی رقیب شایسته‌تری برای آریزو 6 توربو خواهند بود؛ درواقع شرکت سایپا بخش قابل‌توجهی از تجهیزات این خودرو را از نمونه مونتاژی حذف کرده‌است.

در جدول زیر اطلاعات کاملی از تجهیزات ایمنی این دو خودرو را در اختیار شما قرار داده‌ایم:

تجهیزات

چری آریزو 6 توربو

سراتو سایپا آپشنال 2 لیتری

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

قفل مرکزی، ایموبلایزر، ریمووت کنترل، ورود بدون کلید، کمربند پیش‌کشنده، کمربند ایمنی محدود‌کننده

قفل مرکزی، ایموبلایزر، ریمووت کنترل، ورود بدون کلید، کمربند پیش‌کشنده، پشت‌سری فعال، باز شدن اتوماتیک درها به‌هنگام تصادف

کیسه هوا

مجهز به 6 کیسه هوا (راننده، سرنشین جلو، پرده‌ای، جانبی)

مجهز به 2 کیسه هوا(راننده و سرنشین جلو)

سیستم ترمز

ترمز دیسکی خنک شونده، ABS+ EBD، ترمز پارک برقی، ترمز کمکی یا EBA، اتوهلد

ترمز دیسکی چرخ‌های جلو و کاسه‌ای چرخ‌های عقب، ABS+ EBD

تجربه رانندگی

سراتو

کیا سراتو سایپا در مقایسه با چری آریزو 6 از شتاب‌گیری ضعیف‌تری برخوردار است و چالاکی آن هم‌سطح با خودروهایی همچون هیوندای النترا ارزیابی می‌شود. پیشرانه توربو چری آریزو 6 به این خودرو اجازه می‌دهد تا در هرزمانی بتواند چالاکی قابل قبولی را در اختیار راننده قرار دهد؛ البته به‌واسطه بهره‌مندی از گیربکس CVT ممکن است در ابتدای حرکت با مقداری تأخیر در عملکرد پدال گاز مواجه شوید. فضای کابین کیا سراتو مقداری محدودتر از چری آریزو 6 به‌نظر می‌رسد و این موضوع در کنار تعلیق خشک آن باعث شده است تا سراتو سایپا بیشتر برای قشر جوان مناسب باشد تا خانواده‌های پرجمعیت!.

گرچه تعلیق عقب آریزو 6 چندان نرم و راحت به‌نظر نمی‌رسد، اما درمجموع ضربات کمتری را به درون کابین منتقل می‌کند. ترمزهای عقبی سراتو سایپا از نوع کاسه‌ای هستند و این خودرو از سیستم‌هایی همچون کنترل‌کشش و کنترل‌پایداری نیز بی‌بهره است؛ بنابراین توصیه می‌شود که هنگام رانندگی در جاده‌های خیس و لغزنده جوانب احتیاط را به‌طور کامل رعایت کنید.

 

آریزو 6 توربو

حین رانندگی‌های روزمره، فرمان برقی آریزو 6 در مقایسه با فرمان هیدرولیکی کیا سراتو عملکرد نرم‌تری از خود نشان می‌دهد و در جاده‌های پرپیچ‌وخم نیز می‌تواند لبخند رضایت را بر روی لب‌های شما بنشاند. بهتر است بدانید که آریزو 6 برخلاف رقیب کره‌ای خود از سیستم‌های کنترل کشش و کنترل پایداری برخوردار است و این موضوع در کنار بهره‌مندی این خودرو از ترمزهای دیسکی قدرتمند، باعث می‌شود تا حین رانندگی با این خودرو حس امنیت بیشتری را در زمان افزایش سرعت تجربه کنید.

مقایسه شرایط بازار

سراتو سایپا

از گذشته تاکنون کیا سراتو در چندین نسل مختلف راهی بازار داخلی شده است؛ از همین‌رو خریداران ایرانی به‌خوبی با اسم‌ورسم این خودرو  آشنایی دارند. چنین موضوعی در کنار ارائه خدمات پس از فروش گسترده و دسترسی آسان به قطعات یدکی این خودرو باعث شده‌است که این سدان کره‌ای از محبوبیت بسیار بالایی در بازار کشورمان برخوردار باشد.

در مقابل، چری آریزو 6 توربو با وجود تمامی خوبی‌هایش هنوز هم یک سدان تازه‌وارد محسوب می‌شود که به‌واسطه قیمت بالا و طراحی نه‌چندان عامه‌پسند خود، نتوانسته است سهم قابل‌توجهی از سدان‌های جمع‌وجور بازار کشور را از آن خود کند.

آریزو 6 توربو

جمع‌بندی نهایی مقایسه آریزو 6 توربو با سراتو سایپا

در یک جمع‌بندی کلی باید اظهار داشت که چری آریزو 6 توربو به‌واسطه مزایایی همچون پیشرانه توانمند، تجهیزات به‌روزتر، کابین جادارتر، عملکرد فنی بهتر و همچنین سواری نرم‌تر خود از ارزش خرید بالاتری در مقایسه با سراتو سایپا برخوردار است، اما در حال‌حاضر قیمت بسیار بالای این خودرو در کنار عرضه محدود آن باعث شده‌است تا اغلب خریداران ترجیح دهند در این رنج قیمتی به‌جای خرید یک سدان چینی به ‌اصطلاح لوکس و گران‌قیمت، محصولات شناخته‌شده‌تری همچون مزدا 3 نیو، کیا سراتو سایپا و هیوندای النترا را خریداری کنند که ضمن برخورداری از کیفیت بالاتر، امتحان خود را نیز به‌خوبی در بازار کشور پس داده‌اند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها