کد خبر : 55690

مقایسه دنا پلاس توربو و جک J4

مقایسه دنا پلاس توربو و جک J4

مشخصات فنی خودرو دنا پلاس توربو و جک J4 در این گزارش آمده است تا به کمک آن‌ها بتوانید خودرو مورد نظر خود را انتخاب کنید.

به گزارش خودروتک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در این گزارش قصد داریم تا یکی از خودروهای توربو کشورمان را، با یک چینی نسبتا پرفروش در بازار ایران مقایسه کنیم و این دو سدان تقریبا تازه وارد که یکی محصول ایران خودرو است و دیگری را کرمان موتور وارد و مونتاژ کرده است .

معرفی دنا پلاس توربو و جک j4

ایران ‌خودرو پس از عرضه دنا، با توجه به انتقادات وارد شده و درخواست مشتریان، تصمیم گرفت خودرویی با مشخصات بهتر را روانه بازار کند و در سال ۱۳۹۵ فیس‌لیفتی از دنا را به نام دنا پلاس معرفی کرد و به عنوان مدل ۹۶ در دسترس استفاده‌کنندگان قرار داد. دنا پلاس از لحاظ مشخصات فنی تفاوتی با دنا معمولی ندارد اما ایران‌خودرو تغییراتی در ظاهر و آپشن‌های این سدان ایجاد کرد که البته پس از مدتی برخی از این آپشن‌ها نیز از دنا‌پلاس حذف شدند. اما دیری نپایید که انتقادات به دنا پلاس نیز بالا گرفته و مشتریان و منتقدان خواهان مشخصات فنی بهتری در این خودروی تازه وارد شدند.

دنا پلاس توربو

ایران‌خودرو نیز این بار به مشتریان خود توجه بیشتری کرده و تصمیم گرفت مدل توربو از دنا پلاس را تولید کند که در سال ۹۶ معرفی شد و در سال ۹۷ در اختیار مشتریان قرار گرفت. ورود دنا پلاس توربو با تغییرات ظاهری کوچکی نیز همراه بود اما تفاوت‌های اصلی در پیشرانه و مشخصات فنی آن رخ داده بود. البته تلاش‌های ایران‌خودرو را نمی‌توان چندان موفقیت آمیز دانست، چراکه در حال‌حاضر بازار فروش دنا پلاس توربو چندان گرم نبوده و تعداد خریداران ناراضی نیز رو به افزایش است. از یک مدل دنا پلاس توربو نیز با دنده‌ی اتوماتیک، اخیرا رونمایی شده‌است.

جکj4

اما در همین حال،  کرمان موتور  نیز در گوشه دیگری از صنعت خودروسازی کشورمان، مشغول تدارکات یک پسرفت استراتژیک بود. این شرکت در اقدامی که دلیل آن چندان قابل درک نیست، جکJ4 را در سال ۱۳۹۶ برای جایگزینی با J5 مونتاژ و به بازار عرضه کرد.

این خودرو همان‌طور که از نامش نیز مشخص است یک گام از J5 عقب‌تر بوده و ظاهرا با اهداف تجاری و افزایش فروش محصولات جک در ایران به جاده‌های کشور معرفی شده است. پلت‌فرم استفاده شده در جکj4 با جکs3 یکسان است. جکj4 برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ در معرض دید همگان قرار گرفت البته با نام heyue A30 که بعدها به جکJ4 تغییر نام پیدا کرد.

مقایسه طراحی دنا پلاس توربو با  جک j4

مقایسه دنا پلاس توربو و جک J4 را از طراحی بدنه آغاز کرده و این سدان‌های هم‌طراز از لحاظ قیمت را با توجه به مهندسی خارجی‌ آن‌ها بررسی خواهیم کرد. همان‌گونه که ذکر شد، دنا پلاس توربو تغییرات اندکی را به نسبت دنا پلاس در بدنه خود تجربه کرده و بیشتر با هدف جبران کاستی‌های فنی تولید شده‌است. اما به هر حال اضافه شدن خطوط جانبی و اضافه شدن برخی جزئیات کوچک را می‌توان به عنوان تنها تفاوت‌های دنا پلاس توربو با دنا پلاس قلمداد کرد. 

دنا پلاس توربو

اما در ادامه مقایسه دنا پلاس توربو و جک J4 از نظر طراحی خارجی باید عنوان کنیم که هردو خودرو طراحی خارجی چندان جذابی را ندارند و هردو همان طراحی‌های قدیمی را نمایش می‌دهند. اما به هر روی می‌توان جک J4 را به خاطر شباهت به برخی مدل‌های خارجی، یک گام جلوتر از دنا پلاس توربو قرار داد. جک J4 با اقتباس از دیگر محصولات همین شرکت و مخصوصا سری J طراحی شده‌است و به غیر از هم‌خوانی اجزای تشکیل دهنده‌اش، ویژگی بارزی ندارد.

نمای داشبورد دنا پلاس توربو

در نگاهی اجمالی می‌توان اذعان داشت که جک J4 با چراغ‌های درشت و کاپوت منحنی شکلی که با خطوط شکسته تا سپر کشیده شده است، شرایط بهتری نسبت به دنا توربو دارد و مقایسه دنا پلاس توربو و جک J4 از این نظر، با اختلاف کم به نفع چینی‌ها به پایان می‌رسد.

جکj4

در بحث طراحی داخلی، جک J4 سدان خوش‌ساختی محسوب می‌شود و توانسته است کابین زیبا و جاداری را به مشتریان هدیه دهد که البتی خلاقیتی در آن دیده نمی‌شود، چون یک کپی‌برداری خوب از خودروهای روز دنیا است. گرچه مواد به‌کار رفته در ساخت کابین چندان باکیفیت نیستند اما از خودروهایی در این رنج قیمت انتظارب بیش از این نمی‌توان داشت.

نمای داشبوردجکj4

اما در خصوص طراحی داخلی دنا پلاس، ایران خودرو سعی کرده است تا نسبت به مدل‌های قدیمی دنا اوضاع کابین دنا پلاس توربو را بهبود ببخشد و چهره‌ی آن ‌را اسپرت‌تر کند؛ که البته تا حدودی نیز موفق بوده است اما همانند مدل‌های قبلی هنوز داشبورد آن از پلاستیک خشک ساخته شده است که برای این رنج قیمت چندان قابل‌قبول نیست.

مقایسه مشخصات فنی دنا پلاس توربو با جک j4

در بخش مشخصات فنی در دنا پلاس توربو یک موتور ۴ سیلندر توربوشارژ EF7 با حجم ۱.۷ لیتری در آن به‌کار رفته است و یک پیشرانه‌ی ۱۵۰ اسب بخاری و گشتاور ۲۱۵ نیوتن بر متر دارد که قدرت نیز از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی(درمدل‌های جدید CVT اتوماتیک به‌کار رفته است) به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

این در حالی است که مشخصات فنی جک J4 اختلاف زیادی با دنا پلاس توربو دارد و پیشرانه آن تنها ۱۰۳ اسب بخار قدرت را به همراه ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور به چرخ‌ها منتقل می‌کند. موتور جکJ4  نیز ۴ سیلندر اما با حجم ۱.۵ لیتر است و گیربکس آن CVT است. بنابراین نباید انتظارات عمده‌ای از این ماشین چینی داشت و اگر صاحب آن باشید بهتر است صرفا برای مصارف سبک و استفاده درون‌شهری روی آن حساب کنید.

البته از طرفی پیشرانه دنا پلاس توربو نیز فقط میان اعداد و ارقام کاغذی برتری داشته و به دلیل مشکلات فنی و عمر کوتاهی که دارد، صدای اغلب صاحبان خود را در آورده است. به عبارتی دیگر، در مقایسه دنا پلاس توربو و جک J4از نظر پیشرانه، هر دو خودرو نمره زیر قبولی می‌گیرند و ارزش قیمت‌های نجومی و بالای صد میلیونی را ندارند.

مدل خودرو دنا پلاس توربو  جکj4
پیشرانه  ۴ سیلندر توربو شارژEF7 ۴ سیلندر
حجم موتور ۱.۷ لیتر ۱.۵ لیتر
حداکثر قدرت ۱۵۰ اسب بخار ۱۰۳ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۲۱۵ نیوتن بر متر ۱۴۶ نیوتن بر متر
گیربکس ۵ سرعته دستی  CVT
مصرف سوخت(ترکیبی) ۷.۹ لیتر ۶.۲ لیتر
شتاب صفر تا ۱۰۰ ۱۰ ثانیه  ۱۳.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت  ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت

مقایسه ایمنی دنا پلاس توربو با جکj4

در بحث ایمنی نیز متاسفانه نباید منتظر دو سدان بسیار ایمن با تجهیزات حفاظتی زیاد باشید زیرا متاسفانه نه خودروهای تولید داخل خیلی به این مسئله‌ توجه دارند و نه خودروهای چینی موجود در بازار. این دو خودرو در هیچ تست تصادف معتبری شرکت نکرده‌اند که تاکنون اعلام شده باشد. از جمله امکانات ایمنی کمی که در دنا پلاس توربو قرار داده شده است می‌توان به  ایموبیلایزر، دوربین دید عقب، قفل مرکزی و کروز کنترل اشاره کرد که البته نسبت به دیگر خودروهای داخلی و مدل‌های پیشین خود شرایط بهتری دارد.

نمای پشت دنا پلاس توربو

اما ایمنی رقیب چینی در مقابل دنا پلاس توربو شرایط چندان بهتری ندارد، چه از لحاظ استحکام بدنه و چه از لحاظ تجهیزات ایمنی؛ البته کمپانی جک مدعی است که این خودرو توانسته است در تست ایمنی موسسه چینی CNCAP پنج ستاره ایمنی را کسب کند. از میان امکانات ایمنی جکJ4 نیز می‌توان به ۴ کیسه هوا، ترمزABS و EBD، کروز کنترل اشاره کرد. 

مدل خودرو  دنا پلاس توربو  جکj4
تجهیزات ایمنی و حفاظت سیستم ایموبیلایزر، قفل مرکزی، کروز کنترل، دوربین دید عقب، سیستم هشدار موانع در عقب سیستم ایموبیلایزر، قفل مرکزی، کروز کنترل
کیسه هوا  ۴ کیسه هوا (البته . کیسه‌های جانبی جلو سفارشی هستند) ۲ کیسه هوا
سیستم ترمز  ترمز EBD،ABS، ترمز جلو دیسکی خنک شونده، ترمز پشت دیسکی ترمزABS،EBD، ترمز جلو دیسک، ترمز عقب کاسه ای

مقایسه آپشن‌های رفاهی

مقایسه دنا پلاس توربو و جک J4 از نظر آپشن‎ها می‌تواند جذاب‌ترین بخش این مقاله باشد. در بحث آپشن‌های رفاهی نیز خودروهای چینی همیشه سعی دارند که با کمترین قیمت بیشترین امکانات رفاهی روز را روی خودروهای خود قرار دهند. در مورد جکj4 نیز این کمپانی تلاش کرده است تا امکانات روز مانند کروز کنترل، خروجی ۱۲ ولت، چراغ‌های اتوماتیک و فرمان چرمی را در آن قرار دهد؛ اما از آن طرف عدم حضور مواردی مانند سانروف، دوربین عقب و استارت و ورود بدون سوییچ که از خودروهایی در این رنج قیمت انتظار می‌رود نیز کمی ناامیدکننده است. در بحث آپشن گرچه تفاوت چندانی بین دنا پلاس معمولی و دنا پلاس توربو وجود ندارد اما ایران‌خودرو سعی کرده است با امکانات خوبی نظیر دوربین عقب، کروز کنترل، سانروف برقی و صندلی‌های برقی سرنشینان جلو مشتریان خود را راضی نگه دارد. در این قسمت نیز به نظر می‌رسد دنا پلاس توربو موفق‌تر بوده است.

مدل خودرو  دنا پلاس توربو جکj4
چراغ چراغ‌های روشن در طول روز، چراغ مه‌شکن در جلو و عقب، چراغ زنونی در جلو چراغ‌های روشن در طول روز، چراغ مه‌شکن در جلو و عقب، چراغ هالوژنی در جلو
سیستم های مالتی مدیا  سیستم صوتی با قابلیت پخش MP3،MP4،CD، DVD، بلوتوث، ۶ اسپیکر، USB سیستم صوتی با قابلیت پخش MP3، CD، ورودی AUX و USB
آینه آینه‌های جانبی برقی آینه‌های جانبی برقی دارای گرم کن
شیشه  شیشه‌های برقی، سانروف شیشه‌های برقی
سایر امکانات

باز کردن درب صندوق عقب از داخل، سیستم روشنایی موقت در تاریکی، سیستم قطع سوخت خودکار

کامپیوتر سفری، سیستم TPMS

مقایسه رانندگی

 شاید یکی از قسمت‌هایی که جک J4 در آن موفق‌تر عمل کرده است و حرفی برای گفتن دارد رفتار آن در جاده است. با سوار شدن متوجه صندلی‌های نرم و فرمان نرم آن خواهید شد. جکJ4 در شهر و در سرعت‌های پایین رفتار بسیار خوبی دارد و رانندگی راحتی را با آن تجربه خواهید کرد. در سرعت‌های بالاتر شاید هندلینگ چندان خوبی نداشته باشد، اما در کل جکj4 با توجه به مشخصات فنی خود انتظارات استفاده‌کنندگان را برآورده می‌کند.

جکj4

در خصوص رانندگی با دنا نیز باید عنوان کنیم که گذشته از ایرادهای موجود، تمامی مدل‌های آن رانندگی قابل‌قبولی را هدیه می‌دهند . اما یکی از مواردی که در سرعت‌های بالا آزاردهنده خواهد شد نفوذ زیاد صدای جاده و موتور به درون کابین است. در کل درست است که جکJ4 سواری نرمی دارد اما شتاب دنا پلاس توربو بین خودروهایی در این رنج قیمت بهتر است.

بررسی شرایط بازار

در خصوص شرایط  بازار دست‌دوم و خدمات پس از فروش، دنا پلاس توربو کمی جلوتر از جکj4 است اما در کل با توجه به این‌که برای بسیاری از اقشار جامعه تنها گزینه‌های انتخابی این دو خودرو هستند، پس بازار فروش نسبتا خوبی نیز دارند.

نتیجه‌گیری بررسی مقایسه دنا پلاس توربو با جک J4

اما کلام آخر؛ با توجه به وضعیت کنونی بازار کشورمان باید بدانید که متاسفانه در بودجه‌های پایین، شانس خرید خودرویی خوب تقریبا زیر صفر است و متاسفانه در ماه‌های اخیر، حتی اگر بودجه‌های نجومی نیز داشته باشید باز هم اتومبیل مرغوبی نصیب‌ شما نمی‌شود. در حال حاضر مقایسه دنا پلاس توربو و جک J4 در فهرست خودروهای بالای صد میلیون تومان جای گرفته‌اند و مانند بسیاری از دیگر خودروها بیش از ارزش واقعی خود قیمت‌گذاری شده‌اند. اما اگر برای خرید یکی از آن‌ها مصمم هستید باید بگوییم که با مطالعه این مقاله متوجه شده‌اید که شرایط مشابهی دارند و انتخاب یکی از آن‌ها کاملا به سیلقه شما بستگی دارد. شاید نکات ریزی مانند این‌که دنا آپشن‌های بیشتر، شتاب بهتر و البته خدمات پس از فروش خوبی دارد و در مقابل دنا طراحی داخلی و خارجی بهتری دارد در انتخاب کمک حال شما باشد.

 

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها