کد خبر : 54697

اختصاصی خودروتک؛

مدل جدید دوو ماتیز را دیده‌اید؟

مدل جدید دوو ماتیز را دیده‌اید؟

کمتر کسی می‌داند که دوو ماتیز این کره‌ای ریزاندام که در بازار ایران نیز محبوب بود، ریشه‌ای آمریکایی دارد.

به گزارش خودروتک ، اولین نسل دوو Matiz سال 1998 به‌عنوان جانشین دوو Tico رونمایی شد. از سال 2002 که دوو موتورز تبدیل به بازوی جنرال موتورز آمریکا در کره جنوبی شد، دنیای جدید این خودرو آغاز شد.

آنچه ما به اسم ماتیز می‌شناسیم در واقع تیپ M100 همین خودرو است. مدتی بعد فیس‌لیفت آن با تیپ M150 نیز معرفی شد که در ظاهر تفاوتی نداشت و تنها فرق آن پیشرانه جدیدش بود.

این خودرو از سال 1378 در ایران توسط کرمان موتور مونتاژ شد.

نسل دوم ماتیز که حالا تأثیر بیشتری از جنرال موتورز را روی خود می‌دید، سال 2005 روی کار آمد.

این خودرو به اسم شورولت ماتیز و شورولت M3X نیز شناخته می‌شود.

با منحل شدن فعالیت شرکت دوو، جنرال موتورز پروژه ماتیز را با نام اسپارک پیش برد.

این خودرو که از سال 2009 راهی بازار شده بود از نظر طراحی یک تحول بزرگ به حساب می‌آید. شورولت اسپارک برگرفته از کانسپتی به اسم Beat است که سال 2007 تولید شده بود.

انقلاب با نسل چهارم

آخرین نسل شورولت اسپارک سال 2015 در نمایشگاه نیویورک رونمایی شد. خودرویی که کارشناسان آن را نزدیک به اوپل Karl می‌دانند.

جنرال موتورز با رونمایی از این مدل قصد داشت تا با فلسفه قیمت ارزان و کیفیت پایین مقابله کند. اسپارک 2020 با طول 3635 یک هاچ‌بک بسیار کوچک‌ شهری به حساب می‌آید ولی با چهار درب بودنش خود را تا حدودی نیز خانوادگی نشان می‌دهد.

مشخصات فنی

شورولت اسپارک یا نسل جدید دوو ماتیز با چند نوع پیشرانه عرضه می‌شود. ویرایش پایه با پیشرانه یک لیتری 68 اسب‌بخاری است. شتاب صفر تا صد آن نیز حدود 15.5 ثانیه ثبت شده است.

نسخه بعدی با پیشرانه 1.2 لیتری 80 اسب‌بخاری است که شتاب صفر تا صد آن نیز 12.7 ثانیه ثبت شده است.

آپشن‌های شورولت اسپارک

جنرال موتورز این محصول را برای بازارهای اقتصادی در نظر گرفته است. ولی با این حال آپشن‌هایی مانند کامپیوتر سفری، چراغ‌های مه شکن جلو، کنترل‌های سیستم صوتی روی فرمان، سیستم صوتی با قابلیت پخش MP3، پورت USB، بلوتوث، رینگ‌های آلومینیومی، گرم‌کن آینه‌ها، آینه‌های برقی، سنسورهای پارک عقب، ایموبیلایزر و سیستم صوتی با 4 اسپیکر.

شورولت اسپارک از نظر ایمنی نیز مشخصاتی قابل قبول دارد. 6 ایربگ، سیستم‌های ABS-BAS و سیستم ESC (کنترل پایداری خودرو)، صندلی‌های عقب مجهز به اتصالات ISOFIX از جمله توانایی‌های ایمنی آن به حساب می‌آیند.

شاید جالب باشید بدانید اسپارک دارای ۴ ستاره از موسسه ایمنی یورو NCAP است و تنها خودروی کوچکی است که در تست تصادف از جلوی موسسه IIHS امتیاز Good کسب کرده است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها